Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Jenkkisarjakuvien myynti

From: Tero Mäntylä (tepema@sci.fi)
Date: 23.11.2002 - 23:56:56

23.11.2002 18:02:59 jvainio@urova.fi kirjoitti:

>Voisiko joku kertauksen vuoksi täsmentää, mistä tässä uudessa laissa on kyse,
>joka estäisi EU:n ulkopuolisten sarjisten myynnin täällä? Tai osoittakaa joku
>linkki, josta asiasta löytyisi enemmän.

En voi sanoa, että olisin tutkinut lakiesitykseen kovinkaan selvästi, mutta olen
tähän asti saanut käsityksen, että laki koskisi elokuvia ja tietokonepelejä. Jos
se koskaa myös sarjiksia, niin silloinhan se koskisi myös kirjoja. Ja jos se koskee
myös kirjoja, niin eikö samalla pitäisi kieltää EUn ulkopuolisten elintarvikkeidenkin
myynti ?-)

Ainakin erään mm. Vizin sarjakuvia maahan tuovan firman kohdalla kyse tällä hetkellä
on se, että he uskovat löytävänsä melko nopeasti jonkin ratkaisun, eivätkä ole kovinkaan
huolissaan ja heillä on tällä hetkellä huomattava määrä Vizin sarjakuvia varastossa,
joten ei kannata vielä rynnätä kauppaan hakemaan viimeisiä Ranmoja yms.

Ja eikö kannattaisi sen sijaan, että miettii miten saisi tullit läpi salakuljettuja kiellettyjä
ja ilmeisen turmiollisia sajakuvia, joiden myynti on ilmeisesti valtion mielestä suurikin synti,
niin enemmin vaikka yrittää jollain tasolla vaikuttaa lain voimaan tuloon. Piirtää pilapiirooksia
 ja sarjakuvia aiheesta vaikka. Ottaa ainakin kunnolla selvää mistä siinä laissa on kyse.

Itse uskon lain vaikuttavan niin, että erikoisempien elokuvien ja esim. Animen saatavuus vaikeutuu
huomattavasti, mikä johtaa loputkin alan harrastajat hakemaan elokuvat netin välityksellä.
Jos laki koskee myös sarjakuvia, niin se on harmi, koska ne mielellään vielä ottaisi paperille
painetussa muodossa, mutta eiköhän tähänkin löydy joku keino tulevaisuudessa. Laillinen tai
laiton. Pelkään kyllä, että tässä ei käy ihan samalla tavalla kuin kieltolain aikaan, vaikka
olisikin mukavaa, jos kieltämisen ansiosta sarjakuvien, animaation ja ei hollywood moskan
kuluttaja kunta lisääntyisi.

Mutta mitä tunnusta, en ole tehnyt mitään asian hyväksi, edes jaksanut sen tarkemmin selvittää
mahdollisesti tulevan lain yksityiskohtia, joten en oikeastaan tiedä mistä on kyse. Uskon kuitenkin,
että Viz tapaus on ainutlaatuinen ja siihen löytyy pian jokin ratkaisu ja että tekijänoikeuslain kanssa
tapahtuu suunnilleen samoin, kuin Kreikan pelejä kieltävän lain kanssa. Se kaatuu omaan mahdottomuuteensa.
Ellei, niin täytyy sitten varmaan muuttaa esim. Austraaliaan tai vallta Ahvenanmaa itsenäiseksi valtioksi :)

Tero Mäntylä.