Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] VS: [puhekupla] Meidän oikeuksista

From: Ilpo Koskela (ilpo.koskela@graafinenstudio.com)
Date: 10.10.2002 - 12:41:41

>Oikeuksista jnpp:
>Ville R. viittasi Sarjakuvantekijöiden mahdollisiin hintamääritelmiin.
>Niitä ei ole tehty, koska jokainen julkaisukanava on niin erilainen.
>Hintoihin vaikuttaa sarjan mitan ohella ratkaisevasti lehden koko ja
>sarjan julkaisutiheys.
>Grafialla oli joskus 1970-80-luvulla oma ohjeistonsa, mutta he luopuivat
>siitä.
>Se, miten Sarjakuvantekijät voi auttaa, on neuvonanto yhdistettynä
>summittaisiin hinta-arvioihin
>ja ennen muuta oikeuksien puolustaminen ja siinä neuvominen.

> [...]

Minulla on vielä tallella se Grafian vanha suositushinnasto 80-luvun
alusta, ja sen koko sarjakuvaosasto on terminologialtaan ja hinnoiltaan aika
futuristinen, oli silloin ja on vielä nytkin. Luulen että silloin aikoinaan
kun ne tekivät sen ei keneltäkään sarjakuvapiirtäjältä muistettu kysyä.

Toisaalta jonkinlainen yleishinnoittelumääritelmä voisi olla paikallaan
tarjouksen tekoa varten, jos sellainen on mahdollista tehdä.
Tietty, kuten Juhani jo mainitsikin, lehden koko, julkaisutiheys, levikki,
lehden arvostus ja panostus sarjakuvaa kohtaan, tekijän tunnettuus jne.
nämä kaikki vaikuttavat hintaan. Näin olen ainakin itse kokenut
asian vuosien varrella.

Ilpo

Ilpo Koskela

GST Graafinen Studio