Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Taiteella menee huonosti?

From: Vesa Kataisto (vekatai@utu.fi)
Date: 11.09.2002 - 15:45:45

> Mitä tämä tarkoittaa? Tarkoittaako tämä mitään? Tuleeko kuvataiteen
> piiristä lisää tunkua sarjakuvataiteeseen?

Tästä jo olikin hieman asiaa täällä, mutta seljennetään nyt vielä: No tämähän
tarkoittaa sitä, että galleriat joutuvat maksamaan 22 prosentin ALV:n
välityspalkkioista ja taiteilija 8 prosenttia. Eli yhteensä gallerioissa
myytävien taideteosten hinnat nousevat 13 - 15 %. Taiteilija voi toki edelleen
vähentää teokseensa käytetystä materiaalista maksamansa ALV:n osuuden, ja saa
verottajalta takaisin aikoinaan sen kahdeksan prosenttiakin, jos ei ole myynyt
yli 8.500 eurolla taidettaan gallerioiden kautta. Haastattelin itsekin
Kenettiä, ja hän arveli suorakaupan - taiteilijalta kuluttajalle - lisääntyvän,
eli galleriat nimenomaan ovat pahassa välikädessä, tietenkin gallerian laadusta
riippuen. Eniten kärsivät juuri puhtaasti kaupalliset galleriat,
taideyhdistysten omistamat pyrkivät välttämään ALV:n maksamisen esim.
yleishyödyllisyys-pykälään vedoten. Taiteilijoiden itsensä omistamat galleriat
ovat sitten luku sinänsä, mutta niitä ei kai montaa olekaan?
Eli sarjakuvantekijät kokevat uuden ALV:n (perustuu EU:n lisäverodirektiiviin
kuusi) vain, jos kauppaavat itse gallerian kautta töitään yli 50.600 markalla
vuodessa. Varokaa siis hämäräperäisiä galleristeja, jotka ostavat festareilla
originaalinne pikkurahalla ja sitten laittavat ne triplahintaisina kaupan omaan
galleriaansa.. kohtahan koittaa ihan varmasti se aika jolloin ylemmän
kansalaisluokan edustaja ei oo mittään jos hänen seinällään ei roiku
kultakehyksissä aitoa Kapteeni Kuolio-sivua tahi FC Palloseura-strippiä.

t. Vesa