Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Tämän aamun Hesarista

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 09.09.2002 - 23:44:44

Toisaalta teos todistaa vääräksi myös sen väitteen (vertaa vaikka J. Laine
viime keväänä), että kuka tahansa pystyy tekemään sarjakuvaa. Se todistaa
myös sen, että Aavekaupunki ei ollut aloittelijan hairahdus tai moka.
Miehellä on selkeä linja! Ainakin minusta se "linja" on myös varsin
persoonallinen. Teos täyttää ulkoisesti sarjakuvan määritelmän, mutta ei
siltikään toimi sarjakuvana. Kuka analysoisi miten tämä on ylipäätään
mahdollista? Puuttuuko siitä rytmi vai onko vika leikkauksessa vaiko vain
sommittelussa? Mäkilän teoksista voisimme oppia paljon siitä mikä tekee
sarjakuvasta sarjakuvan (siis jos vaan pystyisi lukeen sitä!).

Maailma on epäreilu, tietenkin. Mäkilän albumin tai Kärkkäisen romaanin
muodossa, se epäreiluus vaan saa niin selkeästi konkreettisen muodon ja
asiasta on helppo olla samaa mieltä. Jokainen julkaistu teoshan asetetaan
automaattisesti kritiikille (huonollekin) alttiiksi, niin että suomitaan
ihan kursailematta vaan.

Kustannustoimittajan puute näkyy muuten myös mielestäni Mämmilässä. Kun
ihminen tekee kuplatekstit koneella tulee helposti tyhmiä
kirjoitusvirheitä. Ja jos isolla kustantajalla ei ole edes varaa käyttää
oikolukijaa, niin kannattaako peräänkuuluttaa kustannustoimittajaa?

>Otava julkaisee kovakantisena ja väreissä myös KungFu Poliisit tämän
vuoden >lokakuussa.
Kovakantista on tulossa myös Yrityslehdiltä(?). Onkohan tässä nyt sellainen
ilmiö, että kun Naisen kanssa meni hyvin kaupaksi, niin arvellaan, että
tämä kansi homma on hyvä resepti (vertaa Jasso, Juntunen, Pikku-Jubat,
jne.)? Kovakantisestako ssa paremman katteen? Lisäarvoa kustantajalle?
Vaikuttaa huonolta logiikalta, eikö tapaus "alelaarin Otsamo" muistu
mieleen?! No, toivossa eletään eiks je?, sama se tuleeko kovana vai
pehmeänä kunhan tulee! Itse ostan vuodessa mieluummin 2 pehmeäkantista kuin
yhden kovakantisen läpyskän.

Reima