Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Tämän aamun Hesarista

From: Aura Ijas (auraia@hotmail.com)
Date: 08.09.2002 - 18:31:31

No, eiköhän Suomi ole sellainen paikka että julkkiksia paitsi tehdään myös
"arvostetaan" jonkin verran enemmän kuin ns. tavallista sarjakuvantekijää.
Itse en ihmettele, jos joku julkkis saa kirjansa heti läpi vaikkei osaisi
edes tavata omaa nimeään oikein. Eri asia sitten menestyykö...

Olen ymmärtänyt, ettei Suomessa uskalleta ottaa riskejä ja siksi uusia
sarjakuvia ei helposti julkaista. Osasyynä varmaan se, että Suomen
sarjakuvakulttuuri on vielä se mikä on. Isojen kaupunkien ulkopuolella
sarjakuvaa ei edes ole kunnolla saatavilla, saati sitten että ihmiset
lukisivat sitä. Ehkä ongelmana on se, ettei Suomalaisen sarjakuvan levikki
ole iso; jos meilläkin Japani-tyyliin alettaisiin julkaisemaan suht halvalla
antologialehtiä joita myytäisiin joka kioskissa ja jotka eivät maksaisi
liikaa, ehkä sitten sarjakuvankin tilanne paranisi? Eri asia sitten kuka
tällaiseen tempaukseen ryhtyisi, sitähän pitäisi arvatenkin vielä
mainostaakin. Saattaisi mennä pehvalleen koko yritys.

Aura

>Äh. On hirvittävä menetys kotimaiselle sarjakuvalle, että vuoden ainoa
>teos,
>joka julkaistaan kovakantisena ja väreissä, julkaistaan vain siksi että
>tekijä
>on kuuluisa jollain muulla alalla.
>
>Vaikea on tietysti syyttää Mäkilää siitä, että hän saa teoksensa julki
>mutta
>paljon muuta jää julkaisematta. Syy on kustantajien.
>
>Tai ehkä ei niidenkään.
>
>Syy on se, että Suomessa ei kustannustoimiteta sarjakuvaa, minkä vuoksi
> [...]

MSN Photos is the easiest way to share and print your photos: