Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Tämän aamun Hesarista

From: Vesa Kataisto (vekatai@utu.fi)
Date: 07.09.2002 - 21:41:41

> Äh. On hirvittävä menetys kotimaiselle sarjakuvalle, että vuoden ainoa teos,
> joka julkaistaan kovakantisena ja väreissä, julkaistaan vain siksi että tekijä
> on kuuluisa jollain muulla alalla.

Otava julkaisi kovakantisena ja väreissä myös uuden Mämmilän...

>Syy on se, että Suomessa ei kustannustoimiteta sarjakuvaa, minkä vuoksi
>kotimainen sarjakuva on lamassa. Se on melkein kadonnut, jos katsotaan suuria
>kustantamoita.

Niin minä(kin) sanoin. Mutta, mutta, ei se ole niinkään että suutari pysyköön
lestissään.
Jokaisen, jolla on ammattitaito - ja joka on sen kovalla työllä hankkinut - pitäisi
kunnioittaa itseään sen verran ettei lähde mestaroimaan kylmiltään toisella alalla
jonka luulee osaavansa. Jos Arsi Harju kirjoittaisi veijariromaanin ja Jari Tervo
menisi heittämään moukaria Olympialaisiin, ero varmaankin huomattaisiin. Kai
useimmat muistavat mitä tapahtui kun Kari Suomalainen-vainaa päätti silloin joskus
ryhtyä jälleen tekemään sarjakuvia??? Kyllähän se myi, mutta... (Ks. Manu ja
kultatupsu-albumi, divarin halpishylly.)

> Pahimmassa tapauksessa ensi vuoden sarjakuvarutistus Otavalta on Kärkkäisen
>nelivärinen sarjakuvaromaani.

Noh noh. Ei se ole Otava ainoa joka heittäytyy suinpäin kiinni kuin leipään. Jos
Juhani Palmu ilmottaisi haluavansa tehdä sarjakuvaromaanin, niin 90 %
kustantamoista olisi tarjoamassa hänelle sopimusta heti. Kata Kärkkäisen
kustannustoimittajien kirjoittamat romaanit myyvät hyvin ja mediatilaa tulee
Katalle rutkasti. Mutta nykyään: Jos Ville Ranta tekee äärettömän hyvän
sarjakuvaromaanin, ja se julkaistaan värillisenä ja kovissa kansissa, ja Römpötti,
Jokinen, Hänninen, Pulkkinen, Larmola, Kataisto ja Jussi S. Karjalainen sitä
vuolaasti ansiosta kehuvat, se myy ehkä 500 kpl.

Kun nyt vertauskuvallisiksi ruvettiin, niin muistutetaanpa modernisoidusta
kansansadusta: Kissa vei pakan kangasta hiiriräätälille ja tilasi siitä tehtäväksi
itselleen puvun. "Valmista on viikon kuluttua", hiiri vastasi. Kissa sitten viikon
päästä palasi, ja puku oli valmis, oikein siisti ja mittojen mukainen. Kissa tätä
ihmettelemään, johon hiiri: "Ai, sä olet ollut Jaskan asiakas! Joo, ei se jätkä
osannut hommiaan, pakko oli antaa potkut."

t. Vesa