Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Jarkko Laine ja sarjakuva Kaltiossa

From: Ville Ranta (ville.ranta@helsinki.fi)
Date: 05.09.2002 - 16:22:22

Kulttuurikaikuja Pohjois-Suomesta...

Pohjoissuomalainen aikakauslehti Kaltio julkaisi juuri sarjakuvaan keskittyneen
numeron (jota itsekin olin tekemässä). Lehdestä löytyy Mike Pohjolan aivan
mainio Jarkko Laine -haastattelu. Laine on kuulemma ollut aika humalassa
antaessaan haastattelua, mutta sisältö on sitäkin hauskempaa.

"Kaikki rakastavat sarjakuvaa. Se on nättiä ja kivaa... Mutta ei taidetta."

"Heikki Jokinen tuli kirjallisuuden reviirille, vaikka olisi pitänyt mennä
kuvataiteilijoiden luo. Tai elokuvan. Ne on yhtä - sarjakuva ja elokuva."

No, en viitsi siteerata kaikkea...

Lisäksi minä haastattelin Ville Hännistä sarjakuvaromaani-ilmiöstä, ja Terhi
Ekebomilta ja Jenni Ropelta julkaistiin molemmilta nelisivuiset, erittäin hyvät
värisarjakuvat. Terhi on tehnyt myös kansikuvan! Ja lopusta löytyy mun
vakituisesti Kaltiossa ilmestyvä oululainen kulttuurisarjakuvani.

Kaltiota löytyy Akateemisista käsittääkseni Helsingistä, Turusta ja Tampereelta.

ville