Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Festareiden kävijätutkimuksen tuloksia

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 02.09.2002 - 14:34:34

Kuulopuheiden mukaan vuoden 1984 (Kaapelilla) festareilla tehtiin kysely.
Sen tuloksista minulla ei ole tietoa, onko kellään listaa lukevalla? Tässä
kuitenkin tämän vuoden satoa. Kyselyn houkuttimena olevan arvonnan
voittajien nimet ilmaatuvat festarien kotisivulle lähiaikoina, palkintoja
aletaan toimittaa. Festarien purkukokouksessa kävi eilen 12 henkilöä. Ja
Festareista on nyt olemassa jos jonkilaista dataa.

Reima Mäkinen

Saimme kyselyyn yhteensä 235 vastausta (125n ja 110m). Tarkkaa tietoa
vuoden 2002 Sarjakuvafestareiden kävijämäärästä ei ole, mutta on silti
perusteltua olettaa, että tutkimukseen vastasi n. 5% kävijöistä. Tulosten
mukaan tyypillinen festarikävijä on helsinkiläinen, 18-28 vuotias
naisopiskelija.

Kolme viidestä vastanneesta helsinkiläisestä oli naisia. Espoosta ja
Vantaalta saapui numeroiden valossa pelkkiä pariskuntia, mutta
pääkaupunkiseudun ulkopuolelta tulleista 54% oli miehiä.
(Asian voi sanoa toisinkin: Naisia kävijöistä oli 53% ja miehiä 47%. Eniten
naisia saapui Helsingistä heitä oli 30% kaikista kävijöistä. Ainoastaan
pitkämatkalaisissa oli enemmän miehiä (16,5/100) kuin naisia (14/100).)

50% kävijöistä on helsinkiläisiä ja 17% ilmoitti olevansa Espoosta tai
Vantaalta. Pohjoisin kävijä oli lähtenyt Rovaniemeltä, ja idästä tultiin
Lappeenrannasta asti. Tamperelaisia oli 5,5% ja turkulaisia 4,5%.
Festivaali oli myös yllättävän "kansainvälinen", sillä n.3% kävijöistä
ilmoitti (uskottavasti) asuvansa ulkomailla.

58% kävijöistä on 18-28vuotiaita, heistä naisia on 55% ja miehiä 45%.
22 % kävijöistä on 29-40vuotiaita. Naisia ja miehiä on yhtä paljon.
13% kävijöistä on 12-17 vuotiaita. Neitejä on 58% ja nuorukaisia 42%.
6% kävijöistä yli 40vuotiaita, heistä naisia on noin 40% ja miehiä n. 60%.
1% kävijöistä on alle 12 vuotiaita

35% naisista ja 21% miehistä opiskelee. Kaikkiaan kävijöistä siis yli
puolet (56%) kehittää itseään. Alle10% opiskelevista ilmoittaa olevansa
myös töissä.
Työssäkäyvien miesten osuus kävijöistä (24%) on suurempi kuin naisten
(18%). Palkkatöitä paiskivien kävijöiden osuus kaikista kävijöistä on 42%.

Lomakkeen kohdassa 5. haluttiin selvittää miten markkinointimme onnistui,
ja mitä välineitä mainonnassa kannattaisi käyttää? Vastaajat kertoivat
usein saaneensa tietoa festareista useammastakin lähteestä. Peräti 35%
kaikista kävijöistä oli kuitenkin saanut (ratkaisevan?) vinkin toveriltaan
tai sukulaiselta. Suurin osa heistä oli naispuolisia, niin että
korvakuulolta matkaan oli lähtenyt peräti 20% festareille eksyneistä
naisenpuolista! Heistä 2/3 oli helsinkiläisiä. Lehtimainoksia ja juttuja on
varmasti ollut vaikea erottaa toisistaan. Vihreän langan Aku Ankan ja
Hevoshullun puffit muistuttivat mainosta. Lehdistöä oli tutkimuksen mukaan
seurannut tarkasti 45% kävijöistä. 22% oli nähnyt mainospostikortin ja 7%
festariesitteen. Kotisivultamme tai sähköpostin välityksellä tieto oli
levinnyt 14%:lle kävijöistä (tulos on hyvin linjassa www-sivujen
latauslokin kanssa). Nettiä oli selvästi käytetty ahkerimmin pääkaupungin
ulkopuolella. Lisäksi vastaajissa oli vielä ryhmä muualta tietonsa
ammentaneet (n.3,5%) kävijöistä.

Testasimme myös kävijöiden ns. tyytyväisyyttä ja kysyimme samalla
mielipidettä tapahtuman maksullisuudesta. Järkyttävän tyytyväisiä näyttävät
olleen KAIKKI Espoo/Vantaalaiset naispuoliset kävijät ja lähes kaikki
helsinkiläismiehet - ja heitä oli sentään yhteensä 30% kaikista kävijöistä.
Vain kymmenen prosenttia tästä joukosta ilmoitti pääsymaksun olevan este
saapumiselle ensi vuonna.

Lähes yhtä tyytyväisiä olivat pitkämatkalaiset miespuoliset joita, oli
kaikista kävijöistä n.16% heistäkin vain 13% piti pääsymaksua ongelmana.
Espoo/Vantaan miehistä (8-9% kävijöistä) joka viides epäili kukkaronsa
nyörien tuskin höllenevän, jos sisäänpääsy on maksullinen. Syynätessäni
tarkemmin kitupiikkien planketteja totesin, että mitään yhteistä nimittäjää
niille ei voi löytää. Eri ikäisiä miehiä ja naisia yhdisti lähinnä vain
toive maksuttomuudesta, opiskelijoita heissä oli jonkin verran enemmän kuin
työssäkäyviä.

Kaikkiaan 94% kävijöistä oli sitä mieltä, että tänä vuonna festareilla oli
kivaa. Naiset olivat vajaan prosentin verran miehiä tyytyväisempiä.
Selkeästi pääsymaksua vastaan asettui 15% kävijöistä.

Kohdassa 7. kysyttiin: Mikä on parasta festareilla? Vastausten tulkinnassa
sijat 1 ja 2 antoivat yhden pluspisteen ja sijat 6-8 yhden miinuspisteen.
Annetut kahdeksan vaihtoehtoa jakautuivat tällä perusteella selkeästi
kolmeen ryhmään. Niihin juttuihin joista pidettiin melko yksimielisesti:
(piirtäjien haastattelut +90 -12 ja myyntipöydät +153 -7), niihin joista
ei oikein pidetty (Iltaklubi +10 -89, Lastentapahtuma +6 -100) sekä
keskisarjaan jonka edustajat jakoivat vastaajien mielipiteet voimakkaasti
kahtia (Pienlehtitaivas +67 -22, Jasso-kahvila +20 -35,
Karikatyyriautomaatti +34 -59 ja sarjakuvanäyttelyt +27 -59). Numerot
tasoittuisivat jos vastausten 3. 4. ja 5. sija olisi otettu huomioon, tämä
ei kuitenkaan ollut mielekästä sillä monet olivat listanneet ainoastaan
yhdestä kolmeen suosikkiaan (tällöin jaettiin vain plussia).

Vastaajien sukupuoli ei näytä vaikuttavan mielipiteisiin, graafit ovat
lähes identtiset. Miehet pitävät naisia enemmän Pienlehtitaivaasta ja
iltaklubbailusta, eivätkä arvosta yhtä paljon kapakoihin sijoitettuja
näyttelyitä (kaikki naistaiteilijoita). Huomaa., että kysely tehtiin
päätapahtuman kävijöille ennen Iltaklubia ja lastentapahtumaa.
Kyselyä voidaan nähdäkseni kuitenkin pitää myös toiveena järjestäjille ja
osoituksena siitä mikä kävijöitä Sarjakuvafestivaalissa todella kiinnostaa.
Kohdan 7. vastaukset ovat samansuuntaisia keväällä tekemäni suppeamman
kyselyn kanssa.

Kulutustottumuksia kyseltiin kohdassa 15. Asumiskustannuksia ei
kelpuutettu, ja niinpä suurin menoerä oli sekä naisilla, että miehillä,
ruoka. Miehet väittävät käyttävänsä lähes yhtä paljon rahaa kirjoihin ja
sarjakuviin kuin ruokaan! Naisilla taas vaatekulut ajoivat painotuotteiden
ohi. Festarien purkukokouksessa tämä laskettiin alusvaatteiden syyksi.
Miesten listan loppupään järjestys oli seuraava: 4. äänitteet ja konsertit,
5. puhelin- ja nettilaskut, 6. Viina & tupakka, 7. Leffat/videot/DVD.
Naisten listalla järjestys oli seuraava 1. Ruoka, 2. vaatteet, 3.
Sarjakuvat& kirjat, 4. äänitteet ja konsertit, 5. puhelin- ja nettilaskut,
6. Viina & tupakka, 7. Leffat/videot/DVD.
        Näistä tuloksista olisi kiinnostavaa, ja sponsorien kannalta oleellista
tutkia tarkemmin sitä, miten töissäkäyvien kulutustottumukset poikkeavat
muista. Peleihin kuluvaa rahasummaa ei huomattu kysyä!

Kaavakkeista on purkamatta vielä kaksi selkeästi mitattavissa olevaa kohtaa:
Sarjakuvahankintojen määrä (kohtdat 12 ja 13)
2. Kirjaston käyttö (kohta 14)

Lomakkeita purkivat Reima Mäkinen ja Anita Vedenpää