Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Suomalainen sarjakuvaleffa (kysely)?

From: Maria Björklund (maria.bjorklund@pp.inet.fi)
Date: 05.08.2002 - 21:37:37

>"Kävin tuossa kahtomassa uuden kotim. elokuvan, jolla on niinkin
>markkinointikelpoinen nimi kuin Hengittämättä & nauramatta. Se on tämä,
>jossa on sarjakuvapiirtäjä, jonka työt on oikeasti piirtänyt Maria
>Björklund.
>
>Vaan noin muuten kuulostaa oikein mielenkiintoiselta, mistäs tästä
>löytyisi lisätietoja??? Pakkohan tämä on nähdä, mutta koska, missä ja
>miten se on mahdollista??

Elokuva tulee ensi-iltaan Espoo Cinen yhteydessä. Oletettavasti jotain
"normaaliakin" teatterilevitystä myöhemmin, mutta telkkariin se tulee
ainakin ihan varmasti.

Sinänsähän leffa ei ole mikään realistinen kuvaus sarjakuvapiirtäjän
arjesta, vaikka annoinkin käsikirjoitusvaiheessa palautetta
sarjakuva-asioihin liittyvistä yksityiskohdista. Juttu keskittyy
kolmikymppisten parisuhdekaruselliin, ja sarjakuvat ovat vain päähenkilön
ammatti, josta saadaan kivaa visuaalista materiaalia tiettyihin kohtauksiin
sekä ideoita elokuvakerrontaan.

Kuriositeettina kerrottakoon, että käteni oli tarkoitus alunperin näytellä
elokuvassa sarjakuvapiirtäjän kättä, mutta lopulta pääosanäyttelijä Liisa
Kuoppamäki teki avauskohtauksen piirtämiset itse. Lavastuksena leffassa
esiintyy minun piirroksiani.

t: Maria "Superwoman" Björklund

P.S. Olivat muuten ensimmäiset supersankarisarjakuvat mitä olen ikinä
piirtänyt!