Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Kotimaisen sarjakuvan myytti: triviaa Jiposta jatkuu

From: Mika P Lietzen (mplietze@cc.helsinki.fi)
Date: 24.07.2002 - 20:12:12

> Kummastukseni olikin sitten melkoinen kun samat sarjakuvat alkoivat
> ilmestyä Jipossa.

Muisti alkoi palailla pätkittäin kun katselin niitä - Ville Viksu
ja Poke Pokkus tuli ainakin heti mieleen. Ja Näin elää -sarja,
joka oli minusta tylsä.

> Myös pulloon rakennettava laiva oli asiallinen juttu.

Itse muistin ekana koottavan dinosauruksen luurangon ja maapähkinä-
viljelmän. Loppuaikoina siinä taisi ollakin vain pahvisia koottavia
lentokoneita? Ne ei olleet ihan yhtä hieno juttu.

70-luvulla osattiin kyllä tehdä muovista asioita. Asterix-jäätelöt
oli hieno juttu, muistelen että olisin kerännyt ne kaikki (olin
lapsena vähän aikaa hyvin innoissani Asterixista, sen jälkeen kun
löysin perheemme lainaamalta kesämökiltä Asterix olympialaisissa
-albumin) hahmot. Kingis taisi olla samaan aikaan suosittu
jäätelö, ja minua harmitti, kun sen sydämessä olikin suklaata
eikä muovista Asterix-hahmoa.
Lieneekö jotain renessanssia mutta Valion tuuteista olen tänä
kesänä kerännyt erilaisia pingviinihahmoja, ne on painettu siihen
pahvikiekkoon siinä päällä. Niitä ei kyllä välttämättä edes huomaa
ja kaikissa niitä ei edes ole. Olen löytänyt Hulan, Häkän, Snöden,
Flygiksen ja pari muuta... olisiko kuusi erilaista jo? Askarruttaa
vaan, montako niitä on, kun kahta samanlaista ei ole vielä tullut
vastaan. Pitää kai soittaa Valioon ja kysyä.