Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Villin Lännen sarjakuvapäivät

From: Heikki Porkola (heikki.porkola@kemi.fi)
Date: 14.05.2002 - 16:44:44

Villin lännen sarjakuvapäivät

Kemin 21. sarjakuvapäivien 7.-9.6.2002 pääteemana on Villi Länsi. Vuosi
sitten edesmenneestä Lucky Luken piirtäjästä Morrisista kertovat
ranskalainen Patrick Gaumer ja belgialainen Vittorio Leonardo
vaimoineen. Gaumer on sarjakuvakriitikko ja Laroussen maailman
sarjakuvaensyklopedian toimittaja, erityisalanaan sarjakuvien western.
Morris oli Leonardon henkilökohtainen ystävä; Leonardo on itsekin
piirtänyt Lucky Lukeja ja hänen vaimonsa värittänyt niitä.

Tex Willeriä esittelevät italialainen Tex-piirtäjä (nimi vielä avoin) ja
FK Ilpo Lagersdtedt, joka julkaisi viime vuonna kirjan Minä Tex Willer
(Jalava). Lagerstedtin aiheena Kemissä on Oidipus Tex, mies ja myytit.
FM Pekka Tuliara kertoo amerkkalaisista lännen elokuvista ja
sarjakuvista, ja tänä vuonna Puupäällä hatutettu Petri Hiltunen omista
inkkarialbumeistaan.

Tanskalainen Teddy Kristiansen esittelee omaa tuotantoaan. Olavi
Rytkönen (Savo) ja Sami Garam (Stadi) esittävät murresarjakuvashown ja
toimivat eri tilaisuuksien juontajina.

Lännen rekvisiittaa

Lucky Luke ja Daltonin veljekset kohtaavat ratsuineen torilla lauantaina
8.6. klo 11.00. Kapakkapianisti soittaa Calamity Lempin saluunassa
teatteriravintolassa, cancan-tytöt tanssivat (Tanssiryhmä
www.saluuna.fi) ja Mr. Money esittää lännenshown, laulusolistina
Calamity Jane. Muita bändejä illan bileissä ovat Country, Jussi ja
Turska sekä Silly Idol.

Preeriamaista tunnelmaa kulttuurikeskuksen aulaan luovat isot kaktukset.
Eri tilaisuuksissa vilisee lännen tyyppejä ja muita sarjakuvahahmoja.
Calamity Lempin saluunassa on tarjolla lännen ruokia.

Lasten sarjakuvalauantai

Perinteistä lasten sarjakuvalauantaita vietetään 8.6. Festarien
avajaisissa esiintyy Pressan katit. Kaksimetrinen intiaanipäällikkö Ugh
toivottaa lapset tervetulleeksi lännenaiheisiin työpajoihin (kaksi isoa
inkkariteltaa toteemeineen kulttuurikeskuksen oven molemmin puolin).
Kirjaston Tuulenpesässä klo 12.00 - 15.00 sarjakuvapiirtäjä Petteri
Tikkanen vetää 9-14 -vuotiaille tarkoitetun sarjakuvakurssin. Isossa
auditoriossa esitetään lastenelokuvat Monster Oy ja Ice Age. Stellan
sirkuskoulu esiintyy taidemuseossa.

Meneillään oleva lasten sarjakuvakilpailu päättyy 31.5.

Daltonin veljekset juhlapuhujina

Lauantaina järjestetään sprinttistripin SM-kilpailu kolmannen kerran
(sponsorina sarjakuvakahvila Milou Oulusta). Piirtämisaikaa
kilpailijoilla on puoli tuntia, aihe annetaan kilpailun alussa.
Palkinnot: 1) 150, 2) 100 ja 3) 50 euroa. Suomen sarjakuvatietäjä 2002
-visailun teemana on Lucky Luke, juontajana Vesa Kataisto, pääpalkinto
175 euroa.

Piirtäjien pöydässä kulttuurikeskuksen aulassa piirtävät Pohjoismaisessa
sarjakuvakilpailussa palkitut sekä ulkomaiset piirtäjävieraat. Pöydästä
on suora kuvayhteys Calamity Lempin saluunaan, joten piirtäjien
työskentelyä voi seurata sielläkin.

Sarjakuvapäivien päättötilaisuudessa sunnuntaina klo 15.00 ns.
juhlapuheen pitävät Daltonin veljekset. Tilaisuudessa jaetaan eri
kilpailujen palkinnot ja vuoden 2002 Lempi-patsaat, ja Sarjakuvantekijät
ry julkistaa Vuoden 2002 sarjakuvateon.

Festivaalialbumit

Kemin 21. sarjakuvakilpailuun, joka nyt neljännen kerran järjestettiin
pohjoismaisena, osallistui yhteensä 312 piirtäjää ja käsikirjoittajaa.
Suomesta osallistujia oli 214, Ruotsista 72, Tanskasta 18 ja Norjasta 6
(+ Virosta 1 ja Makedoniasta 1). Naisia osallistujista oli 36,4
prosenttia. Arvosteluraatiin kuuluivat kustantaja Ingemar Bengtsson
Göteborgista, kustannustoimittaja Erik Falk Oslosta, Sarjainfo-lehden
päätoimittaja Ville Hänninen Helsingistä ja sarjakuvapiirtäjä Ilpo
Koskela Oulusta, sihteerinä festivaalijohtaja Heikki Porkola Kemistä.

Kilpailun parhaista töistä koottu albumi Viimeinen kivi ja muita
sarjakuvia Kemin pohjoismaisesta sarjakuvakilpailusta 2002 / Den sista
stenen och andra serier från den nordiska serietävlingen i Kemi 2002
(Kemin sarjakuvakeskus, toim. Heikki Porkola), julkistetaan Calamity
Lempin saluunassa perjantaina 7.6. klo 15.30.

Muita festarialbumeita on Suomen ensimmäinen sarjakuvareportaasi Viime
vuonna Kemissä (Sarjakuvayhdistys Asema, toim. Ville Ranta). Siinä neljä
nuoren polven piirtäjää, Tuisku Honkanen, Mika Lietzen, Ville Ranta ja
Kari Sihvonen kertovat kokemuksiaan Kemin sarjakuvapäiviltä 2001. Kemiä
kommentoi myös kymmenkunta muuta Kemin kävijää, mm. Finlandia-kirjailija
Johanna Sinisalo.

Lisäksi Suomen Yrityslehdet Oy julkistaa Jope Pitkäsen räväkän
ihmissuhdealbumin Box! ja Boing Being Glömb 5:n (toim. Tommi Musturi).

Näyttelyt

Taidemuseossa avataan perjantaina 7.6. klo 15.00 viisi näyttelyä:
Vittorio Leonardon koostama Lucky Luke, Italian suurimman
sarjakuvakustantamon Bonellin tuottama Tex Willer, Petri Hiltusen
inkkarinäyttely, Viime vuonna Kemissä -näyttely ja Jii Roikosen Jasso 10
vuotta.

Huom! Majoitusmahdollisuuksista, myös halvasta patjamajoituksesta,
tiedotetaan ensi viikolla. Viikon päästä ilmestyy myös festarien
päiväkohtainen ohjelma Sarjakuvakeskuksen nettisivuille.