Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

RE: [puhekupla] Tarkein syy tulla festareille?

From: Kivi Larmola (kivi@kaapeli.fi)
Date: 19.02.2002 - 17:13:13

Heh, hienoa että saa nostaa kissaa pöydälle;-) - Kiveen pätee seuraavat:

-Ostan uusia sarjakuvia (pienlehdet)
-Tulen tapaamaan ystäviä ja kavereita
-Tulen juhlimaan hyvässä seurassa
-Tulen tsekkaamaan missä jamassa sarjakuvahommelit ovat noin yleensä

>mitä pitäisi olla enemmän mitä vähemmän?

Enemmän seuraavia:
-Mainstream sarjakuvamyyntiä (kaupankäynti on kivaa, vaikken itse ostakaan noista juuri mitään)
-Sarjakuvien oheistuotemyyntiä (krääsää, leluja ja pinssejä on aina kiva nähdä)
-Omakustanteiden ja pienpuljujen sarjakuvamyyntiä (kaikki pienlehdentekijät vain liikkeelle!!!)
-Olutta (hyvä tekosyy jutella loputtomasti vanhojen kavereiden kanssa)
-kotimaisia vieraita (jotenkinhan ne kaverit pitää saada tulemaan paikalle, miksei vaikka tällä täkyllä)
-Vähemmän tunnettuja ulkomaalaisia vieraita (mutta miksi ne on aina omissa oloissaan, ja miksi niitä varjellaan yleisöltä? Itse en törmää juhlavieraisiin kuin jos joutuu haastattelemaan, muuten ei sitäkään - ja jos en minä, kuinka sitten suuri yleisö, jolle tuo kohtaaminen olisi verrattomasti tärkeämpää?)
-Sarjakuvakilpailuja
-Yleisökilpailuja, arvontaa, yms.
-Työpajatoimintaa (sarjakuvan tekijöille) (selvästi hyvä tapa saada pienlehteilijät tekemään jotain, ja toisaalta saa noi 7-14 -vuotiaat sarjakuvan pariin - heillehän nää festarit on tärkeimpiä.

Vähemmän kaikkea sellaista, mikä on muodikasta, tyylikästä tai mediaseksikästä. Sarjakuvaa ei kukaan osta tai lue siksi, että se olisi "in", vaan siksi, että se koetaan henkilökohtaiseksi. Samalla tavalla kirjallisuus tai elokuvat ei oikein voi olla "pop", vaan ne ovat sellaisen luokituksen ulkopuolella. Luonnollisesti joku yksittäinen artisti voi olla In tai Pop, mutta se ei yleensä ole kovin kauaskantoista tai pitkäjaksoista, eikä poi'i kiinnostuksen kentän laajenemista - suosikit on joko/tai - joko luetaan sitä lempparia, tai sitten ei koko lajityypistä mitään.

>Muuta?

Kaikkea halpaa ja edullisesti toteutettavaa. Koko perheen ohjelmat ja tavallisten ihmisten houkuttelu ei mua kauheasti sytytä - profiilia voi nostaa muutenkin, ja kaikkihan (myös ja etenkin ne, jotka lukevat vain akuankkaa ja viiviäjawagneria) haluaa kuulua sisäpiiriin ja eliittiin; vaikka olisivat kuinka juuri kadulta sisään kävelleitä.

Kaikki kilpailut ja arvonnat on tietysti kivoja. Niitä vain ei oo ollut. Lisää helppoheikkimeininkiä - se on hauskaa; vähemmän kallista, vakavaa ja oikeaahienoa saa muut tehdä isommalla rahalla.

Pienlehtien kerääminen on mulle se tärkein. Kiitoksia paljon Kaltsulle, joka jaksoi ko. rundin tehdä viime festareilla.

Helsingin sarjakuvafestivaalit viime vuosien laisina eivät mua erityisesti kiinnosta, eikä mulla ole ollut mitään tarvetta tulla niille, jos on ollut jotain muuta tekemistä samaan aikaan. Tiedän kyllä, ettei kymmenientuhansien kävijämääriä tavoittelevia H:gin festareita saisi verrata parinsadan vieraan Kemin sarjakuvapäiviin, mutta onhan siinä joku juttu, miksi niille hinkuan hinnalla millä hyvänsä; lähinnä ilmapiiri. En ymmärrä, miksei kahtakymmentätuhatta ihmistä voisi saada tuntemaan itseään tervetulleiksi, jotenkin spesiaaleiksi? Toisaalta, ei se tunnelma oo sen huonompi kuin vaikka levymessuilla, joita H:gin festarit muutenkin muistuttaa enemmän kuin vaikka Finnconia.

>3. Uusia ideoita festareiden markkinointiin tiedotukseen?

Mihin? En muista muuta kuin Sarjainfon ilmoituksen, ja menneiltä vuosilta Vanhan päädyssä roikkuneen banderollin. Muuten on mennyt puskalennättimen kautta.

>4. Mitä mieltä festarien ohjelmalehtisestä ja webbisivusta?

Mistä?

Kivi

  • application/ms-tnef liite: stored