Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: Piirrosten säilymisestä

From: jvainio@urova.fi
Date: 04.02.2002 - 02:33:33

Keneltä se on pois jo joku haluaa säilyttää omat piirroksensa? Eikö ole aika
maanisdepressiivistä suoltaa tuntojaan paperille ja sitten hävittää ne?
Olin Lahden muotoiluinstituutin sarjiskurssilla 1994 ja muistan, kuinka siellä
oli eräs tyttö, jonka harrastuksena oli pitää sarjakuvamuotoista päiväkirjaa.
Opettajana ollut Tarmo Koivisto ihasteli tätä kovasti ja kehui kuinka hyvä tapa
säilyttää muistoja tuo on - vaikka niitä lukisi vastaisuudessa vaikka yksi ja
ainoa ihminen, tekijä itse. Puhumattakaan siitä, että se säilyisi
jälkipolvillekin. (Tape ainakin unelmoi, että voi jospa hänenkin vintiltään
löytyisi jonkun vanha sarjispäiväkirja).
Minkä takia sitä sitten yleensä tuottaa taidetta, jos ei halua sen säilyvän?
Eikö kumminkin, kuitenkin jossain taustalla piile toivo siitä, että tehdyllä
työllä on jotain arvoa (ja sen joku joskus tunnustaisikin), vaikka kuinka
yrittäisi pitää jalat maassa ja olla kyyninen realisti?
Minä teen pottunokkaisia huumorisarjakuvia, jotka ovat lähinnä
kertakäyttöviihdettä, mutta minä säilytän kaikki originaalini ja luonnoksenikin.
Ja kyllä, minulla on jopa tallessa ne ihan ensimmäiset sarjakuvat, jotka tein,
kun olin kahdeksanvuotias. Ovatko ne onnettomia räpellyksiä? Totta kai, mutta en
minä silti häpeä niitä niin paljon, että minun olisi pakko polttaa ne!
Suomalaiset tuntuvat pitävän kummallisena hyveenä toivotonta tappiomielialaa ja
katkeruutta, mutta rajansa kaikella.

Quoting petteri tikkanen <peider5@hotmail.com>:

> ---DR pigment ink "pilot" DRAWING PEN---
> siinä kynä jota voin suositella. kuivuu nopeasti. (lue: ei tuhraa jos on
> kiire pyyhkiä lyijykynät pois. lue: olen kärsimätön.) ja jälki on
> mustaa. eikä ole vielä kadonnut.

Entäs sitten nämä PIGMA Micron kynät, joita yksi jos toinen sarjakuvapiirtäjä
käyttää ympäri maailman? Olen kuullut niistä paljon vasta viime vuosina, joten
en tiedä, onko kukaan vielä käyttänyt niitä tarpeeksi kauan arkistokelpoisuuden
testaamiseksi, mutta ainakin niiden luvataan olevan kestäviä.
Minusta ne ainakin ovat parempia kuin Pilotin DR:t, kunhan aluksi pyörittelee
niitä suttupaperilla sen verran, että uuden terän roiskinta loppuu. Pilotit
tuntuivat kuluvan nopeasti kapeiksi kiiloiksi, joista oli vaikea saada koon
mukaista viivaa.

---Jyrki Vainio