Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

VS: [puhekupla] Sarjakuvan perusteoksista

From: Hänninen Ville (Ville.Hanninen@sanoma.fi)
Date: 13.12.2001 - 08:23:23

        Olen täsmälleen samaa mieltä, että alan teoksista on huutava pula.
Harmi kyllä mahdollisia kirjojen tekijöitä ei ole kauhean isoa määrää, ja
väki tapaa olla kiireistä. Ts. se edellyttäisi apurahaa ja sitä ennen niin
kovaa motivoitumista aiheelle, että suunnittelisi ja sitten hakisi. Esim.
vuosisadan alun sarjakuvien antologiasta on useampi ihminen puhunut minulle,
haaveillut tekevänsä. Helposti tuollaiset vain jäävät, ihmiset ehkä
vaistonvaraisesti tajuavat, että se suo olisi loputon ja upottava. Siihen
saisi olemattoman vapaa-aikansa hupenemaan nätisti.

        Luulen kuitenkin, että saamme seuraavan alan perusteoksen ennen
suomalaisen sarjakuvan satavuotispäivää, viimeistään sen jälkeen kun
"sarjakuvan 100v-säätiö" on pystytetty ja massiiviset miljoona-apurahat
saatu... ;-)

        Mitä 1970-luvun Infojen näköispainoksiin tulee, en edes koskaan
muista puhuneeni moisesta. Ehkä muistini pätkii tai sitten kyseessä on ollut
joku lehden ed. toimittajista. Idea on joka tapauksessa periaatteessa hieno,
esim. Lasipalatsin Kirja kerrallaan -projektissa tällaista voisi toteuttaa.
Koska Sarjainfo täyttää ensi vuonna 30 vuotta, niin olisihan sitä paikallaan
jotenkin juhlia, kaiketi.

Ville

P.S. Vesa, olet ammattimainen toimittaja ja työn sankari. Minkäs kirjan
mainitsemistasi haluaisit kirjoittaa ensin? ;-)