Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Jack Cole ja Plastic Man

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 11.12.2001 - 12:35:35

Heikki K:
>Plastic Man? Jack Colen Plastic Man? Vai uutta tuotantoa?
JLA:n Muovimies on uutta tuotantoa, jota ei voi pitää edes varjona
alkuperäisestä. Reed Richards, eli Mr Fantastickin on huomattavasti
sielukkaampi versio venyvästä äijästä.

Quality Comicsin aikaiset Colen originaalit lienee tuhottu, joten niitä
sarjoja hyvin huonosti näkee missään. Mulla on Art Spiegelmanin ja Chip
Kiddin tuore kirja "Jack Cole and Plastic Man -- forms streched to their
limits" jossa on julkaistu vähän yli 40 sivua lähinnä Police Comicsin
aikaista -40 luvun Plastic Mania, sekä runsaasti kansia ja muuta sälää.
Sivut on kuvattu kellastuneista pulp -lehdistä joten se jälki on aika
muhjua. Mutta siitä saa kuvan mitä loistoa se on ollut, ja tarinathan eivät
siinä kumminkaan kärsi. Kirjan tekstiosuudet löytyvät myös The New Yorkerin
numerosta April 19/1999.

Colesta on juttua ainakin the Great Comics Book Heroes -kirjassa ja Comics
Between the Panels (Dark Horse 1998) kertoo Bill Griffithin suulla" He
transcended his genre completely. Both transcended the supre hero genre and
the spoofing of the super hero genre, which is a real tightrope act."
Tuohon voi kyllä yhtyä, varsinkin kun muistaa että tämä tapahtui tosiaan jo
-40 luvulla!

Mainittakoon vielä, että Cole mm. piirsi Spiritä "haamuna" -42 kun Eisner
oli sotimassa. Edelleen, hänen repertoaariinsa kuului muitakin
supersankareita kuten Dardevil, (katso esim. Cartoonist Profiles -lehti no
33 ja 34, 1977) joka tosin hahmona sai tuulta siipeinsä alle vasta Millerin
käsittelyssä nelkyt vuotta myöhemmin.

Reima