Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Disney pomottaa, alamaiset niiaavat

From: Ville V Hanninen (vvhannin@cc.helsinki.fi)
Date: 05.12.2001 - 13:46:46

Kun tässä taannoin keskusteltiin tekijänoikeuksista, on ehkä paikallaan
muistuttaa, että nykyään termi tarkoittaa useimmiten omistajanoikeuksia.

Tuorein esimerkki löytyi tänään lukemistani Alueuutisista:

Helsingin Vuosaaressa toimiva Saari-teatteri oli suunnitellut joulukuuksi
Nalle Puh -näytelmää. Haaveeksi jäi, sillä hanke tyssäsi
"tekijänoikeudellisiin (sic!) ongelmiin".

Disney-yhtymä nimittäin omistaa alun perin A.A. Milnen luoman Nalle Puhin
tekijänoikeudet ja on kieltänyt niiden esittämisen teatterissa.
- Itse asiassa näytelmää ei saisi esittää enää missään, ei edes koulujen
joulujuhlissa ilmaiseksi, harrastajateatterin intendentti Seppo Koivula
kertoo lehdessä.

Että sillä lailla. Ainahan voi jälkiviisastella, että olisi Saaren väen
pitänyt ottaa oikeuksista selvää, mutta silloin kyllä eksytään itse
asiasta: eikö Nalle Puh ole pikemmin yleismaailmallista omaisuutta kuin
ylikansallisen rahantekolaitoksen hallinnassa?

Ville Hoo