Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] lähettäkää ideoita sarjakuvantekijän selviytymisoppaan toiseen painokseen

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 21.11.2001 - 13:48:48

Ainakin mä ajattelen, että jonkun ehdottama "kolme vaihtoehtoa" olisi paras
tapa lähestyä asiaa.

>Ammatinharjoittajaksi (ennakkoverovelvollinen) ryhtymisestä ja esim.
Esim. tämä Ilpon käyttämä retoriikka on omiaan vieromaan ihmisiä. Onhan se
ihan eri asia kysyä että "haluatko perustaa firman?" kuin kysyä että
"haluatko ryhtyä ennakkoverovelvolliseksi ammatinharjoittajaksi?" Totta kai
termit pitää selittää mutta mun nähdäkseni vaihtoehdot on melkein siinä,
että teetkö yrittäjätyyppisesti firmasi kautta vai free-lancerina. Tällöin
noussee esiin vertailu mahdollisimman kevytrakenteisen firman
pyörittämisestä ja freenä toimimisesta.

Itse toimin aluksi pitkään sivutuloverokortilla tämän systeemin
ulkopuolella maksaen vain (YEL) eläkettä, mutta nykymeininki lienee aika
pitkälle sitä, että työnantaja sanelee sen missä moodissa sarjakuvapiirtäjä
tai kuvittaja laskuttaa (ja käytännössä se on kai juuri kaksi edellä
mainittua freeku tai yritys). Joka tapauksessa joutuu kirjoittelemaan laskuja.

>kirjanpidon perusteista ( tulojen ja menojen kirjaaminen ) voisi olla
>perusinformaatiota vaikkapa 1-2 sivun verran + hyödyllisiä osoitteita,
Nykyään netistä löytyy kaikki aika helposti kun verottajalla ja kelalla on
omat sivut joissa on haku-optio, yritysrekisteri on siellä www.ytj.fi jne.
Lisäksi kannattaa muistaa, että myös pankista voi yrittää kysellä apua ja
selvennystä.

>Tietty mitään kirjanpidon opasta sinne ei kannata alkaa sisällyttämään.
Tästäkin oli aiemmin puhetta toisessa yhteydessä. Firman pyörittäminen
muuttaa minusta hommaa sillä tavalla, että palkkioihin tulee aina päälle
myös laskutus- ja kirjanpitokuluja. Silloin ei enää yht'äkkiä olekaan
olemassa ns. pikkuhommia vaan "minimilaskutus". Koska pelkkiin
hommailuhommiin (laskun tekeminen, sen käsittely ja kirjanpito) kulahtaa
äkkiä _vähintään_ 15 euroa on ihan turha lähteä tekemään mitään
"pikkupiirrosta satasella (mk)".

Reima