Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Bill Wattersonin originaaleja...

From: jvainio@urova.fi
Date: 29.09.2001 - 03:39:39

Olen parhaillaan Ohion yliopiston sarjakuva-/pilapiirrosfestivaaleilla
Columbuksessa (joka on mm. Jeff Smithin kotikaupunki). Tapahtuma järjestetään
kolmen vuoden välein ja on muodoltaan lähinnä seminaari - keskipisteenä ovat
piirtäjien luennot ja osallistujamäärä on rajoitettu pariin sataan. Järjestäjänä
on yliopiston sarjakuvakirjasto, joka on tunnettu laajasta
originaalikokoelmastaan. Monet tunnetut tekijät ovat jättäneet paperinsa
kirjaston arkistoihin.
Tämän vuoden teema on "virtuoso cartoonists" ja sen alle on koottu vieraita
monelta eri pilapiirtämisen saralta, jotka usein ovat turhankin erossa
toisistaan: mukana on poliittisia piirtäjiä (Pat Oliphant, Roy Peterson, Jeff
Stahler), strippipiirtäjiä (Jim Borgman, Rick Kirkman, Lynn Johnston, Patrick
McDonnell, Bud Grace), sarjakuvalehtipiirtäjiä (Will Eisner, Jeff Smith, Sergio
Aragones), aikakauslehtipiirtäjiä (Eldon Dedini, Lee Lorenz) ja vieläpä yksi
merkittävä karikatyristikin - David Levine.
Festivaalin yhteyteen on järjestetty pari merkittävää originaalinäyttelyä:
toinen keskittyy historiallisiin suuruuksiin, toinen viime vuosien suureen
sarjakuvamaestroon, Bill Wattersoniin.
Hyvin ainutlaatuisesti Watterson on luovuttanut 34 sunnuntaisarjaoriginaaliaan
julkisesti näytteille. Valikoima on läpileikkaus kautta sarjan kymmenen vuoden,
Watterson itse valitsi muutaman esimerkin jokaiselta vuodelta.
Itse näyttely jatkuu tammikuuhun saakka, mutta jos ette nyt sattumalta satu
käymään näillä nurkilla tuona aikana, niin teitä kuitenkin saattaa kiinnostaa,
että näyttelystä on koottu erinomaisen upea kirja: kaikki näyttelyn originaalit
on upeasti kuvattu niin, että kaikki korjaukset (kyllä! Wattersonkin on
ihminen!) ja lyijykynämerkinnätkin toistuvat hienosti. Nämä facsimilet on
asetettu sivuaukeamille vastakkain väritettyjen julkaistujen versioidensa
kanssa. Lisänä on vielä Wattersonin kommentteja urastaan, jopa tarkat tiedot
siitä, mitä välineitä hän käytti.
Jos jotakuta kiinnostaa tämä opus, niin kysykää minulta yhteystietoja.

---Jyrki Vainio

P.S. Eräs kaveri tiesi jopa kertoa, missä Watterson nykyisin asustaa. Se ei ole
kuin muutaman kymmenen kilometrin päässä minun asuinpaikastani. Mitä maksatte,
jos menen koputtamaan hänen ovelleen?