Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Tietoa Suomen sarjakuvaseurasta

From: Timo Kokkila (tkokkila@saunalahti.fi)
Date: 21.08.2001 - 13:46:46

> Poimittu Kolarin ala-asteen lehdestä..

"Viivi ja Wagner sarjakuva on palkittu myös puupää-hatulla, jonka suomen sarjakuvaseura Kupla antaa vuosittain. Valinnan kriteereinä olivat omaperäisyys ja se, että piirtäjä on onnistunut luomaan sarjakuvaan oman maailmansa ja siinä Viivi ja Wagner on onnistunut mielestämme hyvin. Kannattaa lukea."

Heh!

Ala-asteen lehdeksi ei ollenkaan hullumpaa matskua. Asiatiedothan on melkein kohdallaan, vaikkakin hieman sekoittuneet. Sattuuhan näitä ammattitoimittajillekin.

Vuosien takaa tulee mieleen kun jonkin sarjakuvakurssin yhteydessä paikallislehden toimittaja haastatteli minua. Toimittajalle tuttuja olivat lähinnä sanomalehtistripit ja hän vertasi niitä kuvitettuihin vitseihin. Myönsin, että vitseihinhän niiitä voi usein rinnastaa, mutta että on paljon muunkinlaisia sarjakuvia, joita voisi verrata novelleihin tai romaaneihin, eivätkä läheskään kaikki ole humoristisia. Aiheesta keskusteltiin sitten jonkin aikaa.

No... lehdessä oli sitten otsikko "Sarjakuva on yhtä kuin kuvitettu vitsi" ... ja juttu joka jatkoi samalla linjalla. Silloin oli pakko kirjoittaa vastine yleisönosastoon.

Timo Kokkila
e-mail: tkokkila@saunalahti.fi
www.saunalahti.fi/tkokkila