Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Fwd: Helsingin XVI sarjakuvafestivaalit

From: roju (roju@kaapeli.fi)
Date: 10.08.2001 - 18:15:15

Tervehdys,

ohessa tietoa Helsingin XVI sarjakuvafestivaaleista ankeassa tekstimuodossa. Mikäli haluatte edustavamman version kuvineen, toimittakaa faksinumeronne. Sähköpostini ei tällä hetkellä suostu lähettämään liitetiedostoja.

Parhain terveisin

Johanna Rojola <roju@kaapeli.fi>

tuottaja

Suomen sarjakuvaseura ry. /Helsingin XVI sarjakuvafestivaalit
www.kupla.net * puh.+fax +358-9-6856100
PL 927, 00101 HELSINKI * Fredrikinkatu 61 A 60, 00100 HELSINKI

Suomen sarjakuvaseura ry. järjestää

Helsingin XVI sarjakuvafestivaalit
VR:n makasiineilla 8.-9. syyskuuta 2001

www.kupla.net/fest

Helsingin XVI sarjakuvafestivaalin teemat ovat reportaasisarjakuva (lauantaina) ja sarjakuva lastenkulttuurina (sunnuntaina).

LAUANTAI 8.9. klo 10-18

Ulkomaiset vieraat: sarjakuvareportteri Joe Sacco (USA) kertoo tuoreita kuulumisia Bosniasta, kuubalainen Garrincha sarjakuvasta kauppasaarron puristuksessa, maailman ensimmäinen iranilainen sarjakuvapiirtäjä Marjane Satrapi (FR) voitti esikoisteoksellaan parhaan nuoren tekijän palkinnon Angoulemen sarjakuvafestivaaleilla 2001. Muita vieraita Helena Klakocar (NL/Kroatia), David B. (F), Monogatari-ryhmän Kai Pfeiffer Berliinistä. Kirjaesittelyissä mm. uusi kotimainen sarjakuva-antologia Laikku sekä muita nuoria kotimaisia tekijöitä.

SUNNUNTAI 9.9 klo 12-18

Aiheena lapset ja sarjakuva: päälavalla ja signeeraamassa mm. Ryhmä X:n tekijä Alan Davis, uuden Viivin ja Wagnerin tehnyt Juba sekä kuluvan vuoden Puupää-palkittu Tilsa. Suuri Kupla-visailu livenä – uusi juontaja ensiesittelyssä! Laura Honkasalon johdolla pohditaan missä luuraavat kotimaiset lastensarjakuvat; toisessa paneelissa keskustellaan sarjakuvasta lasten- ja nuortenkulttuurissa.

Sarjakuvaa voi myös tehdä itse mm. helsinkiläisten kuvataidekoulujen opettajien johdolla tai koota oman lehtensä ammattilaisten opastuksella lauantain pienlehtipajassa.
Julia Vuoren hahmoihin perustuvan Sika-satubaletin hahmot vierailevat festivaaleilla, lastenmusiikkiorkesteri Tohtori Off ja Herra Dalcrotze soittaa laiturilla ja Tilsan bändi Kaukainen pappa heittää yllätyskeikan!

Pohjoismaiden suurimmat sarjakuvamarkkinat, myynnissä uutta ja vanhaa sarjakuvaa, myös festivaalivieraiden teoksia. Kirjaesittelyitä, joiden jälkeen taiteilijat signeeraavat teoksiaan.
Pienlehtitaivas on avoinna kaikille pienlehtien myyjille. Yleisö äänestää vuoden parhaasta pienlehdestä.

Lauantai-iltana festivaaliklubilla Makasiiniravintolassa Cleaning Women, Chainsmoker, Black Audio ja Japanomatiks. Liput 45 mk.

NÄYTTELYT MAKASIINEILLA

- kansainvälinen kiertonäyttely Comix 2000 Makasiinien Studio-tilassa 26.8.-9.9. 2001 (koonnut L’Association, Ranska)
- Buena Vista Comics Club, kuubalaista sarjakuvaa (koonnut Maailman sarjakuvat ry)
- Suuri Kurpitsa 20 vuotta
- Amnesty Internationalille tehtyjä pilapiirroksia ja sarjakuvia
- Jenni Ropen liikkuvia piirustuksia

MUUT SAMANAIKAISET NÄYTTELYT

- Sulkapallo: Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan toisen lasten ja nuorten sarjakuvakilvan voittaneet ja kunniamainitut, Annantalon taidekeskus, Annankatu 30
- Katja Tukiainen: sarjakuvamaalauksia, Galleria Artaround, Neitsytpolku 9
- Ranskalaista sarjakuvaa, Ranskan Kulttuurikeskus, Kluuvikatu 4 A

Liput 20/10 mk, alle 12-v. ilmaiseksi. Lippujen ennakkomyynti 27.8. alkaen mm. Comix2000 näyttelyssä, Tennispalatsin Kukunorissa ja Like-kirjakaupassa. Ilmainen ohjelmalehti jaossa kaupungilla.
Lisätietoja ja ilmoittautumiset työpajoihin osoitteessa www.kupla.net/fest

* * * * *

The Picture that was never taken – Seminaari ja näyttely reportaasisarjakuvasta Lahden muotoiluinstituutissa maanantaina 10.9.

Seminaari ja työpaja reportaasisarjakuvasta (englanninkielinen). Puhumassa mm. Joe Sacco, David B., Marjane Satrapi ja Helena Klacokar. Näyttely luennoitsijoiden töistä. Suomen sarjakuvaseura ry. ja Lahden muotoiluinstituutin täydennyskoulutuskeskus järjestävät. Lisätietoja www.lpt.fi/mi/taydkoul/ammatil/Comics/sarjakuva.htm

Lisätiedot, kuvamateriaali, haastattelupyynnöt yms:

Johanna Rojola, <roju@kaapeli.fi>,
puh.+fax. tsto 6856100, gsm 041-5133173

Helsingin sarjakuvafestivaalit, käyntios: Fredrikinkatu 61 A 60, 00100 Helsinki
Suomen sarjakuvaseura ry, PL 927, 00101 Helsinki