Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] [kapitalistisika] nauran partaani

From: Mikko Kalajoki (mikko.kalajoki@torma.fi)
Date: 29.06.2001 - 11:07:07

Kiitos kaikille asiasta innostuneille. On kiva olla keskustelun kohteena
(tai ainakin jonkinlaisena [varoittavana?] esimerkkinä). Parasta
mainontaa/ julkisuutta syntyy näemmä ilman että itse sanoo mitään :-p

>maria.bjorklund@pp.inet.fi:
>johtopäätöksensä.

>vekatai@utu.fi:
>500 kappaleen painos ei ole pienkustanne??? Vaiko siksi, ettei hän
>maksanut itse (yksin) painolaskua?? Siksikö, ettei hän kierrä suomen
>rupisimpiakin kesätapahtumia liftaamalla ja kauppaamassa albbaria kädestä
>käteen??

Pari selventävää sanaa:
Paljon puhetta aiheuttaneen Leopold & Osvald kakkosen painos on 1250.
Painolaskun maksoi porvarillinen työnantajani, mainostoimisto Publicis
Törmä, jonka oman pienimuotoisen kesä- ja muuttokampanjan osana 1000
albumia lähti asiakkaille & mainosalan ihmisille kesälukemiseksi. (Siksi
katsoin rehellisenä kapitalistina, ettei kyseessä ole omakustanne).

Loput 250 kpl meni jakeluun minun kauttani eli kavereille, alan ihmisille,
lehdistölle, kirjastoille sekä muutamaan myyntipisteeseen (tähän mennessä
muistaakseni Cosmic 50 kpl, Akateeminen 5, Like-kauppa 5).

Kuten Reimalle jo aiemmin sanoin (kirjoitin), on meininki ja tavoite sama
kuin kenellä tahansa omakustantajalla tai kaupallisella julkaisijalla:
saada ihmiset lukemaan sarjakuvia. Tässä tapauksessa itse piirtämiäni.
Olen vain jotenkin ihmeen kaupalla onnistunut molemmissa Leopold & Osvald
-albumeissa saamaan jonkun muun maksumieheksi (ilman että ns.
taiteelliseen vapauteen on puututtu). Ja kun tuhat kappaletta singahtaa
suoraan kaiken maailman sarjakuvaa ymmärtämättömille kansalaisille, voi
olla varma, että niitä tulee lukeneeksi joku sellainenkin, joka ei
sellaista muuten tekisi. Ihan puolivahingossa – illman, että itse
tarvitsee kiertää liftaamalla rupisia kesätapahtumia etsimässä niitä
samoja lukijoita lähetyssaarnaajan tarmolla.

Suosittelen kaikille lämpimästi tällaista kustannuspolitiikkaa. Säästää
vaivaa ynnä omia rahojaan, ja mikä parasta, saattaa jopa saada ihan uusia
lukijoita (potentiaalisia ostajia!) kotimaiselle sarjakuvalle myös niiden
5 miljoonan tavallisen taulapään joukosta, jotka eivät ole tarpeeksi
tiedostavia kuuluakseen tälle listalle tai lukeakseen Sarjainfoa ;-)

-fishRiver-