Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Kaupalliset tiedotteet ja Puhekupla

From: Maria Björklund (maria.bjorklund@pp.inet.fi)
Date: 27.06.2001 - 22:05:05

Tsöh.

Olen hämmästynyt viestini herättämästä suuresta huomiosta. Listan
mainoksettomuudenhan pitäisi olla kaikille tuttu asia. Jokainen on
liittyessään saanut listan esittelyn, jossa seisoo mm. näin:

"Mainospostia listalle ei saa lähettää. Mainonnaksi ei katsota pienlehdistä,
näyttelyistä, sarjakuvatapahtumista yms. ajankohtaisista asioista
tiedottamista."

Asiaa mietittiin listaa perustettaessa yhtenä monista säädöistä. Päädyimme
(minä, Jarno Elovirta ja oli siinä muutama muukin) tuohon mielestämme
hyvistä syistä. Joita löytyy tästä viestistä, jos lukeepi eteenpäin...

Reima:
>Niin, mutta entäpä jos esimerkiksi jokaisesta ilmesttyneestä
>Helsinki-Median Aku Ankka -tuotteesta tulisi listan kautta ilmoitus. ...Ja
>Egmontin lehdistä, jne. Ja muistutukset Liken vanhemmista saatavilla
>olevista ja Valiosarjat voisi ilmoittaa aina kun Viivistä Wagnerista tulee
>uusintapainos...

Exactly. Tämä meillä oli ennen kaikkea kiikarissa. Se, että muutama listan
jäsen on ilmoittanut jopa haluavansa moista mainospostia suoraan
e-postilaatikkoonsa, ei takaa sitä että kaikki muutkin näin tahtovat. Itse
olen oiva esimerkki listalaisesta, joka ei tahdo moista mainontaa muutenkin
runsaan postinsa mukana. Ja kuten Reimakin huomautti, mainonnalle on
muitakin kanavia, kuten webbisivut joille kukin menee omasta tahdostaan.

Kari:
>Eihän näitä kotimaisia tuotoksia nyt niin usein tule, että niiden mainokset
vois listaa
>"tukkia".
ja
Mike:
>Jos suomalaista sarjakuvaa julkaistaan kaupallisesti, musta se on ainakin
>nykytilanteessa kertomisen arvoista. Varsinkin kun tekijä on tällä
>listalla.

Varmasti onkin. On vain käytännössä mahdotonta alkaa luokitella mainoksia
sillä perusteella, onko mainostettu tuote suomalainen tms. Listan
moderaattori Jarno Elovirta (joka saa myös puhua omasta puolestaan jos
hoksaa tätä viestiä lukea...) on ystävällisesti lupautunut pitämään listasta
huolta ilmaiseksi. Hän ei kuitenkaan ehdi seuraamaan listalla käytävää
keskustelua, saati sitten poistelemaan viestejä tuollaisilla perusteilla.
Näin olen käsittänyt.

Jos joku haluaa kyseiseen virkaan palkatta plus silkkiä pois viestejä niiden
kaupallisen sisällön vivahteiden perusteella, ja omaa myös tarvittavan
teknisen pätevyyden, niin ilmoittautukoon.

Täyskielto on huomattavasti iisimpi valvoa, tähän mennessä ei ole paljon
tarvinnut ärähtää.

Vesa:
>Haloo, Maria, mitähän sitten oli se aiempi keskustelu Timo Mäkelän tulevasta
>albumista?

Muistaakseni se oli juuri sitä, keskustelua. Jos sen sysäsi alulle alpparin
kustantajalta tahi jakelijalta tullut viesti, jossa mainostettiin
ostopaikkoja, hintaa tms. niin se livahti sitten multa ohi. Se olisi ollut
kiellon arvoinen viesti.

Sen sijaan keskustelu ei ole millään muotoa kiellettyä. Eli tervetullut on
myös keskustelu uudesta Leopold & Osvald -alpparista, vaikkapa sen
omaperäisestä kustannusrakenteesta tahi taiteellisesta / vitsillisestä
tasosta. Mainittakoon, että minä olen jo oman kappaleeni lunastanut.

Toki mainonnan ja keskustelun raja voi olla häilyvä, mutta koitetaan tarttua
ainakin selkeisiin tapauksiin.

>Onhan tämä edullisempi ja tehokkaampi kuin pikkuilmoitus esim. Rumbassa.

Se ei kai pelkästään voi olla peruste, että listaa pitäisi saada käyttää
mainontaan? Jos toiminta on edes jossain määrin "kaupallista", niin kai
täytyy olla varaa Rumban pikkuilmoon?

Toivottavasti tämä ei nyt poksauttanut keltään otsasuonta. Tarkoitus ei
ollut ärsyttää, vaan kerrata pikaisesti noita syitä, miksi lista alun perin
päätettiin perustaa mainosvapaaksi.

Jos tästä sikiää huima keskustelu, niin en valitettavasti ehdi siihen
osallistumaan. Lähden perjantaina viikoksi Saksaan ja olen sähköpostin
ulottumattomissa sen aikaa. Tämä tiedoksi samalla niille, jotka saattaisivat
yksityisesti minua viestillä muistaa. Puran e-mail-suman sitten viikon
päästä.

terveisin

Maria :c))