Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] rahalla saa ja hevosella paasee

From: Kivi Larmola (kivi@kaapeli.fi)
Date: 18.06.2001 - 05:40:40

En ole aikoihin "kerjännyt" arvostelukappaleita, enkä Markku Jalavalta koskaan.

Arvostelukappaleiden idea on, että kuluttajat saavat vinkkejä tuotteista, jotka heitä mahdollisesti kiinnostavat. Sellaisena ne palvelevat kustantajan etua - semminkin kuin kallista on painaminen ylipäänsä, ei niinkään painoksen laajuus. Arvostelukappaleet eivät ole kustantajalta mikään armonpala, josta toimittajan pitäisi olla suhteettoman kiitollinen, vaan täysin järkevä tapa. Kustantaja ostaa julkisuutta suhteellisen pienellä investoinnilla.

Ja - sivumennen sanoen - yllättävän usein törmää teokseen, jonka haluaa saattaa kuluttajien tietoon, mutta josta ei arvostelukappaletta saa; silloin teoksen ostaa omalla rahalla, ja arvostelee. Eivät ne kaikki ilmaisia ole, eivätkä - kuten usein on - muodostaessaan itsessään koko arvostelupalkkion - edes kovin korkean tuntipalkan vastineita. Ja omalla rahalla itse ostetun albumin arvostelutyö on vastikkeetta; ilmaista.

Kivi