Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Vapaakappaleista

From: Teemu Ollikainen (temeteus@hotmail.com)
Date: 15.05.2001 - 17:55:55

>onko omakustanteiden tekijöillä muuten ollut tapana lähetellä lehtiään
>tuommoisiin, ainakin periaatteessahan se oisi mahdollista, melkein
>velvollisuuskin?

Ainakin ISSN-keskus olettaa saavansa yhden kappaleen jokaista lehteä jolla
tuo ISSN-koodi on. Kirjastojen kanssa taitaa enemmänkin riippua toimituksen
/lehden levittäjien aktiivisuudesta, päätyykö vapaakappaleita kirjastoihin.
Tursas-lehden jokainen numero tietenkin löytyy sekä TY:n kirjastosta että
joka toisesta Länsi-Suomen kirjastosta...ihan tosi...

Omakustannelehtien levittäminen kirjastoihin käy kätevästi kirjastopalvelun
kautta. Sinne vain lähetetään näytenumero ja sieltä saa tilauksen, joka
Tursaksen kohdalla on joitain kymmeniä kappaleita. Kirjastopalvelu huolehtii
levityksestä, itse tarvitsee vain lähettää lehdet sinne ja kuitata maksu.
Firman virallinen nimi on BTJ Kirjastopalvelut, mutta yhteystietoja en löydä
tähän hätään. En tiedä, pitääkö lehdellä olla ISSN-koodi, jotta kirjastot
suostuvat ottamaan sen kokoelmiinsa, mutta ainakin siitä on apua
luetteloinnissa jne.

Teemu O.