Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: [puhekupla] suomessa liian vähän mangapiirtäji

From: Jarno Elovirta (jarno@elovirta.com)
Date: 10.05.2001 - 10:01:01

-----Original Message-----
From: owner-puhekupla@katto.kaapeli.fi
[mailto:owner-puhekupla@katto.kaapeli.fi]
Sent: 10. toukokuuta 2001 3:57
To: owner-puhekupla@katto.kaapeli.fi
Subject: BOUNCE puhekupla: Non-member submission from ["Ossi Hiekkala"
<ossihiekkala@hotmail.com>]

  Taalla Japanissa paikan paalla olevana (huomaatte kai puuttuvat skandit)
silmaan on pakosta pistanyt sarjakuvien valtava maara. Se puhe mangan 75%
prosentin osuudesta kaikesta painetusta materiaalista voi hyvinkin pitaa
paikkansa.
  Tanne tullessani olin melkoinen manga-fani. Enaa en ole. Noin 99% mangasta
on melkoista kuraa. Se tavara mita kaannossarjakuvana on Suomessakin
saatavana sisaltyy siihen prosenttiin.
  Jos kaannossarjakuva on alunperin japanilaisille pojille ja tytoille
suunnattua, niin hyva niin. "Aikuisten" manga se vasta roskaa onkin.
Kaytettyjen sarjakuvien kauppa on hyva paikka tehda edullisia ostoksia ja
samalla lueskella. Noin joka viides satunnaisesti poimittu sarjakuva pitaa
sisallaan jonkin sortin raiskauskohtauksen. Ja nama ovat sita tavallista
sarjakuvaa. Porno-hylly on oma osastonsa.
  On toki valtava maara sarjakuvaa, jossa ei ole seksia eika vakivaltaa,
mutta monet naista ovat jonkin sortin urheilusarjakuvia, joissa sankari
golfaa/kalastaa/nyrkkeilee/pelaa baseballia jne. loputtomat kerrat juonen
toistaessa samaa. Sitten on tietysti naisten romanttiset sarjakuvat, joita
on myos merkittava osuus.
  Vaihtoehtosarjakuvaa loytyy, jos vain tietaa mista etsia. Vaihtoehdosta en
sitten tieda onko se hyvaa vai pahaa. Monet nayttavat olevan viela
sairaampia kuin "normaali" vakivaltaseksi-sarjakuva. Naissa teoksissa
tekijat ilmeisesti ottavat ilon irti ja piirtavat sellaista, mita ei
kaupallisessa sarjakuvassa olisi mahdollista. Kuitenkaan nama sarjauvat
eivat ole mitaan kopiokone-painoksia vaan samanlaisia ulkoasultaan kuin
kaupallisemmat kaverinsa.
  Edelta saanee sen kasityksen, etta mielikuvani mangasta on varsin
negatiivinen. Jos nain on, loydan kylla siita paljon hyvaakin. On tekijoita,
joita olisi syyta kaantaa enemman, kuten Katsuhiro Otomo. Otomo on kylla
ihan omaa luokkaansa verrattuna muihin. Sarjakuvalla on taalla paljon
hyvaksytympi asenne kuin esim. Suomessa. Tosin ei se ole saavuttanut sentaan
mitaan kirjallisuuden asemaa, ehka lukuunottamatta jotain Osamu Tezukaa.
Piirrosta kaytetaan mainoksissa (myos TV) erittain paljon ja mielestani
usein onnistuneesti. Japanilaiset tuntuvat hallitsevan sopoyden maksimoinnin
ilman etta siita tulee siirappista.
  Jos haluaa mangasta ottaa vaikutteita, niin kaikin mokomin. Vauhdikkaasta
kerronnasta olisi hyva ottaa oppia itse kunkin, mutta suoranainen matkiminen
on tympean nakoista, mista hyvana esimerkkina Adam Warren. Japanissa on ihan
riittavasti surkeita mangan tekijoita. Ei niita enaa tarvitse ulkomailla
ruveta tuottamaan. Kehittakoot ihmiset omaa juttuaan.

  Ossiili