Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

RE: [puhekupla] suomessa liian vähänmangapiirtäjiä

From: Bobcat . (bobcat_112@hotmail.com)
Date: 09.05.2001 - 23:44:44

Okei, laitanpa kaiken mitä minulla on sanottavaa tähän yhteen viestiin kun
en viitsi lähetellä montaa. Täytyy vähän selventää mitä ajoin takaa nyt kun
en ole väsynyt ja kiireinen. Ja sori jos loukkasin jotakuta, mutta olen
vähän yliallerginen jollekin erityisesti jo valmiiksi pottuuntuneena. Tiedän
kyllä, että otin hiton ison riskin alkaessani piirtää manga tyylillä, sillä
vaikka tein sen rakkaudesta mangaan tiedän monien pitävän minua vain
matkijana ja mangan raiskaajana. Mutta aina löytyy jotain mistä joku ei pidä
eli en muuta tyyliäni (jonka olen totaalisesti omaksunut johtuen siitä että
omaksuin sen harjoitellessani piirtämään kunnolla)

Suntila: Laeilla tarkoitin kyllä lähinnä tapaa jolla hahmot piirretään,
kuvien rytmitystä, tunnetilojen ilmentämistä, taustoja ja muuta sellaista
joka tekee mangasta mitä se on. Siihen ei tarvitse kulttuuria sotkea, onhan
nimikkeitä missä päähenkilöt tai tapahtumapaikat eivät ole japanilaisia tai
Japanissa, eli aina ei mangaan tarvitse mitään kulttuurin tuntemusta vaan
ainoastaan kykyä lukea mangaa. Ja joo, tiedän kyllä että manga on saanut
uuden merkityksen länsimaissa, mutta tiedän (joskin vain netissä) henkilöitä
jotka eivät mielellään kutsu Japanilaista sarjakuvaa mangaksi.

Vermes: Kun näemmä nyt todistit tietäväsi jotain, niin ihmettelen silti
miten sanot että ei saisi matkia mangaa.... Matkimisesta vielä enemmän
alempana viestissä, mutta vaikka Japanin manga kulttuuri ulottuukin
jonnekkin historian hämäriin niin kuka väittää etteivät myös japanilaiset
olisi "matkineet"? Japanin piirrostyyli sellaisena kuin se nykyään on sai
juuri vaikutteita länsimaista Japanin avauduttua ulkomaailmalle....
Tiedäthän että varhainen anime oli "matkittu" suoraan Jenkeistä ja että myös
Vihtori ja Klaara vaikutti japanilaisten piirtäjien tyyliin. Ja Vihtorista
ja Klaarasta yksi mielenkiintoinen juttu minkä rakas veljeni huomasi....
Siinä on käytetty samaa kaatumisefektiä mitä näkee joka toisessa animessa ja
mangassa. Siis sitä missä vain hahmon jalka pilkistää esiin kuvan laidasta.
Hassua. Eli koska kaikki "matkivat" ja myös japanilaiset aikoinaan
"matkivat" josta johtuu se että Japanilainen tyyli on nykyään sellaista kuin
se on en ymmärrä mikä tässä "matkimisessa" on niin pahaa - paitsi silloin
kun joku kopioi jonkun toisen tyylin suoraan ilman että luo mitään omaa.

Vesa K (ja Vermes): En nyt sanoisi manga tyylillä piirtämistä
matkimiseksi.... sillä logiikalla aloittelevat piirtäjät Japanissakin vain
matkivat opetellessaan maan tyyliä. Kaikki ottavat vaikutteita joka
puolella, ja siinä ei ole mitään matkimista. (Okei, jos siltä kannalta
lähdetään, kaikki harjoittelu on aluksi matkimista) Toiset matkivat eli
piirtävät mallista jonkun töitä ja käyttävät tämän henkilön tyyliä omissa
töissään, ja TOISET tutkivat mikä tekee manga tyylistä manga tyyliä ja
luovat oman tyylin (HUOM mistä varmaan väistämättä löytyy yhtäläisyyksiä
jonkun toiseen tyylin koska maailmassa ei varmaan kovin montaa piirtäjää ole
joiden tyyli ei tippaakan muistuttaisi jonkun toisen tyyliä)

Että silleen... olen puhunut ja raahaudun takaisin välittämättä enää siitä
mitä muut sanovat.. ainakaan vähään aikaan.

Aura I.