Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] suomessa liian vähän mangapiirtäjiä oikoluettu versio

From: VermeS (vermes@netti.fi)
Date: 09.05.2001 - 13:45:45

Aijaa kulttuurihan koko japanilainen sarjakuva onkin...
Perine alkoi jo 1000 luvulla Toballa... Mitkä oli
tehty käärö tyyliin siten, että sitä oli helppo
mennä nopeasti eteenpäin. Tämä loi pohjan nopealle
tarinan kerronalle millä ei ole mitään tekemistä
kiireen kanssa.... Toban jälkeen näitä kääröjä tehtiin
aina 1700-1800 lukujen vaihteeseen jolloin Japanissa
siirryttiin kirjoihin ja Toba kääröistä tuli
Toba-e kirjoja... 1856 Tämän jälkeen britit
tuli ja perusti "The Japan Punch" nimisen
huumori lehden joka toi eurooppalaisen
pilakuva kulttuurin... Todellisuudessa
asiat ei paljoa muuttuneet Toban eläimet
vain vaihtuvat ihmisiin... Vuosisadan
vaihteessa keksittiin sarjakuva... Joka
levisi myös Japaniin aika nopeasti n.1910
alettiin Japanissa tehdä sarjakuvaa sillä
pienellä erotuksella että Japanissa se tehtiin
vanhaan tyylin ja ylhäältä alas... Niitä
alettiin tekemään tarpeeseen koska jenkit
ja eurooppalaiset tekivät sarjiksensa vasemmalta
oikealle ja Japanissa on tapana lukea ylhäältä alas ja
oikealta vasemmalle... Siitä huolimatta joitain aikaisia
jenkki sarjakuvia julkaistiin myös Japanissa esim Matti
Mainio ja Jussi Juonio joilla oli jonkin moista merkitystä
Japanin ensimmäisiin sarjakuvan piirtäjiin jotka piirsivät
strippejä... Sen jälkeen tuli ww2 ja amerikkalaisten sarjakuvien
kysyntä laski noin 100%... Sodan aikana tehtiin propagandaa
aika paljon muttei paljon muuta... Sodan jälkeen 17vuotis
Tezuka(Modernin mangan Jumala) aloitti ensimmäisen julkaistun
strippinsä "Mä-chan no Nikki"... Tähän väliin vähän Tezukasta
Nimi: Osamu Tezuka
Koulutus: Lääkäri
Elinaika: 1928 3.11-1989 9.2
sivuja julkaistu: 150 000
Lapsuuden vaikutteet tulivat Disneyltä ja Chaplinilta...
Lyhyesti hän kehitti tai muutti kaikkia mangan genrejä ja
keksi tarina sarjakuvan 1000-2000 sivua pitkän sarjakuva...
Hänen sarjakuvansa olivat sekoitus teatteria (käytti samoja
hahmoja eri rooleissa) ja elokuvaa pitkä tyyli johtui siitä
että jotain tapahtumaa näytettiin sivu kaupalla.... Hänen tuotantonsa
oli pohjana sille mitä oikea manga nykyään on... En jaksa enää
kirjoittaa lue kirjat: Manga manga The World Of Japanese Comics ja
Dreamland Japan: Writings On Modern Manga kirjoitta molempien kirjojen
kohdalle sama Frederik L. Schodt....

--
ICQ:24928919
"Fuck them if they can't take a joke"