Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Syöttösika Cosmicissa

From: Vesa Kataisto (vekatai@utu.fi)
Date: 09.03.2001 - 09:58:58

31. Maaliskuuta 2001 neljä ruotsalaista nuorta sarjakuvantekijää saapuu
vierailulle Cosmic Comic Cafe:en. Tällöin on tarjolla näyttely
Syöttösika-lehden originaalisivuista. Näyttely on toteutettu
yhteistyössä Tukholman Serieteket:in kanssa, ja se on esillä 15.3 - 7.4.
Ohessa ryhmänjohtaja Ranjith Pereran laatima esittelyteksti.

Tervetuloa, t. Vesa Kataisto

Gruppen har bildats för att använda sig av serieformen som utryck.
Skapandet skall utveckla den egna kreativiteten, leda till publikation och vara en del av undergroundscenen inom seriemediet.
Publikationen är en antologi i fanzineform,
som kommer ut minst 2 gånger per år.
Syöttösika är en del av Serietekets/Kulturhusets ideella verksamhet.

Den 16 mars släpper Syöttösika sin första publikation i samband med
Serietekets "Fanzine Heaven 2001" på Kulturhuset.

Materialet i denna utgåva är för flera i gruppen,
ett första seriöst försök att skapa serier.
Alla de medverkande har haft fria händer i sitt skapande.
Det viktiga har inte varit att skapa en bra serie, utan att avsluta en historia.
Det svåra har att kombinera sitt eget skapande med att vara redaktör/arbeta i grupp och många gånger har jag bara velat ge upp, men...jag har en bra Chef och en skitbra Redaktion.

Nu kan vi sätta ribban lite högre.
För vi har konstaterat att vi kan göra kol, men att skapa en diamant är desto svårare.

Detta är Syöttösika. Shoot for the moon!

The Redaktion

Ranjith Perera, konstnär

pääsivu