Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Pohjois-Karjala sarjakuviksi

From: Kimmo Niiranen (kniirane@joyx.joensuu.fi)
Date: 14.02.2001 - 12:54:54

 Heip.

Olisiko listalaisilla aikaa ja kiinnostusta otsikossa mainittuun aiheeseen?
Lukaiskaapa seuraava.

Joensuun sarjakuvaseuran seuraava albumiprojekti jatkaa edellisen
julkaisun, Sariolan, tapaan teemalinjalla.
Tarkoitus on työstää alppari, jonka tarinat jollakin tavalla liittyvät
Pohjois-Karjalaan. Tarinoissa voidaan käsitellä analyyttisesti ja
syvällisesti sitä, mikä on oleellista pohjoiskarjalaisuudessa tai aivan yhtä
hyvin voi olla niin, että tapahtumat vain sattuvat tapahtumaan tässä
ympäristössä. Aihetta ei rajata sen tarkemmin ja jokainen tekijä saa
käsitellä sitä kuten itse haluaa. Joku voi löytää jotain sanottavaa
täkäläisten
luonteenlaadusta (miten kukin sitten pohjoiskarjalaisuuden kokee:
vieraanvaraisuutena/ystävällisyytenä/
tylyytenä/juntteutena/tms.) ja joku voi miettiä niitä omakohtaisia
sattumuksia, joita täällä on tullut koettua liittyvätpä ne sitten
arkielämään, skineihin, luontoon, ilosaarirockiin, karjalan piirakoihin,
opiskeluun, syrjäiseen maantieteelliseen sijaintiin, maaseutuun,
metsävaelluksiin, tyttöihin, poikiin, mummoihin, tuulipukuihin,
havunneulasiin, ortodoksisuuteen tai vaikkapa vuodenaikoihin. Minkäänlaisia
tyyli/genrerajoituksia ei myöskään ole ja tapahtumien ajankohta voi olla
kaukana menneisyydessä, nykypäivässä tai hamassa tulevaisuudessa. Aivan
kuten haluatte (jokuhan kai sitten vääntää sen pohjoiskarjalaisen
scifijutunkin).

Alppariin ovat tervetulleita niin piirtäjät kuin käsikirjoittajatkin. Tällä
kertaa tekijöiltä ei vaadita sen ihmeellisempää sidettä Pohjois-Karjalaan
kuin se, että mielikuvitus riittää sijoittamaan sarjakuvan tapahtumat
tänne. Jos kiinnostusta on, ilmoittautumisia toivotaan mahdollisimman
pikaisesti.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset sähköpostilla:

kimmo.niiranen@joensuu.fi

Terveisin

Joensuun sarjakuvaseuran puuhaosasto

Kimmo Niiranen
Joensuun yliopisto, Karjalan tutkimuslaitos
PL 111, 80101 Joensuu
puhelin (013) 251 5242, fax (013) 251 2472
email kimmo.niiranen@joensuu.fi