Puhe kaupunkien toimintaohjelmasta

Subject: Puhe kaupunkien toimintaohjelmasta
From: Sanna Kangasharju (sannak@kaapeli.fi)
Date: ke 01 heinä  1998 - 20:07:55 EEST

Euroopan parlamentti
Bryssel 1.7.1998

Outi Ojala

Mietintö komission tiedonannosta "Kohti kaupunkien toimintaohjelmaa
Euroopan unionissa Esittelijä: Pasqualina Napoletano A4-0172/98

Aluksi haluaisin onnitella rouva Napoletanoa hänen erittäin onnistuneesta
mietinnöstään. Erityisesti olin iloinen siitä, että mietinnössä on
voimakkaasti huomioitu asukkaiden omien vaikutusmahdollisuuksien tärkeys
kaupunkipolitiikassa. Kaupunkeja voidaan täysipainoisesti kehittää vain
siten, että kaupunkien asukkaat itse pääsevät vaikuttamaan heitä koskeviin
päätöksiin. Siksi olisikin tutkittava ja kehitettävä erilaisia asukas- ja
paikallisdemokratian muotoja sekä lisättävä asukkaiden tiedonsaanti- ja
osallistumismahdollisuuksia mm. uutta teknologiaa hyväksikäyttäen.

Aivan erityisen lämpimästi tuen mietinnössä esitettyä vaatimusta naisten
huomioon ottamisesta kaupunkien kehittämisessä. Tutkimukset ovat
osoittaneet, että naisten osallistuminen kaupunkialueiden suunnitteluun
tuottaa hyvinkin erilaisia tuloksia kuin miesten suunnitelmat. Naisille on
arkipäivän sujuminen tärkeämpää kuin rakennusten monumentaalinen ulkonäkö.
Naiset muistavat huolehtia siitä, että myös lapset ja lastenvaunujen kanssa
kulkevat, vanhukset ja vammaiset voivat liikkua ja asua mukavasti.