Mika Blle: Legalize it

Subject: Mika Blle: Legalize it
From: Seppo Koskela (Seppo.Koskela@vidsk.pp.fi )
Date: ma 16 syys   1996 - 21:43:21 EEST

Mika Book kirjoitti vastauksessaan:

> [...]
>tietokoneihmisten ammattietiikasta. Luin sen, enkä havainnut sen
>poikkeavan omista käsityksistäni ja arvoista. Se ei vain liittynyt asiaan,
>josta tällä listalla on toistaiseksi lähinnä keskusteltu, siis
>Kannabisyhdistyksen WWW-julkaisuihin. Pyydän Seppoa tarkentamaan, jos hän
>on eri mieltä. Samalla voisit ottaa kantaa kannabiksen _käyttöön_ sekä
>_kannabiksen päihdekäytön puolesta puhumiseen_. Sinähän kirjoitit: "On
>moraalista kasvattaa itse oma hamppunsa" mikä toki kuullostaa suurin
>piirtein yhtä kunnioitettavalta mielipiteeltä kuin "Talvella on moraalista

ja jatkoi:

>Kysymys ei nyt ole juridiikasta
>vaan moraalista eli omastatunnosta.

eli maaritteli moraalin hyvin perskohtaiseksi asiaksi.
Olkoon sitten niin.

Kannatan kannabiksen laillistamista ja kotikasvatuksen sallimista.
En kannata minkaan huumaavan tai addiktiota aiheuttavan aineen kayton
propagointia.
Kannatan yksilon oikeutta valita milla kemikaalilla turvottaa nuppinsa.
En kannata jarjestaytynutta rikollisuutta.
Lahinna naen jutussa olevan kyse taysivaltaisen yksilon oikeudesta
informaatioon.
En ole SKY:n jasen. Puolestani SKY:n sivut voivat pysya KATTOn serverissa.
Kannatan lisaksi huumeaddiktien hoitopaikkojen lisaamista (vrt. Pirkko Turpeisen
haastettelu menneen viikon HeSassa). Olenko moraalisesti ristiriitainen?

Olen erimielta siina, etteiko tietokoneviestinnan ammattietiikka kuulu
tahan keskusteluun.
Mika on webmasterin asema? Paatoimittajako? Mielestani ei koska han ei
kertakaikkiaan
voi hallita serverinsa lapi kulkevan informaation maaraa tai laatua. Vastuu
hajautuu jokaiselle
tiedon tuottajalle jonka tarkein ominaisuus on identifioitavuus eli ainakin
webmasterin on tiedettava
henkilo WWW-sivun takana.

Miten kaytetaan logitiedostoja? Paasevatko viranomaiset niin halutessaan
ja uustsaristisen ilmapiirin levitessa - esim. maaritellassaan SKYn sivut
laittomiksi - niihin kasiksi? Kauanko niita sailutetaan ja jaako niista
mahdollisia back upeja?

talvellakin lyhyissa kalsareissa
Seppo Koskela