METSÄ: Re: METSÄ:_Re: METS? A:_Paikallisuuden_dilemma ?In-Reply-To: <3.0.5.32.19990127145147.008682f

Kirjoita käräjille

Olli-P Turunen ()
Wed, 27 Jan 1999 15:43:25 +0200 (EET)

Vastaanpa viela Hannun kommenteihin. Katso edella

On Wed, 27 Jan 1999, eml wrote:

> [...]
> on parempi tuottaa tehokkaasti puuta toisilla alueilla, jotta on
> mahdollista suojella toisilla alueilla. Kuuntelijoitakin tällä väittelyllä
> taisi olla kohtuullisen monta ja muistan vieläkin tyrmistykseni...
>
> Käsityksesi on, anteeksi vain, täysin sopusoinnussa teollisuuden strategian
> kanssa. Vain rajauksista, prosentin osista kiistellään. Tällä
> shakkipelilla taiga pirstotaan Uralille asti.
>
> Ennenkuin käyt kumoamaan sitä vaihtoehtoa , jota minä tai liiton muu väki
> edustaa toivoisin sinun tutustuvan esimerkiksi käräjäkiviltä löytyvää

Keskustelut Kuusamossa liittyvat valintatilanteeseen, jossa jaljella
olevissa vanhoissa metsissa tienvarsikulissitkin mukaanlukien on tarkoitus
hakata tietty maara puita. Hakattavaan puumaaraan ei tassa tilanteessa
ainakaan Luonto-Liitto voisi vaikuttaa. Silloin on mielestani ekologisesti
perustellumpaa hakata se maara metsahallituksen nykymenetelmilla, jolloin
valiton puunsaanti olisi pinta-alaan nahden suurempi, jolloin olisi
mahdollista jattaa suurempi osa metsista taysin rauhaan. Tatahan
metsahallituksen akue-ekologiassa tavallaan yritetaan toteuttaa.
"ekokologinen ylaharvennus saman maaran saamiseksi olisi huonompi
vaihto, koska lahopuujatkumon niukentamisen lisaksi myos sopivaa
pienilmastoa heikennettaisiin laajemmalla alueella. Perusteluita esim.
lahottajasienten perspektiivista loytyy paljon lisaakin. Nama perustelut
eivat vain kaikkia "metsiensuojelijoita" kiinnosta. Ongelma on
Pohjois-Suomessa(kin) vanhojen metsien vahyys suhteessa hakkuuvolyymiin.
Se ei nykylaajuudessa taysin mahdollista vanhojen metsien metsien
suojelua, vaikka hakkuita kuinka ohjattaisiin esim. yksityisten
talousmetsiin. Tietenkin hakkuvolyymilla on lukuisia muitakin tuhoisa
vaikutuksia, mutta tama on sanottava ihan vain vanhojen metsien suojelun
nakokulmasta. Jatkuu edella

> [...]
> Venäjän koskemattomilla alueilla.
>
> Pohjois-Suomessa kyse on myös välittömästi uhkaavan tukkipulan
> torjumisesta. Avohakkuualalla ei nimittäin tukkia kasva, mutta ns.
> päätehakkuumetsissä kylläkin. Ekologisella yläharvennuksella avohakkuiden
> sijasta tukkipuun kasvua voidaan olennaisesti lisätä. Luonto-Liiton
> puheenjohtaja toivoisin sinun noteeraavan tämän argumentin sillä kyse on
> juuri nuorten metsäpääomasta, jota nyt realisoidaan.
>
> Pohjois-Suomi on maailman suurin hakkuualue, jossa ei enää hahmotu aukkoja
> metsän keskellä vaan metsänsirpaleita aukon keskellä.

Avohakkuiden mielettomasta maarasta varsinkin Ita- ja Pohjois-Suomessa
olen samaa mielta. Talta alueeltahan viesti satelliittikuvin on
tyhmemmallekin taysin selva. Mutta vilkaisu Etela-Suomen
satelliittikuviin ei kylla anna samaa kuvaa. Voit tietenkin tulla vaikka
tanne meidan konttorillemme analysoimaan, mita itse naet niissa kuvissa.
Ehka olemme erehtyneet. "ekologinen ylaharvennus" voi olla tukin
kasvattamisen kannalta jarkevaa, mutta kaavamaisesti toteuteuuna se
vaaristaa metsan luontaista dynamiikkaa vahan liian paljon. Isoimmat,
vahvimmat, terveimmat ja laadukkaimmat puut yleensa selviavat
luonnonhairioista kuten metsapaloista parhaiten. Nuoresta puustosta ei
usein jaa jaljelle kuin tuhkaa. Tama on minun havaintoni.Eli mika on
ylaharvennuksen ekologisuus?

Terv Olli