METSÄ: Re: METSÄ:_Paikallisuuden_dilemma?Reply-to: reijo.pankka@forest.joensuu.fi

Kirjoita käräjille

Reijo Pankka (reijo.pankka@forest.joensuu.fi)
Sat, 23 Jan 1999 19:41:47 +0200

Hei käräjäläiset,

Hannu kirjoitti:

> [...]
> että myös tällä foorumilla Eeva Kilven ja Virpi Virolaisen esiinnostama
> näkökulma hautautui sekä ekonomisen että ekologisen rationaliteetin alle.

> Metsäasiassa on aina vaanimassa vaara epätasapainoisesta ajattelusta ja
> henkinen aspekti on suomalaisessa metsäkeskustelussa lähes maan alla.
> Vaikka jopa kansainvälisissä sopimuksissa tunnustetaan metsän
> spirituaalinen merkitys, suomalaisessa metsäkeskustelussa henkiset arvot
> ohitetaan kokonaan asiaankuulumattomina. Listallamme käynnistynyt
> keskustelu tuntuu tässäkin mielessä erittäin arvokkaalta.

Asiat, joita painotat Hannu, ovat hyvin arvokkaita - ihmisen
perusolemusta syvälle luotaavia. Mutta kuten toteat, realiteetit
ohittavat ne kovin helposti. Ihmisinä olemme kuin kahden maailman
kansalaisia - arkitodellisuuden ja ihanteemme. Myös vaihtelua
henkilökohtaisissa painotuksissa on ja se meidän yhteisöllisinä
olentoina on hyväksyttävä. Vuorovaikutusta kaikilla tasoilla
tarvitaan ja siinä Sinä Hannu ansaitset tunnustuksen
aktiivisuudestasi tällä foorumilla!

> Järkyttävin näkymä on minulle ollut kotikulmillani toteutettu avohakkuu,
> jossa kahden vanhuksen mummonmökin vierestä, muutaman metrin päästä ja
> pohjoissivulta, hakattiin vanha puusto kokonaan pois. Siihenpä jäivät
> perunaamaataan kuokkimaan ja vanhuuden päiviään viettämään. Ja tietysti
> jokaisella metsänystävällä, metsissä vähänkään liikkuvalla ihmisellä on
> kokemuksensa metsien katoamisesta.

Mainitsemasi tragedia on sen kohdanneelle suuri onnettomuus. Se
ryhmä on kuitenkin ilmeisen pieni tai ainakin heidän
vaikutusvaltansa on kovin vaatimaton tuloksista päätellen. Keinot
nopeaan muutokseen edustuksellisessa demokratiassamme ovat
varsin vaatimattomat, mutta toivottavasti julkinen 'purnaus' hieman
lievittää haavojen kipua.

> [...]
> metsästruktuuri ja maanpinnan topografia sekä luontaiset
> valumakanavat ja avainbiotoopit huomioiden, voi se terveiden ja
> tasapainoisten ihmisten lisäksi kelvata meille vähemmän
> täydellisillekin ihmisille."
>
> Reijon viestiä lukiessa tuli mieleen, miksi nimittää moista hakkuuta enää
> avohakkuuksi, edes etuliitteellä moderni. Ainoa perustelu minkä keksin,
> anteeksi vain, olisi kaiketi se, että mielistelisimme Kullervo Kuuselaa tai
> näitä muutamia muita auktoriteetteja jotka ovat tehneet
> avohakkuumetsätaloudesta loukkaamattoman ideologian.

Tiedän Kullervo Kuuselan hyvin sarmantiksi herrasmieheksi enkä provosoidu
häntä panettelemaan. Vakken hänen metsänäkemyksiinsä saata täysin
yhtyäkkään, arvostan suuresti hänen vitaalisuuttaan metsäntutkijana ja kuten
jo aiemmin olen tällä keskustelufoorumilla todennut: olemme kukin aikamme lapsia!
Tämä semanttinen osio kirjoituksestasi, käsite avohakkuusta, on jo
paljon vaikeampi ja palaankin siihen vastineeni lopussa.

> [...]
> tavoitteeksi. Avohakkuukielto olisi Suomelle metsäsertificaatti vailla
> vertaa.
> Tokihan ekologisilla perusteilla ja esimerkiksi ympäristöministeriön
> erityisluvalla avohakkuisiin voisi edelleen antaa mahdollisuuden.
>
> Toivoisin että Metsäkäräjillä pohdittaisiin ehdotusta avohakkuiden
> kieltämisestä yksilöidysti seuraavista asioista:
> -kuinka avohakkuu määriteltäisiin
> -millaisissa tilanteissa avohakkuulupa voitaisiin antaa
> -millaisia perusteluja ekologisesti, ekonomisesti,sosiaalisesti ja
> henkisesti voidaan esittää kiellon puolesta ja sitä vastaan

Ilman eksakteja painavia perusteita nykymallisen avohakkuun - tai
viljelyhakkuun, joksi sitä vuosikymmenen alussa koetettiin
lanseerata - kieltäminen ei saane suurtakaan kannatusta eikä siten
omaa kovin suuria edellytyksiä toteutua parlamentaarisella tasolla.
Kaikkihan kuitenkin viime kädessä toteutuu meidän yksilöiden
kautta, miksei siis avohakkuu -vapaa metsätalouskin, liekö
kärsimättömyys tässäkin 'helmasyntinämme'.

Hannun globaali näkemys: jos avohakkuut hävittävät tropiikissa
eroosion kautta metsiä, ei meilläkään ole oikeutta harjoittaa
vastaavaa tehometsätaloutta - on eettiseltä kannaltaan oikeutettu.
Tropiikissa arvopuiden harsiminen metsiköstä on lähes
poikkeuksetta luonnonkiertometsissä sekä ekologisesti,
kulttuurisesti, sosiaalisesti että taloudellisesti
avohakkuumetsätaloutta kestävämpää. Suomessa ilmastolliset ja
sosiaaliset olot kuitenkin siinä määrin eroavat tropiikin maista, että
oikean metsätalouden määritteleminen täällä onkin jo paljon
hankalampaa. Sekä 'suuri kierto' (paloekologia) että 'pieni kierto'
(harsinta) kuuluvat Taigan luontaiseen metsäekologiaan - siis sekä
avohakkuut (+ metsänviljely + harvennushakkuut) että jatkuva
kasvatus pyrkivät vaatimattomalla tavallaan mukailemaan luontaista
metsädynamiikkaa. Molemmat manipuloivat metsäluontoa ja ovat
siten enemmän ihmisluonnonmukaisia kuin luonnonmukaisia
menetelmiä.

Se, että toinen niistä kiellettäisiin, tuntuu varsin vieraalta
ajatukselta. "Se on maku asia, tuumi Musti, kun muniaan nuoli!"
Kun otamme todellisuuden neljännen ulottuvuuden eli ajan
huomioon, jää väite avohakkuusta metsän hävityksenä hieman
köykäiseksi Suomen nykyilmastossa. Ekologisen kestävyydenkin
osalta molemmat käsittelytavat painivat hyvin samassa sarjassa:
kyse on molemmissa lähinnä käsittelyintensiteetistä ja
toteutustavasta. Annettaisiinko kaikkien kukkien kukkia?

Ehkä humanistis-diplomaattinen näkemykseni on täysin
perusteeton ja kestämätön, mutta oljenkortena voin vielä tarttua
spiritualistiseen näkemykseen ja perusteeseen: kaikkihan on
jostain saanut alkunsa - 'alkusyntynyt' - miksei niin voisi käydä
uudelleen. Jollemme tahdo ylen raskasta syyllisyyden taakka
toistemme harteille sovittaa, olkoon tämä ajatus lohdutuksena
kaikkein raskautetuimmille ja herkimmille ihmissieluille!

Parhain terveisin
Reijo

Reijo Pankka, metsäylioppilas
Joensuun yliopisto