METSÄ: METSÄ:_kommenttien_uusinta?MIME-Version: 1.0

Kari.Mielikainen@tapio.mailnet.fi
Mon, 21 Dec 1998 09:42:19 +0200

Erkki,

En halua jatkaa keskustelua siitä, kuka osaa ja muistaa mitäkin
paremmin. Meillä molemmilla näytträä olevan oma vankkumaton?
käsityksemme. Muutamaa kohtaa kuitenkin kommentoin:

> Edelleen vastoin Mielikäisen väittämää prof.Vuokila ei katsonut
> mahdolliseksi sijoittaa resursseja eikä siten suunnittelupanostakaan
> alkuperäiseen tutkimukseen.Se muuten suunniteltiin aivan yhtä hyvin
> tai hytä huonosti kuin kaikki muutkin laitoksen silloiset
> tutkimukset.

Resurssipulan kyllä uskon. Alkuperäinen tutkimus oli todella laaja
(paljon suuria koekenttiä) ja pitkäaikaiseksi suunniteltu. Sen sijaan
sen, ettet jatkanut Metlan hallituksen suosituksen mukaista suunnitelman
kehittämistä puuntotoksen asiantuntijan, professori Yrjö Vuokilan kanssa
(vaikka sitten vähemmilläkin rahoilla), olen kuullut henkilökohtaisesti
prof. Vuokilalta.

> Mielikäisen tutkijaryhmä ei K.M:n mukaan tiedä mitään
> harsintarakenteen säilymisestä tarkkoittaen ilmeisesti
> erirakenteisuutta.Hän kyllä yrittää niputtaa minunkin ryhmäni samaan
> tietämättömyyden nippuun.Valtakunnanmetsien inventointitiedot
> kuitenkin osoittavat säilymisen selvästi elleivät toistuvat koealojen
> mittaukset riitä. Tarvitaan vain hiukan loogista ajattelua!

Olen edelleen sitä mieltä, ettei mikään tutkijaryhmä vielä tiedä
tarpeeksi hyvin harsintarakenteen säilyvyyttä jatkuvasti hakattavassa
metsässä. Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa 1910-luvulta saakka
seuratuilla kokeilla onnistuminen oli noin 50-prosenttista, mikä
mielestäni on aivan liian vähän ajatellen suositusten antamista
metsänomistajille. Sen sijaan yläharvennusta, alikasvosten vapauttamista
ja metsän kasvatusta kaksijaksoisena käytän itsekin siellä, missä taimia
on syntynyt varttuneen metsän alle.

> Viimeisenkin senhetkisen kommenttinsa Mielikäinen muistaa
> väärin,vaikka siitä on kulunut vasta muutama viikko.Vastoin
> väittämäänsä hän ei ole MT:n lehtijutusta minulle mitään
> maininnut.Mahtaako olla huomauttanut todelisuudessa yoimittjallekaan.

Lähetin sinulle sähköpostiviestin asiasta ja soitin Maaseudun
Tulevaisuuden toimittajalle (voit tarkistaa). En voi luonnollisesti
pakottaa sinua lukemaan sähköpostiviestejäsi.

> Viime mailissaan Mielikäinen kirjoitti mm.,että avohakkuu,kulotus
> harvennus ja harsinta ovat kaikki yhtä luonnonmukaisia. Harhautusta
> jälleen kerran.Ihmisen aiheuttamista metsäpaloista puhutaan ikäänkuin
> ne olisivat varsinaisen luonnon aiheuttamia luonnollisia tuhoja.

Tuli polttaa metsää aivan samalla tavalla riippumatta siitä, syttyykö
tuli kaskenpoltosta, tupakasta vai salamasta. Toisaalta ihminen myös
sammuttaa metsäpaloja, jotka muutoin polttaisivat vieläkin suurempia
aloja.

> Mielikäinen epäilee,etten olisi koskaa tutustunut metsätalouden
> käytössä oleviin menetelmiin ja kestokokeisiin.Turhaa >luuuloa.
Mielikäinen pyysi, että antaisin heidän
> metsänomistajien itse valita menetelmänsä. Siihen olen juuri
> pyrkinytkin vastoin organisaatioiden menettelyä.

Puukauppa on myyjän ja ostajan välinen asia. Metsänhoitopuolella
vapautta on nykyisin paikoitellen jopa liikaakin, jos puuntuottamiselle
vielä pannaan edes jotakin painoa.

> Metsien harsuuntumisen osalta vaikuttaa siltä, että Mielikäinen ei
> ole edes lukenut po. asiapapereita,vaan tukeutuu taas
> kuulopuheisiin.Ehkä hän ei myöskään tiedä,että mm.rikkipäästöt on
> pudotettu murto-osaan 1980-luvun alusta.Mikä olisikaan tilanne,ellei
> edes sitä olisi tehty.Tosin otsonisaasteen ja otsoniaukon ongelmat
> ovat täydellä teholla vasta tulossa. Naurua ei ehkä vielä kannata
> viritellä.

Olen kuullut ja lukenut tämän aihepiirin osalta aika monia
asiapapereita. Olen myös tietoinen rikkipäästöistä ja otsonista. Otsonin
riskeistä olen kanssani samaa mieltä, varsinkin, jos ajatellaan ihmisen
keuhkoja. Keski-Euroopassa asuessani otsonivaroitusten aikana vanhuksia
ja lapsia kehotettiin pysymää sisätiloissa. Lenkkeilyä pyydettiin
välttämään.

Tästä huolimatta olen edelleen sitä mieltä, että 1980-luvun ennusteet
menivät onneksi pahasti pieleen. Asiassa ei ole mitään nauramista, mutta
voimme joka tapauksessa olla tyytyväisiä ympäristön tilan silloin
arvioitua positiivisemmasta kehityksestä.

Hyvää Joulua Sinulle Erkki

P.S. Lopetit aiemman viestisi sanoihin "... sen lauluja laulat". Jos
tarkoitit tällä mietelausetta, joka alkaa sanoilla "Jonka leipää syöt
...", voin todeta, että syön kanssasi samaa Metlan (valtion) leipää. Jos
laulumme kuulostaa erilaiselta, se lienee monimuotoisen sekakuoron
moniäänisyyttä. Omat nuottini ovat ainakin omiani. Niitä ei minulle ole
kukaan ulkopuolinen antanut.

http://www.kaapeli.fi/hypermail/metsa/