METSÄ: METSA:_Kumpi_parempi?

Kari.Mielikainen@tapio.mailnet.fi
Tue, 17 Nov 1998 15:47:48 +0200

Lauri Vaara kysyi:

> Jotta palattaisiin rönsyistä asiaan, kysyn Sinulta, kumpi
> puukauppatapa seuraavista kahdesta on
> parempi/oikeampi/hyväksyttävämpi.
>
> 1. Pystykauppa, jossa puu hinnoitellaan kantohinnalla. Vain puun
> ostaja tietää, paljonko puulle tulee hintaa tienvarressa ja paljonko
> puunostaja vähentää korjuukustannuksia puunhinnasta.
>
> 2. Tienvarsikauppa, jossa puu hinnoitellaan tienvarsihinnalla ja
> korjuusta tehdään puunostajan kanssa urakointisopimus. Kumpikin kaupan
> osapuoli tietää puun hinnan ja siitä vähennettävän korjuun hinnan.

Vastaus: Kuten jo aiemmin kerroin, myin viime talvena puuta
tienvarsikaupalla ja teetin työn ulkopuolisella uarakoitsijalla.
Korjuukustannus oli niin huikea, että jouduin maksamaan muutamista
puutavaralajeista kustannuksia enemmän kuin mitä niistä tienvarressa
sain. Puun arvo tien varressa ei riittänyt edes korjuukustannuksiin.
Pystykaupalla olisin saanut kaikesta puusta edes nollan ylittävää
hintaa.

Eniten minua kiinnostaa pystykaupalla puusta saamani kantorahatulo.
Ehtona korjuulle on se, että työ tehdään huolellisesti metsää
vahingoittamatta. Se, minkä verran firmalta todella kuluu korjuuseen, ei
minua kiinnosta niin kauan, kuin firma subventoi kantohintaa saamansa
korjuun sujuvuuden ja puun laatuhyötyjen vuoksi.

Jos nykyisistä tienvarsihinnoista (perushinta) vähennetään todelliset,
urakoitsijan korjuukustannukset, on edessä vääjäämättä kantohinnan
lasku, mikä on poissa köyhän ja avuttoman (ei itse pysty hakkaamaan)
metsänomistajan pussista. Sitäkö Lauri haluat?

Tervehtien

Kari Mielikäinen

P.S. Ensiharvennuksissa aion ensi kerralla tehdä hankintakaupan
(tienvarsikaupan), koska kuitupuulla pystyhinnan ja tienvarsihinnan ero
on sellainen, että pääsen itsekin palkoille. Ensiharvennuspuussa
firmalla ei ole omalla korjuullaan saatavissa laatuhyötyjä, joita sen
kannattaisi subventoida .

Tämä viesti lähetettiin kansallisten metsäkäräjien sähköpostilistalle
osoitteeseen metsa@kaapeli.fi. Listan ylläpito: owner-metsa@kaapeli.fi.
Viestit tallentuvat osoitteeseen: http://www.kaapeli.fi/hypermail/metsa/