RE: Typsnitt

Subject: RE: Typsnitt
From: Johanni Larjanko (larjanko@kaapeli.fi)
Date: ke 14 touko  1997 - 17:07:40 EEST

-----Original Message-----
From: Charlotta af Hallstrom ÄSMTP:hallstrom@domlang.fiÅ
Sent: 9. toukokuuta 1997 16:06
To: klara@kaapeli.fi
Subject: Typsnitt

Hej.

Jag gör webbsidor med Netscape Gold, där jag vid behov också kan använda
HTML-koder. Nu undrar jag hur jag kunde variera fonter, allt jag kan
prestera för tillfället är Times New Roman och Courier, vilket blir ganska
tråkigt och enformigt. Kunde någon tipsa mig hur man gör andra fonter.

Hälsningar,
Lotta
Hej Lotta!
Problemet med olika fonter är att de inte syns på en del äldre webbläsare. Du kan ange till exempel <font size=-2 face="Arial">(17.3 -97)</font> och få skärmen att visa en text som är två storlekar mindre än basfonten och som är satt i typsnittet Arial. Internet Explorer visar då fonten som Arial (eftersom det är en av Windows standardfonter). Detta fungerar bland annat inte med äldre versioner av Netscape, som inte känner igen "face". Det borde fungera från och med 3.0, (rätta mig nån om jag har fel). Om du vill använda andra typsnitt måste du alltså placera dem på sidan som grafikfiler (vilket blir hopplöst om det är mycket text).
Detta gjorde dig antagligen inte gladare.
-Johanni