etatehtava 3


Subject: etatehtava 3
From: Jaana Nuottanen-Huttunen (jaana.nuottanen@mlingva.pp.fi)
Date: ke 01 huhti  1998 - 11:54:54 EEST


Hei! Ohessa aikaansaannokseni Interregin, Taciksen ja Pharen suhteen. En ole
yleisesittelyssa eritellyt Interreg II a ja c -ohjelmia erikseen, koska
jokaisen maakuntaliiton tasolla tehdaan omat painopistealueet kyseisten
ohjelmien valille. Uudellamaalla IIc-ohjelma on Itameri-ohjelma. Olen
pyytanyt uutta materiaalia IIc-ohjelmasta, mutten ole sita viela saanut.
Mikali se joskus saapuu perille ja huomaan informoineeni teita taysin
vaarin, korjaan erheeni.

Ryhmatyokumppanini Heikki esittelee talla samalla palstalla oman
aikaansaannoksensa myohemmin, koska keskinaisessa kommunikaatiossamme oli
ongelmia. Naista kahdesta versiosta, kommenteista ja parannusehdotuksista
saadaan varmaankin jarkeva yhdistelma aikaan 10.4. mennessa. Savander
Uudenmaanliitosta tulee esittelemaan meille kurssille naita ohjelmia
tarkemmin 17.4.

INTERREG II A JA C
yhteisöaloite raja-alueyhteistyön tukemiseksi (1994-1999)

yhteisöaloite
Interreg II:

*Suomi on jaettu seitsemään Interreg IIa-ohjelma-alueeseen: Etelä-Suomen
rannikkovyöhyke, Barents, Kaakkois-Suomi, Karjala, Merenkurkku-Mittskandia,
Pohjoiskalotti sekä Suomen ja Ruotsin saaristo
*Ohjelmien hallinnosta vastaavat maakunnan liitot, jotka määrittävät
alueensa toimintalinjat (mille aloille hankkeet voivat kohdistua) sekä niitä
tarkentavat toimenpidekokonaisuudet (yksittäisten projektien aihepiirit)
*tyypillisiä projekteja ovat mm. tiedon kulun edistäminen, asiantuntioiden
vaihto ja hallinnon koulutus raja-alueyhteistyöhön
                 
tavoitteet:
*EU:n sisä- ja ulkorajoilla olevien alueiden sijainnista kuten
eristyneisyydestä aiheutuvien ongelmien lievittäminen
*EU:n sisärajoilla kahden puolen rajaa olevien alueiden yhteistyön
lisääminen
*EU:n ulkoraja-alueiden avustaminen niiden roolissa EU:n sisämarkkinoiden
raja-alueina
*EU:n ulkoraja-alueiden ja EU:n ulkopuolisten maiden yhteistyön
lisääminen

tuki:
*tukea myönnetään yhteistyöhankkeen suomalaiselle osapuolelle
*EU:n osuus on hankkeesta ja alueesta riippuen 30-50%
*saaminen edellyttää sekä kansallista julkista tukea että yleensä myös
yksityistä panostusta hankkeeseen Suomessa
*mahdollisia kansallisia rahoittajia voivat olla esim. maakunnan liiton
kehittämisraha, työvoima- ja elinkeinokeskusten yritys-, maaseutu- tai
työvoimaosastot, opetusministeriö, alueelliset ympäristökeskukset sekä tie-
tai merenkulkupiirit
*hankkeen ei-suomalainen osapuoli voi käyttää rahoitukseensa omarahoitusta,
paikallista julkista tukea tai EU:n Phare- ja Tacis-ohjelmien varoja

PHARE

yhteistyöohjelma Keski- ja Itä-Euroopan maiden sekä entisen Neuvotoliiton
tasavaltojen kanssa
(Phare=Poland and Hungary Assistance for the Recontructuring of the Economy)

ohjelman
tarkoitus:
*entisten sosialistimaiden (Viro, Liettua, Latvia, Tšekin tasavalta, Unkari,
Romania, Puola, Slovakia, Slovenia, Bulgaria ja Albania)
taloudellisen ja demokraattisen kehityksen edistäminen tietotaidon avulla

tavoitteet:
*ohjelman kautta annetaan taloudellista ja teknistä tukea edistämään
vastaanottajamaiden siirtymistä markkinatalouteen sekä yksityisen sektorin
toiminnan kannalta välttämättömän taloushallinnon luomista
* konkreettisena päämääränä on auttaa mukana olevia valtioita
Eurooppa-sopimusten tarkoitusperien saavuttamisessa eli valmistella ja
integroida niitä mahdolliseen Euroopan unionin jäsenyyteen

rahoitus:
*Phare-rahoituksen ehtona on, että jokainen maa sitoutuu demokratian
noudattamiseen ja markkinatalouden kehittämiseen
*osallistujamaat neuvottelevat ensisijaisiksi identifioidut kansalliset
ohjelma-alat Euroopan unionin kanssa omista uudistustarpeistaan käsin
*Phare-ohjelma pitää sisällään seuraavat toimenpiteet: kansalliset ja
alueelliset ohjelmat, monenkeskiset ohjelmat, raja-alueohjelmat sekä
demokratia-ohjelmat.Siihen liittyy myös pienempiä budjettikohtia, kuten JOPP
(=Joint Venture Phare Programme), talous- ja liikkeenjohdollisen tiedon
vaihto-ohjelma ACE sekä sosiaalisektorin ohjelma LIEN
*toistaiseksi rahoitetuissa Phare-projekteissa avainalueita ovat olleet
yksityissektorin kehitys ja yritystuki; opetustoimi, terveys, koulutus ja
tutkimus; infrastruktuuri (energia, kuljetus, viestintä); ympäristö ja
ydinturva; maatalouden uudelleenjärjestely; humanitäärinen ja
elintarvikeapu; julkisten laitosten ja hallinnon uudistus sekä sosiaalinen
kehitys ja työllisyys
*tarjouskilpailuihin voivat yleensä osallistua sekä EU:n jäsenvaltioiden
että kohdemaiden yritykset, yksityiset ja julkiset organisaatiot sekä
yksityiset henkilöt

TACIS

taloudellisen ja demokraattisen kehityksen edistäminen IVY-maissa ja Mongoliassa
(Tacis=Technical Assistance for the Commonwealth of Independent States)
                

ohjelman
tarkoitus:
*helpottaa kohdemaiden (Armenia, Azerbaidzhan, Georgia, Kazakstan,
Kirgizstan, Moldova, Tadzhikistan, Turkmenistan, Ukraina, Uzbekistan,
Valko-venäjä, Venäjä ja Mongolia) siirtymistä demokratiaan ja
markkinatalouteen sekä edistää niiden integroitumista kansainväliseen
taloudelliseen järjestelmään

keskeiset
toimintasektorit:
*ydinturvallisuus ja ympäristö, valtionyritysten uudelleenorganisointi ja
yksityistäminen, julkishallinnon uudistaminen, maatalous, energia ja kuljetus

rahoitus:
*kansalliset ohjelmat sovitaan komission kanssa maakohtaisesti
*pääsääntöisesti TACIS-ohjelman tarjouskilpailuihin voivat osallistua jäsen-
ja kohdemaiden yritykset, yksityiset ja julkiset organisaatiot sekä
yksityiset henkilöt
*TACIS-ohjelman piiriin kuuluvista hankkeista rajoitettuun tarjouskilpailuun
otetaan yli 300 000 ecun palvelusopimukset
*TACIS-ohjelmaan liittyy myös pienempiä budjettikohtia: JVP (vrt. JOPP,
Venäjällä tunnetaan nimellä Joint Venture Programme), kumppanuus- ja
koordinaatio-ohjelma PCP, Demokratiaohjelma, TEMPUS koulutusohjelma, Venäjän
yritysjohtajien koulutusohjelma PIP, talous- ja liikkenjohdollisen tiedon
vaihto-ohjelma ACE sekäsosiaalisektorin LIEN. Lisäksi Venäjällä voidaan
rahoittaa lyhytkestoisia hankkeita BISTRO-ohjelmasta.



This archive was generated by hypermail 2a24 : ma 29 huhti  2024 - 01:20:15 EEST