Re: hankesuunnittelu

Subject: Re: hankesuunnittelu
From: Lars Tollet (lars.tollet@iki.fi)
Date: ke 18 maalis 1998 - 16:42:51 EET

Hei,

En ole juurikaan edennyt jollei lasketa sitä että Järvenpään kaupungin
EU-koordinaattori oli periaatteessa positiivinen. En haluaisi väittää että
hiljaa hyvää tulee eli matkalta palattuani alan ottaa enemmänkin yhteyttä
kiinnostaviin tahoihin.

Hankeideani teema on joka tapauksessa yleisotsikkona "kestävä
esikaupunkielämä" eli vaikkapa Sustainable Suburbia (SUSSU) tai Smaller
Urban Footsteps (SMURF)... Kokonaisteema on niin laaja ja ylevä että sen
alta on löydettävä osaprojekteja ja/tai saatava mukaan kovan luokan
resurssitahoja, jollaisia mulla tosin on kiikarissa kun vain kehtais mennä
puheille.

Siis yksi iso juttu, sarja vai joukko pienempiä, siinä ensimmäinen kysymys.
Houkuttelisi rakentaa laajempi kokonaisuus mutta kumppanuusjuttu ratkaisee.
Yliopisto/korkeakoulu/paikallisia opetuslaitoksia; kuntia/Kuntalitto/;
yrityksiä; jne? Samoin se mistä suunnasta ja missä hengessä lähtee
etsimään mahdollisia ulkomaantekijöitä: Baltiasta vai kauempaa: Hollannista
jne. Kysymyksiä riittää vielä.

Tanhuniitystä saa - jos paikallisetkin rahkeet riittävät - useitakin
osaprojekteja joissa voisimme olla sekä antavana että saavana osapuolena:
kestävä jätehuolto; lähiruoka; paikallinen työ yms. Näistä täällä on
kokemusta mutta kokemukset eivät nähdäkseni ole niin järjestelmällisiä tai
vakiintuneita ettei niiden ympärille voisi yrittää projekteja. Omalta
osaltani olisin muiden edesottamusten takia kiinnostunut suunnittelemaan
jotakin jossa on riittävän pitkä hakuaika. Esim. LIFE näyttä umpeutuvan
loppusyksystä. Mutta jos Tanhuniityn käyttö kohde- tai lähdealueena jossain
yhteydessä kiinnostaa jotakuta tätä nopeammin niin olen tietenkin
käytettävissä puhemiehenä.

Hyvää tulevaa viikonloppua - olen matkoilla eli nähdään seuraavalla
kerralla!
Toisin sanoen työrauhaa loppukuuksi kaikille!

t:Lasse

Lupasin varmaan listata sellaisia kontaktejani joita voisi hyödyntää
Brysselissä. Koetan tehdä sen mahd' pian. Mutta tärkeä pointti: luulen
ettei kannata mennä liiaksi "soitellen sotaan" eli yhden konsulttitutun
neuvoin: ensitapaamisella älä koskaan yritä myydä. Tarkoitti varmaan
palveluja tai tavaroita mutta mielestäni tämä soveltuu aatteisiinkin.
Julistamalla tuskin saamme luotua käyttökelpoisia kontakteja niihin joilla
on (vaikka vain muodollisesti) eri päämäärät tai lähtökohdat kuin meillä
(suurin osa minun sikäläisistä kontakteista ovat ties mistä syystä varmaan
sellaisia).