JUHANI ARTTO |
AY-UUTISET |
18.09.2002 |
|||
Nigeriassa
kuljettaja ajaa sadalla eurolla kuukaudessa Helsinki (Auto- ja kuljetusala 10-2002 - Juhani Artto) Miehet istuskelevat kapealla penkillä peltisen katoksen alla. Seinään on liimattu Nigerian maantiekuljetuksen työläisten liiton NURTW:n julisteita. Katoksesta roikkuvassa panelissa komeilee järjestön nimi englanniksi.
Täystyöllisen palkka turvaa perheelle nigerialaisittain tyydyttävän toimeentulon. Alan ammattilaisten ongelmana on mittava työttömyys ja alityöllisyys. Vuonna 1960 itsenäistyneen Nigerian talous on kärsinyt rankasti valtaeliitin mädännäisyydestä. Bruttokansantulo henkeä kohti on pudonnut alle kolmasosaan 1970-luvun parhaiden vuosien tasosta. Kansalle on jäänyt yhä vähemmän jaettavaa, ja siitä kärsii pahasti myös kuljettajien ammattikunta. Ay-toiminta aiempaa vapaampaa Nigeriaa johtaa runsaat kolme vuotta sitten vaaleilla valittu siviilihallinto. Ennen sitä koko itsenäisyyden ajalla ei ole montaa siviilien valtakautta. Vallan huipulla pääosassa ovat olleet harvainvaltaisesti maata johtaneet kenraalit. Ay-liikkeelle sotilasvallan vuodet olivat ankaria, koska sotilaat rajoittivat ay-oikeuksia monin tavoin turvautuen myös mielivaltaisiin pidätyksiin ja väkivaltaan. "Nyt voimme toimia melko vapaasti", kuljettajien liiton aktiivi Frank Chime sanoo. "Kansallisella tasolla meidät on hyväksytty neuvotteluosapuoleksi, ja osa työnantajista on valmiita neuvottelemaan ja sopimaan työehdoista asiallisesti. Osa ei suostu minkäänlaiseen kanssakäymiseen ay-järjestöjen kanssa." "Työaikojen venyminen on vakava ongelma. Emme ole päässeet siihen kunnolla kiinni. Ylipitkät ajopäivät ovat tavallisia ja vaarantavat paitsi kuljettajien terveyden myös liikenteen muiden osapuolen hengen", Chime korostaa samalla tavalla kuin eurooppalaiset kuljettajat Euroopassa. Liiton julisteessa eivät ole sattumalta mottoina sanat "yhtenäisyys" ja "ajoturvallisuus". Yhtenäisyyden tarvetta korostaa Nigerian monikulttuurinen koostumus. Kansa jakautuu 250 heimoon ja asiantuntijoiden mukaan kansalaiset samaistuvat voimakkaammin heimoon kuin kansakuntaan. "Liitossa olemme tarkkana niin, ettei etninen jako ala aiheuttaa eripuraa millään tasolla", Chime sanoo. Heimokysymystä vaikeammin ratkaistavana ongelmana hän pitää yhteiskunnan kaikkiin osiin syöpynyttä korruptiota. Kuljettajat kärsivät siitä päivittäin korruptoituneiden poliisien, tullimiesten yms. rahastaessa kuljettajia ja kuljetusyhtiöitä vilpillisin keinoin. Maanteillä työtään tekevät ovat pahasti mädännäisen virkakoneiston armoilla. Chime arvelee, että nykyisellä presidentillä Obasanjolla on hyvää tahtoa mutta tuskin riittävän tehokkaita keinoja lieventää korruptiota. |