JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

18.09.2002

Nigeriassa kuljettaja ajaa sadalla eurolla kuukaudessa

Helsinki (Auto- ja kuljetusala 10-2002 - Juhani Artto) Miehet istuskelevat kapealla penkillä peltisen katoksen alla. Seinään on liimattu Nigerian maantiekuljetuksen työläisten liiton NURTW:n julisteita. Katoksesta roikkuvassa panelissa komeilee järjestön nimi englanniksi.

Olemme Nigerian pääkaupungin Abujan markkinapaikan laidalla. Vaatimaton katos antaa suojaa auringolta ja sateelta sekä asiakkaita odottaville vuokra-autojen kuljettajille että ammattiliiton jäsenhankintaa tekeville ay-aktiiveille.

Tunnelma on leppoisa kuin vapaapäivänä. Kaikkien työpäivä päättyy pian. Auringon laskun jälkeen kadut tyhjenevät nopeasti. Se on maan tapa, joka johtuu pimeän turvin operoivien rikollisten uhasta.

Miehet kertovat, että täystyölliset ammattikuljettajat ansaitsevat noin 100 euroa kuukaudessa. Teollisuustyöläisten palkka on samaa tasoa ollen hieman korkeampi ainoastaan maan talouden hallitsevalla toimialalla öljy- ja kaasuteollisuudessa. Virallinen vähimmäispalkka on vajaat 50 euroa kuukaudessa.

Isojen kuljetusyhtiöiden kuljettajilla on kollektiivisia työehtosopimuksia. Useassa tapauksessa niihin sisältyy lisiä, jotka enimmillään lähes kaksinkertaistavat työsuhteen aineelliset edut. Tavanomaisia ovat asumis-, koulutus-, terveydenhoito-, kuljetus- ja aterialisät.

Satamat korruption pesäkkeitä

Nigeria on kansainvälisten selvitysten mukaan yksi maailman korruptoituneimmista maista. Itse Nigeriassa puolestaan satamat kuuluvat korruption pahimpiin pesäkkeisiin. Nigerian liike-elämän asiantuntijat arvioivat, että vienti- tai tuontitavaran saaminen läpi sataman rahastusverkoston kohottaa tuotteen hintaa 30 prosenttia. Osa siitä on laillisia maksuja, osa laittomia.

Nykyisen siviilihallinnon kolme vuotta jatkunut työ korruption hillitsemiseksi koko maassa ei ole johtanut minkäänlaisiin muutoksiin satamien toiminnassa.


Täystyöllisen palkka turvaa perheelle nigerialaisittain tyydyttävän toimeentulon. Alan ammattilaisten ongelmana on mittava työttömyys ja alityöllisyys. Vuonna 1960 itsenäistyneen Nigerian talous on kärsinyt rankasti valtaeliitin mädännäisyydestä. Bruttokansantulo henkeä kohti on pudonnut alle kolmasosaan 1970-luvun parhaiden vuosien tasosta. Kansalle on jäänyt yhä vähemmän jaettavaa, ja siitä kärsii pahasti myös kuljettajien ammattikunta.

Ay-toiminta aiempaa vapaampaa

Nigeriaa johtaa runsaat kolme vuotta sitten vaaleilla valittu siviilihallinto. Ennen sitä koko itsenäisyyden ajalla ei ole montaa siviilien valtakautta. Vallan huipulla pääosassa ovat olleet harvainvaltaisesti maata johtaneet kenraalit.

Ay-liikkeelle sotilasvallan vuodet olivat ankaria, koska sotilaat rajoittivat ay-oikeuksia monin tavoin turvautuen myös mielivaltaisiin pidätyksiin ja väkivaltaan.

"Nyt voimme toimia melko vapaasti", kuljettajien liiton aktiivi Frank Chime sanoo. "Kansallisella tasolla meidät on hyväksytty neuvotteluosapuoleksi, ja osa työnantajista on valmiita neuvottelemaan ja sopimaan työehdoista asiallisesti. Osa ei suostu minkäänlaiseen kanssakäymiseen ay-järjestöjen kanssa."

"Työaikojen venyminen on vakava ongelma. Emme ole päässeet siihen kunnolla kiinni. Ylipitkät ajopäivät ovat tavallisia ja vaarantavat paitsi kuljettajien terveyden myös liikenteen muiden osapuolen hengen", Chime korostaa samalla tavalla kuin eurooppalaiset kuljettajat Euroopassa.

Liiton julisteessa eivät ole sattumalta mottoina sanat "yhtenäisyys" ja "ajoturvallisuus". Yhtenäisyyden tarvetta korostaa Nigerian monikulttuurinen koostumus. Kansa jakautuu 250 heimoon ja asiantuntijoiden mukaan kansalaiset samaistuvat voimakkaammin heimoon kuin kansakuntaan.

"Liitossa olemme tarkkana niin, ettei etninen jako ala aiheuttaa eripuraa millään tasolla", Chime sanoo. Heimokysymystä vaikeammin ratkaistavana ongelmana hän pitää yhteiskunnan kaikkiin osiin syöpynyttä korruptiota. Kuljettajat kärsivät siitä päivittäin korruptoituneiden poliisien, tullimiesten yms. rahastaessa kuljettajia ja kuljetusyhtiöitä vilpillisin keinoin. Maanteillä työtään tekevät ovat pahasti mädännäisen virkakoneiston armoilla.

Chime arvelee, että nykyisellä presidentillä Obasanjolla on hyvää tahtoa mutta tuskin riittävän tehokkaita keinoja lieventää korruptiota.