..MAAILMALTA

KULJETUSALOJEN UUTISET
...MAAILMALTA

..MAAILMALTA

Tutkimus Länsi-Ruotsissa:
Uupumusta torjutaan huumeillakin

(Auto- ja kuljetusala 15-1999) Huumeisiin turvautuminen ei ole tuntematonta Ruotsin ammattimaisten kuljettajien keskuudessa. Asia ilmenee Ruotsin kuljetustyöläisten liiton tuoreesta tutkimuksesta. Suosituilla lepopaikoilla tehtyyn kyselyyn vastasi 306 kuljettajaa.

Vastanneista 20 tuntee kuljettajia, jotka torjuvat väsymystä amfetamiinilla tai muilla huumeilla. Kuudelle on henkilökohtaisesti kaupiteltu huumeita.

Skövden kuljetustyöläisten ammattiosaston toimitsija Roger Svalhede pitää lukuja yllättävän suurina ja pelottavina.

Tutkimuksessa selvitettiin myös ajoaikoja. Vajaa kolmannes tekee alle 40-tuntisia työviikkoja ja yhtä moni 42-45-tuntisia. Lähes kolmannes työskentelee tavallisesti 50-60 tuntia viikossa. Ääritapauksissa viikkotyötunteja kertyy 120 eli 17 tuntia vuorokaudessa.

Pahimmissa tapauksissa ratissa istuvat omistajakuljettajat.

Tutkimus paljasti myös puutteita siinä, kuinka hyvin kuljettajat tuntevat virallisia työaikamääräyksiä. Vajaa kolmannes vastasi väärin luulen enimmäisrajoja nykyistä sallivammiksi. Eräs kuljettaja arveli, että viikossa saa ajaa 74 tuntia.

Enemmistö kertoi ansaitsevansa 10.200-13.600 markkaa kuukaudessa.

 
Teamsters-liitto tuomitsi
Maailman kauppajärjestö WTO:n

(Auto- ja kuljetusala 15-1999) Yhdysvalloissa 1,4 miljoonan jäsenen ammattiliitto Teamsters organisoi marras-joulukuun vaihteessa jäseniään osoittamaan mieltään Maailman kauppajärjestön WTO:n kokoukseen Seattleen.

Sanoma oli suorasukainen: "No to the WTO".

Ammattiliitto tuomitsee WTO:n, koska kauppajärjestön ajama maailmankaupan vapauttaminen uhkaa Yhdysvalloissa työpaikkoja. Teamstersien mukaan Yhdysvaltojen, Kanadan ja Meksikon vuonna 1993 voimaan tullut vapaakauppasopimus Nafta on aiheuttanut Yhdysvalloissa 600.000 teollisen työpaikan lopettamisen.

WTO:ssa Yhdysvallat on toiminut kovimpana maailmankaupan esteiden purkajana.

Seattlessa kuljetustyöläiset yhtyivät kymmenien maiden ay-aktiivien ja kansalaisjärjestöjen edustajien vastalauseeseen. Teamstersien jäsenillä oli mukanaan liiton tuottamia julisteita ja lentolehtisiä. Poliisin ja kansalliskaartin kovien otteiden vuoksi mielenosoitukset johtivat vakaviin yhteenottoihin.

 

 

Overniten lakko laajenee
ja yhtiön rahdin määrä alenee

(Auto- ja kuljetusala 15-1999) Teamstersien lokakuun puolivälissä aloittama lakko rahtiyhtiö Overnitessä puree viikko viikolta tehokkaammin. Marraskuun lopulla liitto arvioi, että Overniten rahtitoimitukset ovat vähentyneet 18 prosenttia. Yrityksen edustajat myöntävät vajaan 10 prosentin supistumisen.

Lakon syynä on Overniten vuosia jatkama työntekijöidensä etujen polkeminen. Siihen kuuluu ammatillisen järjestäytymisen vaikeuttaminen. Alle puolet työntekijöistä on liittynyt liittoon ja osa rahtiterminaaleista toimii kokonaan järjestäytymättömän työvoiman varassa.

Lakon viidennellä viikolla Overniten johto koki uuden kolauksen, kun järjestäytymättömät työntekijät lopettivat työt Chicagossa, jonne heitä oli haalittu ympäri maata paikkaamaan lakkolaisten jättämiä aukkoja. Overniten mukaan Chicagoon lennätetyt olivat "vapaaehtoisia".

"Olemme vain pelinappuloita Overniten pelilaudalla", eräs "vapaaehtoinen" tilittää Teamstersien verkkojulkaisussa (http://www.teamsters.org/).

Kansallinen työsuhdelautakunta NLBR on todennut, että Overniten henkilöstöpolitiikka rikkoo Yhdysvaltojen työlainsäädäntöä.

 
Israelin satamissa lakonuhka

(Auto- ja kuljetusala 15-1999) Israelissa neuvottelut Haifan ja Ashodin satamien työehdoista ovat edenneet tahmeasti. Marraskuun puolivälin jälkeen neuvottelut olivat useita päiviä keskeytyksissä. Israelin lehtien mukaan ay-järjestöjen edustajat kehottivat satamatyöläisiä kohottamaan lakkovalmiuttaan ja varautumaan pitkään työtaisteluun.

 
Onko Maailmanpankki alkanut
kuunnella ay-liikkeen ajatuksia?

(Auto- ja kuljetusala 15-1999) Aiemmin syksyllä Maailmanpankin mahtavassa päämajassa Washingtonissa oli harvinaisia vieraita. Maailman kovimpiin vallankäyttäjiin lukeutuvan instituution edustajat vastaanottivat virallisesti kuljetustyöläisten kansainvälisen federaation ITF:n ja julkisen sektorin työntekijöiden PSI:n johtajia.

ITF:n pääsihteeri David Cockroft luonnehtii ITF News -lehdessä neuvottelua läpimurroksi. "Aika, jolloin yksityistämistä pidetään automaattisesti ratkaisuna kaikkiin ongelmiin, näyttää olevan loppumassa", hän perustelee.

"Tilaa valtaa ajatus, jonka mukaan työntekijöiden osallistuminen rakenteellisiin uudistushankkeisiin johtaa tähänastista parempiin ja kestävämpiin ratkaisuihin", Cockroft kirjoittaa.

Osapuolet olivat yksimielisiä siitä, että ay-liike on hyväksyttävä mukaan yritysten kehittämissuunnitelmien tekoon. Aiemmin Maailmanpankki on torjunut ay-järjestöjen osallistumisen. Osapuolet totesivat tarpeelliseksi sekä Maailmanpankin että ay-liikkeen toimihenkilöiden koulutuksen yritysten kehittämissuunnitelmien teossa.

Näkökantojen lähenemisestä huolimatta Cockroft huomauttaa, että kummankaan osapuolen politiikassa ei ole odotettavissa nopeita muutoksia. 

Liettuassa sopimus Vilnan
liikennelaitoksen kiistassa

(Auto- ja kuljetusala 15-1999) Liettuan hallitus ja kuljetustyöläisten liitto ovat päässeet yhteisymmärrykseen pääkaupungin Vilnan liikennelaitoksen asioista. Hallitus on sitoutunut tukemaan liikennelaitosta niin, että usean kuukauden rästipalkat voidaan maksaa ja että julkisrahoitteisen liikennelaitoksen toiminta turvataan.

Ennen sopimusta kuljettajat ja ammattiliitto arvostelivat päättäjiä yksityisten kuljetusyhtiöiden suosimisesta palvelujen kilpailuttamisessa, ajokaluston riittämättömästä kunnossapidosta ja matkustajapalvelujen huonosta tasosta.

 
Laiton joukkokuljetus
huolenaiheena Amerikassa

(Auto- ja kuljetusala 15-1999) ITF:n Amerikan alueen tapaamisessa pääkysymykseksi nousi huoli laittomasta joukkokuljetuksesta. Mexico Cityssä ja kautta Amerikan mantereen matkustajapalveluja tarjoavat lukuisat laittomat yhtiöt. Järjestäytyneille työntekijöille ne aiheuttavat työttömyyttä.

Laittomat operaattorit vaarantavat myös liikenneturvallisuutta.

 
Rekkakuskien ylipitkät työajat ovat virittäneet Australiassa aikapommin

(Auto- ja kuljetusala 15-1999) Rekkakuskien ylipitkiä työpäiviä luonnehditaan aikapommiksi tuoreessa, australialaisessa selvityksessä. Yli 90 prosenttia kyselyyn vastanneista sanoo ajavansa silloin tällöin uupuneena. Lähes kaksi kolmesta on ollut liikenneonnettomuuksissa tai "vähältä piti" -tilanteissa.

Raskaan liikenteen turmat lisääntyvät Australiassa. Asiantuntijat arvioivat, että tänä vuonna 400 ihmistä kuolee onnettomuuksissa, joissa yhtenä tekijänä on raskaiden ajoneuvojen kuljettajien väsymys.