..MAAILMALTA

KULJETUSALOJEN UUTISET
...MAAILMALTA

..MAAILMALTA

Kuolonuhreja Lagosin
bussioperaattorien lakossa

(Auto- ja kuljetusala 14-1999) Nigerian pääkaupungin Lagosin yksityiset bussioperaattorit vetivät ajoneuvonsa liikenteestä marraskuun 8. päivänä. He vaativat osavaltion kuvernööriä rajoittamaan kovia lupamaksujen korotuksia. Kahden päivän painostuksen tuloksena viranomaiset lupasivat tarkastaa korotuspäätöksiään alaspäin.

Uutistoimisto Panan mukaan kamppailu aiheutti kahdeksan ihmisen kuoleman ja lukuisia loukkaantumisia. Yhteenotot syntyivät tilanteissa, joissa bussioperaattorit koettivat estää painostukseen osallistumattomia kuljetusyhtiöitä tarjoamasta palvelujaan.

Protestin järjestäjien mukaan kuvernööri oli nostanut eräiden toimilupien hintoja jopa kuusinkertaisiksi. Kuvernööri puhui julkisuudessa 20-60 prosentin korotuksista.

Polttoainekuljetuksia hoitavien yritysten omistajat lupasivat tukea bussioperaattoreita, mutta viranomaiset perääntyivät ennen painostustoimien laajentamista.

 
Teamstersit lakossa Overnite-yhtiössä
- päämääränä reilu henkilöstöpolitiikka

(Auto- ja kuljetusala 14-1999) Yhdysvalloissa 1,4 miljoonan jäsenen Teamsters-ammattiliitto aloitti lokakuun lopulla lakon Overnite-kuljetusyhtiössä. Lakko huipentaa liiton 5-vuotisen kampanjan, joka tähtää Overniten nurjan henkilöstöpolitiikan parantamiseen. Viidessä vuodessa yrityksen epäreilua henkilöstöpolitiikkaa ja ay-oikeuksien kieltämistä vastaan on esitetty yli tuhat kannetta.

Overniten tiedotuspäällikön mukaan yhtiön kuljettaman rahdin määrä oli kolmannella lakkoviikolla 30 prosenttia alle normaalin.

Pitkäjänteisen kampanjoinnin tuloksena Overniten työntekijöiden järjestäytymisaste on noussut 40 prosenttiin. Yhtiön palveluksessa on 8.200 kuljettajaa ja satamatyöläistä sekä 3.800 vartijaa, toimistotyöntekijää ja päällikköä.

Yhtiöllä on ympäri Yhdysvaltoja 166 terminaalia. Joka viidennessä Teamsterseillä on neuvotteluoikeus tai asema, jonka on määrä johtaa Yhdysvaltojen monimutkaisessa tunnustamismenettelyssä paikallisjärjestöjen virallistamiseen neuvotteluosapuoliksi.

Ammattiliitto maksaa lakkolaisille 580 markkaa viikossa tavanomaisen 310 markan sijaan. Liiton johto on vedonnut ammattiosastoihin, jotta ne kartuttaisivat lakon aikana Teamstersien työtaistelurahastoa ylimääräisillä avustuksilla.

ITF ja ympäristöjärjestöt yhdessä purettavien myrkkylaivojen vaaroja vastaan

(Auto- ja kuljetusala 14-1999) Kuljetustyöläisten kansainvälinen federaatio ITF on sopinut yhteistyöstä kahden ympäristöjärjestön ja metallityöläisten kansainvälisen liiton IMF:n kanssa ongelmassa, joka syntyy purettaessa myrkyllisiä aineita kuljettaneita aluksia. Aloitteen takana ovat intialaiset ay-järjestöt. Myös ne ovat yhtyneet sopimukseen. Ympäristöliikettä hankkeessa edustavat Greenpeace ja myrkkyongelman ratkomiseen keskittyvä Basel Action Network.

"Myrkkylaivojen vienti Aasian purkupisteisiin rikkoo myrkyllisten aineiden kansainvälisiä siirtoja koskevaa sopimusta", todetaan ITF:n kampanja-aluksen Blobal Marinerin Mumbain (ent. Bombay) satamassa antamassa kannanotossa.

Siinä kehotetaan ottamaan mallia Tanskan viranomaisista, jotka ovat vetäneet tanskalaisen varustamon Scandlinesin oikeuteen. Yhtiötä syytetään asbestin saastuttaman aluksen viemisestä purettavaksi Mumbaihin.

Ay- ja ympäristöjärjestöt kehottavat Intian hallitusta vaatimaan laivayhtiöitä hoitamaan alukset vaarattomiksi ennen niiden siirtoa purkupaikkoihin. Rintama syyttää Intian hallitusta ja Gujaratin osavaltion viranomaisia välinpitämättömästä suhtautumisesta purkualusten myrkkyongelmaan.


Kosovossa harvassa ajoneuvossa rekisterikilvet
- poliisi epäilee suurta osaa autoista varastetuiksi

(Auto- ja kuljetusala 14-1999) YK-poliisit ovat alkaneet jakaa Kosovossa ajoneuvoihin rekisterikilpiä. Yhdysvaltalaisen poliisipäällikön Ron Sterlingin mukaan 70 prosenttia ajoneuvojen papereista ei ole kunnossa. Ilman kilpiä ajavat Kosovon albaanit sanovat, että tilanteen ovat aiheuttaneet serbit, jotka riistivät Kosovon konfliktin aikana ihmisiltä kaikki viralliset dokumentit.

Kansainväliset poliisijoukot kuitenkin epäilevät, että merkittävä osa kilvettömistä ajoneuvoista on varastettuja. Erityisen epäilyttävinä YK-poliisi pitää uusimman mallin Jaguareja, kalliita urheiluautoja ja huippuvarusteisia Mersuja.

Autojen rekisteröimiseen on aikaa ensi tammikuuhun asti. Sen jälkeen ilman rekisterikilpiä ja YK-poliisin antamia asiakirjoja olevat ajoneuvot otetaan pois haltijoiltaan.

Kosovon YK-poliisissa toimii 1.700 poliisia 38 maasta.

Työsulku Kanadan länsirannikon satamissa
- ydinongelmana järjestäytymättömän työvoiman käyttö

(Auto- ja kuljetusala 14-1999) Ay-liike on neuvotellut työnantajien kanssa yli vuoden Vancouverissa ja Länsi-Kanadan muissa satamissa pääsemättä yhteisymmärrykseen keskeisistä erimielisyyksistä. Kiistojen ydin on siinä, että työnantajat siirsivät rikkirahtien näytteenoton ja testauksen Sultran nimiselle yritykselle, joka käyttää järjestäytymätöntä työvoimaa. Myös palkoista vallitsee erimielisyys.

Työnantajat määräsivät marraskuun alussa kiistanalaisiin satamiin työsulun. Samojen satamien työt keskeytyivät kesällä satamassa operoivien yksityisten rekkayhtiöiden keskeytettyä toimintansa tariffiriidan vuoksi. Palvelujen ostajat perääntyivät, ja ajokertahinnoittelusta siirryttiin tuntilaskutukseen.

Rikkirahtien näytteenotossa ja testauksessa työskentelee kahdeksan täyspäiväistä ja viisitoista osa-aikaista työntekijää.

Ammattiliitto ILWU:n mukaan työnantajapuoli yrittää rikkialuksilla avata pään järjestäytymättömien työläisten laajemmalle käytölle.

"Emme salli järjestäytymättömän sektorin kasvaa työpaikoilla, joiden työt ovat perinteisesti kuuluneet liittomme jäsenille", sanoo Kanadan ILWU:n puheenjohtaja Tom Dufrense.

Pohjois-Amerikan länsirannikolla myös Yhdysvalloissa toimivalla liitolla on Kanadassa 2.100 täyspäiväisesti työskentelevää ja tuhat tilapäistyövoimaan kuuluvaa jäsentä.

 

Stagecoachin yritys huonontaa työehtoja johti kuljettajien lakkoon Uudessa Seelannissa

(Auto- ja kuljetusala 14-1999) Suomenkin kuljettajille ja matkustavalle yleisölle tuttu, skottiomisteinen Stagecoach on kovana nyt Uudessa Seelannissa, jossa se osti viime vuonna Yellow Bus Companyn ja tänä vuonna Citylinen. Yritykset toimivat Aucklandissa.

Stagecoachin yritys huonontaa kuljettajien työehtoja johti lokakuussa lakkoon, jota organisoi Uuden Seelannin Stagecoachin ammattiosastojen yhteisjärjestö CSU. Lakko taivutti työnantajan neuvottelupöytään.

Kiista syntyi siitä, että Stagecoach vaati kuljettajia hyväksymään pidennyksen saman päivän ajovuorojen väliseen palkattomaan taukoon. Täyspäiväisten hyppytuntien määrä olisi venytetty neljään ja osa-aikaisten pakkotauot vielä pidemmiksi. Joidenkin kuljettajien työsidonnainen aika ja taukoaika olisi pidentynyt yhteensä 14 tuntiin vuorokaudessa.

Kuljettajien vastustusta lisäsi se, että Stagecoach koetti pakottaa työläisiään taukoihin, joiden aikana he eivät olisi voineet käyttää varikoiden kahviloita ja sosiaalitiloja ja olisivat joutuneet liikkumaan käteiskassojensa kanssa. Uusille kuljettajille yhtiö ei ole ollut valmis myöntämään palkallista ruokataukoa.