..MAAILMALTA

KULJETUSALOJEN UUTISET
...MAAILMALTA

..MAAILMALTA

Vahva voimannäyttö:
Yli 100.000 kuljettajaa osallistui
toimintapäivään työaikojen lyhentämiseksi

(Auto- ja kuljetusala 13-1999) Kuljettajien kansainvälinen toiminta lokakuun alussa muodostui ammattilaisten vahvaksi näytöksi halusta normalisoida alan työajat. Päävaatimuksena viikkotyöajan alentaminen kaikkialla korkeintaan 48 tuntiin.

Tapahtumia oli ympäri maailmaa yli 50 maassa ja niihin osallistui Kuljetustyöläisten kansainvälisen federaation (ITF) mukaan runsaat 100.000 kuljettajaa.

Hallitukset eivät voi enää ongelman edessä työntää päätään pensaaseen, ITF:n pääsihteeri David Cockroft kommentoi tehokasta kampanjaa, jonka tunnuksena oli dramaattinen mutta totuudenmukainen "Uupumus tappaa".

Saksan ja Ranskan välisellä Eurooppa sillalla Strasbourgissa kuljettajien pystyttämät tiesulut ruuhkauttivat aamuliikenteen pahoin.

Ranskassa ay-järjestöt toteuttivat yli 20 paikkakunnalla "Operaatio Etanan". Paikoin liikenne pysäytettiin kokonaan. Muun muassa kanaalin satamissa ja eräillä vilkkailla tietulliasemilla "Etana" toimi tehokkaasti. Järjestäjät arvioivat, että seisokit aiheuttivat yhteensä 250 kilometriä jonoja.

Vastaavaa toimintaa oli kanaalin toisen rannan satamissa Britanniassa. Doverissa rekkamarssiin osallistui 280 kuljettajaa raskaine ajoneuvoineen. Joukkokokouksessa puhuivat ITF:n pääsihteeri David Cockroft ja Britannian ammatillisen keskusjärjestön TUC:n pääsihteeri John Monks. Tilaisuuteen osallistui 30 ranskalaiskuljettajan valtuuskunta. Kampanjapäivänä ay-aktiivit tapasivat kansanedustajia.

Samantapainen meininki oli Espanjassa. La Junqueran raja-asemalla liikenne hiljennettiin puolelta päivin täysin. Portugalin rajalla Ayamontessa kampanja aiheutti 700 rekan jonon.

Italialaiset iskivät erityisesti raja-asemilla ja satamissa. Kampanjaan kuului lentolehtisten jakoa ja joukkokouksia.

Saksassa kohteena oli itärajan tullipisteitä ja Potsdamin lähellä sijaitseva Mischendorf, jossa ay-aktiivit jakoivat pitkin päivää järjestäytymistä koskevaa materiaalia 150 kuljettajalle tunnissa.

 
Norjassa kuljettajien
mittava mielenosoitus

(Auto- ja kuljetusala 13-1999) Norjassa ammattiliitto järjesti kansainvälisenä toimintapäivänä parlamenttirakennuksen edessä koko kuljetusalaa koskeneen mahtavan mielenosoituksen. Siihen osallistui 16.000 linja-auton, raitiovaunun, maanalaisen ja taksiliikenteen kuljettajaa. Osanottajat jakoivat Oslon kaduilla tiedotusaineistoa kaksi tuntia.

Mielenosoittajat vaativat viikkotyöajan rajoittamista 48 tuntiin. Norjan hallituksen edustajille ojennettiin asiasta vaatimuskirjelmä.

Argentiinassa 500 rekkaa pysäytti liikenteen neljäksi tunniksi Buenos Airesiin johtavalla valtatie 9:llä. Iltapäivällä ay-aktiivit vaimensivat pääkaupungin linja-autoaseman tavallisesti vilkkaan kuhinan.

Zimbabwessa aktiot keskittyivät Bulawayoon sekä Sambian, Etelä-Afrikan ja Mosambikin raja-asemille.

Burkina Fasossa kansainvälisen liikenteen kuljettajat osallistuivat yhteiseen joukkokokoukseen. Mukana oli isäntämaan ammattirahtaireiden lisäksi Ghanasta, Togosta ja Nigeristä.

Bangladeshin pääkaupungissa Daccassa tuhannet kuljettajat tiedottivat vaarallisesta työaikaongelmastaan äänekkäällä mielenosoituksella.

Lahoressa Pakistanissa poliisi keskeytti kuljetustyöläisten protestikulkueen.

Mongoliassa neljän ammattiliiton jäsenten tapaaminen keräsi 2.000 osanottajaa.

Ruotsin taksinkuljettajien
takuuansio nousee reilusti

(Auto- ja kuljetusala 13-1999) Ruotsin kuljetustyöläisten liiton kamppailu taksinkuljettajien takuuansion tuntuvaksi korottamiseksi päättyi liiton selvään voittoon. Vähitellen laajennettu palveluboikotti kesti kuusi viikkoa.

Tukholman taksien takuuansio nousee 8.400 markkaan kuukaudessa. Kompromissiin kuuluu se, että kerran vuodessa takuuansio voi jäädä 6.700 markkaan kuukaudessa. Työnantajan on ilmoitettava alejaksosta kaksi kuukautta ennen sen alkamista.

Maaseudulla takuuansio on 200 markkaa pienempi kuin Tukholmassa.

Taksinkuljettajien ja taksikeskusten työntekijöiden kiinteät palkat nousevat 330 markkaa kuukaudessa. Se vastaa keskimäärin kolmen prosentin nousua.

 
UPS:lle Yhdysvalloissa
2000 uutta täyspäiväistä työpaikkaa

(Auto- ja kuljetusala 13-1999) Yhdysvalloissa Teamsters-ammattiliiton kaksi vuotta sitten toteuttama United Parcel Servicen (UPS) lakko poikii yhä tuloksia. Tänä vuonna yhtiö perustaa lakon päättäneen sopimuksen mukaisesti yhteensä 2.000 uutta, täyspäiväistä työpaikkaa. UPS on sitoutunut samaan tahtiin jokaisena viitenä sopimusvuonna.

Kahtena ensimmäisenä sopimusvuonna UPS rikkoi sopimusta vedoten lakon aiheuttamaan rahdin määrän vähenemiseen. Teamsters on jättänyt rikkomukset sovittelijalle, jonka odotetaan ratkaisevan kiistan joulukuussa.

UPS:llä on Yhdysvalloissa 180.000 työntekijää. Heistä 60 prosenttia työskentelee osa-aikaisesti.

 
Linja-auton vaihtaminen
taksiin johti kuljettajien palkkojen polkemiseen

(Auto- ja kuljetusala 13-1999) Norrköpingissä sairaiden ja vammaisten kuljetussopimus on saanut merkillisiä käänteitä. Näckrosbuss voitti toissakesänä tarjouskilpailun, hankki 16 pikkubussia ja palkkasi 24 uutta kuljettajaa. Pian yhtiö kuitenkin huomasi, että sopimus aiheuttaa sille kuukaudessa yli 200.000 markan tappion.

Yritys siirsi sopimuksen tytäryhtiölleen Tunabergs Taxille ja tarjosi kuljettajille työtä kymmenen markkaa alemmalla tuntipalkalla. Kuljettajat kieltäytyivät, menettivät työn ja jäivät katkeriksi yhtiön kehnosti toimineelle johdolle.

 
Teamstersien aloite
etenee USA:n kongressissa

(Auto- ja kuljetusala 13-1999) Teamsters-ammattiliitto kamppailee sen puolesta, että meksikolaiset rekkojen kunnon valvonta tehostuu. Liitto kiirehtii asiaa, koska vuoden vaihteessa toteutuu muutos, joka helpottaa meksikolaisten ammattiajoneuvon pääsyä Yhdysvaltojen maanteille.

Lokakuun puolivälissä ongelman käsittely eteni edustajainhuoneen kuljetusvaliokunnassa. Jos aloite toteutuu, vajaakuntoisten rekkojen omistajien sakot kovenevat ja viranomaisten valtuudet keskeyttää matkanteko paranevat.

Doro Zinke Euroopan
kuljetustyöläisten johtoon

(Auto- ja kuljetusala 13-1999) Naisten asema vahvistuu kesäkuussa perustetun Euroopan kuljetustyöläisten federaation (ETF) johdossa. ETF:n hallitus on valinnut saksalainen Doro Zinken järjestön pääsihteeriksi. Saksassa hän toimii kuljetustyöläisiä organisoivan ÖTV-ammattiliiton suurimman osavaltio-organisaation varapuheenjohtajana ja on työskennellyt ÖTV:n keskuksessa toimitsijana.

 
ETF luo Itä-Eurooppaan
koordinaattorien verkoston

(Auto- ja kuljetusala 13-1999) Euroopan kuljetustyöläisten federaatio (ETF) luo Itä-Eurooppaan korrdinaattorien verkoston. Sen jäsenten tehtävänä on kehittää omissa maissaan sosiaalista vuoropuhelua kuljetusalan eri sidosryhmien kanssa. Päämääränä on luoda ay-liikkeen yhteinen strategia kysymyksissä, jotka koskevat monikansallisten yhtiöiden toimintaa itää ja länttä yhdistävillä reiteillä.