..MAAILMALTA

KULJETUSALOJEN UUTISET
...MAAILMALTA

..MAAILMALTA

Ruotsissa korotettiin
ulkomaankuljettajien palkkoja

(Auto- ja kuljetusala 12-1999) Ruotsalaisten kuljetusyhtiöiden ulkomaankuljettajien palkat ovat nousseet 330 markkaa kuukaudessa. Osapuolet sopivat asiasta syyskuun neuvotteluissa. Korotus toteutetaan taannehtivasti heinäkuun alusta lähtien.

Neuvotteluasetelma oli Kuljetustyöläisten liitolle hankala, koska ulkomainen kilpailu asettaa ahtaat rajat työvoimakustannuksille. Työnantajat torjuivat pitkään kaikki korotusehdotukset pelotellen alan ruotsalaisyritysten kilpailukyvyn heikkenemisellä. Kuljetustyöläisten liitto on kertonut avoimesti, että osa jäsenistä oli valmis hyväksymään nollalinjan, jotta heidän työpaikkansa eivät vaarantuisi.

Kuljetusalan muista työntekijöistä poiketen ulkomaankuljettajien palkankorotus ei koske vuoden alkupuoliskoa.

 
Ruotsin taksikiista laajenee

(Auto- ja kuljetusala 12-1999) Ruotsin Kuljetustyöläisten liitto laajensi syyskuun lopulla kamppailuaan taksinkuljettajien perusansiotason nostamiseksi. Tukholman lentokenttäliikenteen boikotoinnista alkanut painostus levisi muun muassa Göteborgin, Boråsin ja Skånen taksikeskuksiin. Boikotti ei koske sairaskuljetuksia, eikä sopimuksiin perustuvia vakituisia kuljetuksia.

Liiton tavoitteena on 8.400 markan vähimmäisansio kuukaudessa.

Kuumaksi kehkeytyneessä kiistassa, ammattiliitto syyttää Ruotsin Ilmailuhallitusta puuttumisesta konfliktiin tavalla, joka luultavasti rikkoo maan perustuslakia.

Työntekijäpuoli hyväksyi syyskuussa välittäjien ehdotuksen, mutta työnantajat eivät siihen yhtyneet. Ammatillinen keskusjärjestö LO sekä sen puunjalostus- ja kemianalojen liitot ovat kannanotoissaan tukeneet kuljetustyöläisten kamppailua. Toimihenkilöiden Tjänstemannaförbundet on asettunut kiistassa työnantajia myötäilevälle kannalle.

 
Meksikolaiset rekat
aiheena Yhdysvaltojen presidenttikisassa

(Auto- ja kuljetusala 12-1999) Huonokuntoiset, meksikolaiset rekat ovat nousseet aiheeksi Yhdysvaltojen presidenttikisassa. Pohjois-Amerikan kolmen valtion sopimuksen mukaan meksikolaiset rekat saavat vapaan pääsyn Yhdysvaltoihin ensi vuoden alussa. Tarkastukset osoittavat, että suuri osa meksikolaisten ajoneuvoista ei täytä Yhdysvaltojen turvallisuusvaatimuksia. Ongelmana on myös rajalla työskentelevien tarkastajien vähäinen määrä.

Demokraattisen puolueen presidenttiehdokkaaksi pyrkivä Bill Bradley on kirjoittanut pääosin kuljetustyöläisiä organisoivalle Teamsters-ammattiliitolle kirjeen, jossa hän sanoo vastustavansa rajan aukaisevaa sopimusta. Bradley viittaa kirjeessään Yhdysvaltojen liikenneministeriön tuoreeseen tiedonantoon, jonka mukaan ajoneuvojen kunnon valvontaan on liian vähän henkilökuntaa.

Taustalla on myös ongelma, joka johtuu meksikolaisten kuljettajien matalasta palkkatasosta. Avoimessa kilpailutilanteessa se merkitsee painetta alan yhdysvaltalaisten työntekijöiden etujen supistamiseen.

Euroopan satamien mukavuuslippukampanja
toi merenkulkijoille taas miljoonia markkoja

(Auto- ja kuljetusala 12-1999) Ay-liike toteutti syyskuun lopulla kymmenien Euroopan maiden satamissa kampanjan, jonka päämääränä oli parantaa mukavuuslipun alla seilaavien alusten työntekijöiden asemaa. Jo kampanjaviikon ensimmäisenä päivänä ITF:n tarkastajat käryttivät aluksilla kuuden miljoonan markan palkkarästit. Satamatyöläisten purku- ja lastausboikotit tehostivat maksamattomien palkkojen perintää.

Kaksi vuotta sitten järjestetty kampanja pakotti varustamot maksamaan merenkulkijoille yhdeksän miljoonan markan palkkarästit. Edellisen kampanjan aikana tarkastettiin 600 alusta.

Tämänkertainen isku ulottui ympäri Eurooppaa Venäjän ja Puolan satamista aina Espanjaan ja Portugaliin asti.

Kampanjointi on satamatyöläisten ja kuljetusalan ammattiliittojen käytännön solidaarisuutta vaikeissa olosuhteissa työskenteleviä merenkulkijoita kohtaan.

 
Teamsters-ammattiliitto vastustaa Maailman Kauppajärjestön WTO:n laajentamista

(Auto- ja kuljetusala 12-1999) Teamsters-ammattiliitto arvostelee voimakkain sanoin Maailman Kauppajärjestön WTO:n politiikkaa. Liitto leimaa sen reilun kaupan vastakohdaksi. Tuoreina esimerkkeinä järjestö mainitsee WTO:n puuttumisen Ranskan asbestikieltoon ja kauppajärjestön linjaukset, joissa kaupan vapautta pidetään tärkeämpänä arvona kuin elintarvikkeiden puhtautta tai maapallon luonnon hyvinvointia.

WTO:n ajama kansainvälisen kaupan vapaus lisää painetta taloudellisesti kehittyneiden maiden palkkojen alentamiseen, liitto huomauttaa.

Kriittisen arvionsa perusteella Teamsters vastustaa uusien jäsenmaiden hyväksymistä WTO:hon sekä sen vaikutusvallan laajentamista uusille yhteiskuntaelämän alueille. Kritiikin kärki kohdistuu Clintonin hallintoon, joka on ollut johtava voima viisi vuotta sitten perustetun WTO:n nykyisen linjan muotoilemisessa.

Teamstersien WTO-kritiikki ja Clintonin hallinnon arvostelu on synnyttänyt Yhdysvalloissa spekulaatioita liiton uuden puheenjohtajan James Hoffan asettumisesta yhdysvaltalaisten työläisten etujen nimissä protektionismia kannattavan, äärioikeistolaisen Pat Buchananin varapresidenttiehdokkaaksi. Hoffa itse torjui spekulaatiot syyskuussa. Hän ilmoitti keskittyvänsä Teamstersien jäsenkunnan etujen ajamiseen.

Teamsterseillä on Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Puerto Ricossa 1,4 miljoonaa jäsentä.

 

ITF:n kampanja-aluksella
yli puoli miljoonaa vierasta

(Auto- ja kuljetusala 12-1999) Kuljetustyöläisten kansainvälisen federaation ITF:n kampanja-alus Global Mariner miehistöineen on kiertänyt uutterasti maailman satamia. Syyskuun 19. päivänä laivalle nousi Mumbain (ent. Bombay) satamassa 14-vuotias tyttö Reshma Bobade, joka yllätyksekseen sai kapteenilta lahjoja ja yhdessä vanhempiensa kanssa virvoitusjuomia. Reshma sattui olemaan Global Marinerin viidessadastuhannes (500.000) vierailija.

"Global Marinerin suosio on ylittänyt kaikki odotuksemme", ITF:n apulaispääsihteeri Mark Dickinson toteaa. "Suuri kävijämäärä kertoo kampanjamme menestyksestä, mutta - mikä hienointa - aluksemme vierailut satamissa ovat kaikkialla antaneet merkittävän sysäyksen kansallisten ammattiliittojen työlle."

 
Australian satamatyöläiset
painostivat Indonesian hallitusta

(Auto- ja kuljetusala 12-1999) Australian satamatyöläiset jatkoivat vielä syyskuun puolivälissä Indonesian hallituksen painostamista, jotta se lopettaisi itätimorilaisten sortamisen. Wellingtonin ja Lytteltonin satamatyöläiset hidastivat Indonesiaan matkalla olleen Tasman Orientin lastausta ja lytteltonialaiset viivyttivät myös Cape Scottin lähtöä Indonesiaan.

 
Chilessä satamien yksityistämisestä kärsiville maksetaan korvauksia

(Auto- ja kuljetusala 12-1999) Chilen satamien ay-järjestöt ylsivät sopimukseen maan hallituksen kanssa satamien yksityistämisen ehtoja koskevassa pitkäaikaisessa kiistassa.

Sopimuksen mukaan hallitus, satamien uudet yksityiset omistajat ja ay-järjestöt ovat velvollisia neuvotteluin huolehtimaan siitä, että omistussuhteiden muutokset eivät johda merkittävään työpaikkojen vähenemiseen.

Yli 55-vuotiailla, työpaikkansa yksityistämisen vuoksi menettävillä on oikeus yli 1.300 markan kuukausieläkkeeseen. Yli 40-vuotiaille, jotka ovat työskennelleet satamissa vähintään 15 vuotta, taataan lähes neljäksi vuodeksi yksityistämistä edeltävän 12 kuukauden bruttopalkkaa vastaavat tai suuremmat tulot.

Lisäksi hallitus on sitoutunut varaamaan yli 17 miljoonaa markkaa korvauksiin työläisille, jotka menettävät työpaikkansa, mutta eivät muutoin pääse sovittujen etujen piiriin.