..MAAILMALTA

KULJETUSALOJEN UUTISET
...MAAILMALTA

..MAAILMALTA

Yhdysvalloissa Teamstersien uusi johto aloitti kampanjan liiton sisäistä korruptiota vastaan

(Auto- ja kuljetusala 11-1999) Maaliskuussa 1,4 miljoonan jäsenen Teamsters-ammattiliiton johtajana aloittanut James Hoffa on käynnistänyt kampanjan korruption lopettamiseksi liiton sisällä.

Liitto on värvännyt kampanjan johtoon liittovaltion entisen syyttäjän Edwin Stierin, joka johti menestyksekkäästi kymmenen vuotta kestäneitä rikostutkimuksia Teamstersien ammattiosasto 560:ssa New Jerseyn osavaltiossa. New York Timesin mukaan ammattiosaston johtaja Anthony Provenzano tuomittiin vuonna 1984 murhasta ja korruptiosta. Satoja ammattiosaston jäseniä erotettiin liitosta. Provenzano oli Italian Genovasta periytyvän rikollissuvun päämies.

Vuonna 1989 liitosta erotettiin 200 toimitsijaa, jotka liittovaltion tutkimusten mukaan olivat syyllistyneet korruptioon.

Teamstersien uudessa kampanjassa selvennetään liiton sisäisiä menettelytapoja. Toimitsijoille ja jäsenille annetaan valmennusta siinä, miten korruptiota ehkäistään. Päämääränä on myös paljastaa rikollisuuden jäljellä oleva vaikutus liiton sisällä.

Korruptio on maksanut liitolle kymmenessä vuodessa lähes 500 miljoonaa markkaa. Ay-järjestö on ollut 1980-luvun lopulta lähtien liittovaltion viranomaisten valvonnan alaisuudessa ja liitto on ollut velvollinen maksamaan sen kustannukset.

James Hoffan isä Jimmy Hoffa johti Teamsterseitä vuosina 1959-1971, joutui vankilaan korruptiosta ja katosi toistaiseksi selvittämättömällä tavalla. Vuosien 1996 ja 1998 vaaleissa James Hoffan vastaehdokkaat käyttivät aseenaan hänen isänsä tahraista mainetta ja lupasivat itse toimia Teamstersien puhdistamiseksi korruptiosta.

 
Ruotsin liitto vaatii taksinkuljettajille runsaan
8.400 markan vähimmäisansiota

(Auto- ja kuljetusala 11-1999) Ruotsin kuljetustyöläisten liitto kiihdyttää kamppailuaan taksinkuljettajien vähimmäistulon nostamiseksi. Syyskuun kolmantena päivänä liitto aloitti Tukholman, Göteborgin ja Malmön lentokenttien taksiboikotin.

Liitto haluaa prosenteilla taksia ajaville 8.400 markan vähimmäistulon kuukaudessa. Voimassaoleva sopimus takaa ainostaan 6.400 markan bruttoansion.

Työnantaja tarjoaa vähimmäistulon nostamista 8.000 markkaan kolmen kuukauden keskiarvona. Työnantajien perustelut ovat ristiriitaisia. He väittävät, että vähimmäisrajan nostaminen ei vaikuta käytännön ansioihin, koska heidän mukaansa taksit yleensä ansaitsevat paljon. Liiton lentomatkustajille jakamassa lentolehtisessä todetaan, että vähimmäisrajan korotus ei maksa kenellekään äyriäkään, jos työnantajien väite pitää paikkansa.

Kuljetustyöläisten liitto korostaa, että moni taksi joutuu tekemään hiljaisina kuukausina ylipitkiä päiviä yltääkseen kohtuulliseen ansioon.

Yleislakko kypsytti
Kolumbian hallituksen neuvotteluihin ay-liikkeen kanssa

(Auto- ja kuljetusala 11-1999) Kolumbian ay-liike järjesti syyskuun alussa kaksipäiväisen yleislakon ja onnistui taivuttamaan maan hallituksen neuvottelemaan ay-liikkeen vaatimuksista. Kolme keskusjärjestöä - CUT, CTC ja CGTD - jätti kesällä hallitukselle 41 vaatimuksen listan, mutta päättäjät kieltäytyivät aluksi neuvottelemasta niistä.

Yleislakko pysäytti julkisen sektorin kuljetuslaitosten toiminnan.

Ay-liike ei hyväksy hallituksen aikeita heikentää sosiaaliturvaa. Ministerit ovat kahden tulen välissä, koska Kansainvälinen valuuttarahasto IMF on asettanut uuden 18 miljardin markan lainansa ehdoksi ankaran säästöbudjetin.

Ay-liike esittää vaihtoehdossaan Kolumbian yli 200 miljardin markan ulkomaisen velan takaisinmaksun lykkäämistä.

Yleislakon aikana mielenosoittajien ja poliisin välillä puhkesi yhteenottoja, joissa kuoli 10-vuotias tyttö ja loukkaantui 25 ihmistä. Lähes 300 mielenosoittajaa pidätettiin. Yleislakon päättäneen sopimuksen mukaan pidätetyt vapautettiin, eikä heitä tulla vetämään tapahtumista oikeuteen.

 
ITF mukana Bangkokin mielenosoituksessa

(Auto- ja kuljetusala 11-1999) Burman vangittujen ay-toimitsijoiden puolesta

Bangkokissa järjestettiin elokuun lopulla mielenosoitus kahden burmalaisen ay-toimitsijan puolesta. Merimiesten ammattiliiton U Khin Kyaw ja Petrokemian liiton U Myo Aung ovat olleet vangittuina Burmassa yli kaksi vuotta. Miehiä on kidutettu.

Mielenosoitukseen osallistui Kuljetustyöläisten kansainvälisen liiton ITF:n kampanja-aluksen Global Marinerin kapteeni Ulrich Jürgens ja miehistön jäseniä. Jürgens korosti tilaisuudessa, että ammattiliiton jäsenyys ei ole etuoikeus vaan ihmisoikeus, joka kuuluu jokaiselle palkansaajalle.

Hiljattain Burman sotilasjuntta pidätti joukottain demokratialiikkeen jäseniä. Isku oli jatkoa useille aiemmille pidätysaalloille.

USA:n ja Kanadan länsirannikon satamissa
kampaillaan omistajakuljettajien oikeuksista

(Auto- ja kuljetusala 11-1999) Ay-liike on toiminut viime viikkoina useassa Yhdysvaltojen ja Kanadan satamassa omistajakuljettajien aseman parantamisen puolesta. Päämääränä on muuttaa korvausperuste konttikohtaisesta maksusta käytettyyn työ- ja odotusaikaan perustuvaksi. Tuoreen tutkimuksen mukaan kontteja satamista rautatie- ja muihin terminaaleihin siirtävät omistajakuljettajat hankkivat keskimäärin 50 markkaa tunnissa. Satamien ruuhkautuminen alentaa ansioita, koska odotusajalta ei makseta erillistä korvausta.

Kiista on johtanut töiden keskeyttämisiin. Toiminta tähtää myös siihen, että toimeksiantajat tunnustavat omistajakuljettajien ammatillisen järjestäytymisen. Sadat omistajakuljettajat ovat ottaneet Teamsters-ammattiliiton jäsenkortin.

Liikehdintä alkoi Vancouverin satamasta Kanadasta ja on laajentunut Yhdysvaltojen puolelle Seattlen ja Tacoman satamiin.

Terminaalikuljetuksista pääosin vastaavat omistajakuljettajat saavat toimeksiantonsa suurilta yksityisiltä rahtiyrityksiltä. Sataman työnantajien palveluksessa olevien työläisten edut ovat selvästi paremmat kuin omistajakuljettajien.


Vilnan kaupunki rajoitti
kuljettajien lakko-oikeutta

(Auto- ja kuljetusala 11-1999) Liettuan pääkaupungissa Vilnassa päättäjät määräsivät elokuussa bussinkuljettajia huolehtimaan, että julkinen liike toimii 70-rposenttisesti huolimatta työntekijöiden lakosta. Kaupungin johdon mielestä julkinen liikenne kuuluu "olennaisiin palveluihin", joiden tarjonta voidaan turvata lakko-oikeutta kaventamalla.

Kuljetustyöläisten kansainvälinen liitto ITF on protestoinut päätöstä kirjeessään Vilnan kaupunginjohtajalle. ITF perustelee näkemystään Kansainvälisen työjärjestön ILO:n kannanotoilla. Niiden mukaan julkinen liikenne ei kuulu "olennaisiin palveluihin", jotka viranomaisilla on oikeus turvata rajoittamalla työntekijöiden lakko-oikeutta.

Lehdistötiedotteessaan ITF huomauttaa, että viime vuosina monen muunkin maan viranomaiset ovat syyllistyneet samantapaisin perustein lakko-oikeuden loukkaamiseen. Cap Verden saarivaltiossa siitä ovat hiljattain kärsineet merenkulun ja satamien työläiset.