..MAAILMALTA |
KULJETUSALOJEN UUTISET |
..MAAILMALTA |
Yhdysvalloissa
Teamstersien uusi johto aloitti kampanjan liiton sisäistä korruptiota vastaan(Auto- ja
kuljetusala 11-1999) Maaliskuussa 1,4 miljoonan jäsenen Teamsters-ammattiliiton johtajana
aloittanut James Hoffa on käynnistänyt kampanjan korruption lopettamiseksi liiton
sisällä.
Liitto on värvännyt kampanjan
johtoon liittovaltion entisen syyttäjän Edwin Stierin, joka johti menestyksekkäästi
kymmenen vuotta kestäneitä rikostutkimuksia Teamstersien ammattiosasto 560:ssa New
Jerseyn osavaltiossa. New York Timesin mukaan ammattiosaston johtaja Anthony Provenzano
tuomittiin vuonna 1984 murhasta ja korruptiosta. Satoja ammattiosaston jäseniä
erotettiin liitosta. Provenzano oli Italian Genovasta periytyvän rikollissuvun päämies.
Vuonna 1989 liitosta erotettiin 200
toimitsijaa, jotka liittovaltion tutkimusten mukaan olivat syyllistyneet korruptioon.
Teamstersien uudessa kampanjassa
selvennetään liiton sisäisiä menettelytapoja. Toimitsijoille ja jäsenille annetaan
valmennusta siinä, miten korruptiota ehkäistään. Päämääränä on myös paljastaa
rikollisuuden jäljellä oleva vaikutus liiton sisällä.
Korruptio on maksanut liitolle
kymmenessä vuodessa lähes 500 miljoonaa markkaa. Ay-järjestö on ollut 1980-luvun
lopulta lähtien liittovaltion viranomaisten valvonnan alaisuudessa ja liitto on ollut
velvollinen maksamaan sen kustannukset.
James Hoffan isä Jimmy Hoffa johti
Teamsterseitä vuosina 1959-1971, joutui vankilaan korruptiosta ja katosi toistaiseksi
selvittämättömällä tavalla. Vuosien 1996 ja 1998 vaaleissa James Hoffan
vastaehdokkaat käyttivät aseenaan hänen isänsä tahraista mainetta ja lupasivat itse
toimia Teamstersien puhdistamiseksi korruptiosta.
Ruotsin liitto vaatii taksinkuljettajille runsaan 8.400 markan vähimmäisansiota (Auto- ja kuljetusala 11-1999) Ruotsin kuljetustyöläisten liitto kiihdyttää kamppailuaan taksinkuljettajien vähimmäistulon nostamiseksi. Syyskuun kolmantena päivänä liitto aloitti Tukholman, Göteborgin ja Malmön lentokenttien taksiboikotin. Liitto haluaa prosenteilla taksia ajaville 8.400 markan vähimmäistulon kuukaudessa. Voimassaoleva sopimus takaa ainostaan 6.400 markan bruttoansion. Työnantaja tarjoaa vähimmäistulon nostamista 8.000 markkaan kolmen kuukauden keskiarvona. Työnantajien perustelut ovat ristiriitaisia. He väittävät, että vähimmäisrajan nostaminen ei vaikuta käytännön ansioihin, koska heidän mukaansa taksit yleensä ansaitsevat paljon. Liiton lentomatkustajille jakamassa lentolehtisessä todetaan, että vähimmäisrajan korotus ei maksa kenellekään äyriäkään, jos työnantajien väite pitää paikkansa. Kuljetustyöläisten liitto korostaa, että moni taksi joutuu tekemään hiljaisina kuukausina ylipitkiä päiviä yltääkseen kohtuulliseen ansioon. |
Yleislakko kypsytti Kolumbian hallituksen neuvotteluihin ay-liikkeen kanssa(Auto- ja kuljetusala 11-1999) Kolumbian ay-liike järjesti syyskuun alussa kaksipäiväisen yleislakon ja onnistui taivuttamaan maan hallituksen neuvottelemaan ay-liikkeen vaatimuksista. Kolme keskusjärjestöä - CUT, CTC ja CGTD - jätti kesällä hallitukselle 41 vaatimuksen listan, mutta päättäjät kieltäytyivät aluksi neuvottelemasta niistä. Yleislakko pysäytti julkisen sektorin kuljetuslaitosten toiminnan. Ay-liike ei hyväksy hallituksen aikeita heikentää sosiaaliturvaa. Ministerit ovat kahden tulen välissä, koska Kansainvälinen valuuttarahasto IMF on asettanut uuden 18 miljardin markan lainansa ehdoksi ankaran säästöbudjetin. Ay-liike esittää vaihtoehdossaan Kolumbian yli 200 miljardin markan ulkomaisen velan takaisinmaksun lykkäämistä. Yleislakon aikana mielenosoittajien ja poliisin välillä puhkesi yhteenottoja, joissa kuoli 10-vuotias tyttö ja loukkaantui 25 ihmistä. Lähes 300 mielenosoittajaa pidätettiin. Yleislakon päättäneen sopimuksen mukaan pidätetyt vapautettiin, eikä heitä tulla vetämään tapahtumista oikeuteen. ITF mukana Bangkokin mielenosoituksessa (Auto- ja kuljetusala 11-1999) Burman vangittujen ay-toimitsijoiden puolesta Bangkokissa järjestettiin elokuun lopulla mielenosoitus kahden burmalaisen ay-toimitsijan puolesta. Merimiesten ammattiliiton U Khin Kyaw ja Petrokemian liiton U Myo Aung ovat olleet vangittuina Burmassa yli kaksi vuotta. Miehiä on kidutettu. Mielenosoitukseen osallistui Kuljetustyöläisten kansainvälisen liiton ITF:n kampanja-aluksen Global Marinerin kapteeni Ulrich Jürgens ja miehistön jäseniä. Jürgens korosti tilaisuudessa, että ammattiliiton jäsenyys ei ole etuoikeus vaan ihmisoikeus, joka kuuluu jokaiselle palkansaajalle. Hiljattain Burman sotilasjuntta pidätti joukottain demokratialiikkeen jäseniä. Isku oli jatkoa useille aiemmille pidätysaalloille. |
USA:n ja Kanadan länsirannikon satamissa kampaillaan omistajakuljettajien oikeuksista(Auto- ja kuljetusala 11-1999) Ay-liike on toiminut viime viikkoina useassa Yhdysvaltojen ja Kanadan satamassa omistajakuljettajien aseman parantamisen puolesta. Päämääränä on muuttaa korvausperuste konttikohtaisesta maksusta käytettyyn työ- ja odotusaikaan perustuvaksi. Tuoreen tutkimuksen mukaan kontteja satamista rautatie- ja muihin terminaaleihin siirtävät omistajakuljettajat hankkivat keskimäärin 50 markkaa tunnissa. Satamien ruuhkautuminen alentaa ansioita, koska odotusajalta ei makseta erillistä korvausta. Kiista on johtanut töiden keskeyttämisiin. Toiminta tähtää myös siihen, että toimeksiantajat tunnustavat omistajakuljettajien ammatillisen järjestäytymisen. Sadat omistajakuljettajat ovat ottaneet Teamsters-ammattiliiton jäsenkortin. Liikehdintä alkoi Vancouverin satamasta Kanadasta ja on laajentunut Yhdysvaltojen puolelle Seattlen ja Tacoman satamiin. Terminaalikuljetuksista pääosin vastaavat omistajakuljettajat saavat toimeksiantonsa suurilta yksityisiltä rahtiyrityksiltä. Sataman työnantajien palveluksessa olevien työläisten edut ovat selvästi paremmat kuin omistajakuljettajien.
|