..MAAILMALTA

KULJETUSALOJEN UUTISET
...MAAILMALTA

..MAAILMALTA

Seuraukset voivat olla dramaattisia: Konttisatamien uusi automatisointiaalto alkanut

(Auto- ja kuljetusala 10-1999) Kuljetustyöläisten kansainvälinen federaatio ITF varoittaa satamien, erityisesti konttiliikenteen, uudesta automatisointiaallosta.

Järjestön satama-alan sihteeri Kees Marges pitää työläisten osallistumista muutosten suunnitteluun ja toteuttamiseen ensiarvoisen tärkeänä. "Valitettavasti monen maan satamien työnantajat koettavat soveltaa uutta teknologiaa neuvottelematta etukäteen työläisten kanssa ja antamatta heille asianmukaisesti informaatiota", hän toteaa.

Menettely loukkaa Kansainvälisen työjärjestön ILO:n piirissä sovittuja normeja, jotka takaavat työläisille oikeuden osallistua rahdinkäsittelyn muutosten valmisteluun.

Kreikan, Britannian, Kanadan, Kap Verden, Hondurasin ja Uuden Seelannin ammattiliitot ovat ensimmäisten joukossa ryhtyneet kampanjoimaan ILO:n sopimusten ja suositusten noudattamiseksi.

Rotterdamin satamassa ECT/Hutchison on jo automatisoinut konttien nostamisen ja siirtämisen. Automaattiohjatut ajoneuvot siirtävät kontteja ilman kuljettajaa ja robotit nostavat niitä valvontakeskuksen ohjaamina.

ITF News -lehden mukaan tutkijat etsivät keinoja automatisoida myös konttinosturien toimintaa.

 
Argentiinan kuljettajat
iskivät rahtiveroa vastaan

(Auto- ja kuljetusala 10-1999) Heinäkuun alussa 200.000 argentiinalaista kuljettajaa oli lakossa vastustaen parlamentin käsittelyssä ollutta rahtiveroa. Hallituksen aikomuksena on kerätä uudella rahtiverolla yli 4,2 miljardia markkaa voidakseen muun muassa korottaa opettajien palkkoja.

Kolmepäiväinen painostus päättyi tilapäiseen voittoon. Parlamentin alahuone lykkäsi täpärässä äänestyksessä rahtiveron toimeenpanoa ensi marraskuuhun. Lokakuussa Argentiinassa järjestetään presidentinvaalit.

Kuljettajat eivät pystyttäneet tiesulkuja, mutta hidastivat muutoin monin tavoin liikennettä. Kuljetuslakko pysäytti lähes kokonaan elintarvikkeiden, polttoaineiden ja muiden välttämättömyystarvikkeiden kuljetukset. Presidentti Carlos Menem uhkasi julistaa hätätilan, jos lakko olisi pitkittynyt.

Kuljettajien lakkopäivät sujuivat vähin poikkeuksin rauhallisesti. Yhtä rekkaa ammuttiin ja lakkolaiset mukiloivat yhtä rikkuria.


Guyanassa tulitettiin
lakkoilevia kuljetustyöläisiä

(Auto- ja kuljetusala 10-1999) Etelä-Amerikassa sijaitsevassa Guyanassa julkisen sektorin työntekijät tehostivat hiljattain palkankorotusvaatimuksiaan lakolla. Viranomaiset vastasivat rauhalliseen mielenosoitukseen avaamalla tulen pariakymmenen lakkolaisen joukkoon, ampumalla kyynelkaasupommeja ja pidättämällä ay-johtajia.

Kuljetus- ja yleisten alojen työläisten liitto ATGWU oli mukana lakkorintamassa.

 

Kolumbiassa murhattiin
viime vuonna 98 ay-aktiivia

(Auto- ja kuljetusala 10-1999) Maailmassa murhattiin viime vuonna heidän ay-toimintansa vuoksi 123 ay-aktiivia. Yli 1.600 sai vammoja heitä vastaan suunnatuissa hyökkäyksissä, 3.660 pidätettiin ja runsaat 21.000 menetti työpaikkansa ay-aktivismin takia.

Tiedot on koonnut Vapaiden ammattiyhdistysten kansainvälinen liitto (VAKL), jonka jäsenjärjestöissä on 120 miljoonaa jäsentä. Liitto huomauttaa, että rekisteröidyt tiedot sisältävät vain pienen osan kaikista tapauksista.

Vaarallisinta oli - kuten monena aiempanakin vuonna - Kolumbiassa. Puolisotilaallisten oikeistojärjestöjen ja vasemmistosissien hyökkäyksissä sai surmansa 98 ay-aktiivia. Latinalainen Amerikka oli muutoinkin paha paikka: Boliviassa tapettiin seitsemän ay-aktiivia, Ecuadorissa kolme.


Balkanin jälleenrakentamiseen tarvitaan yksin tänä vuonna 12 miljardia markkaa

(Auto- ja kuljetusala 10-1999) Kansainvälinen valuuttarahasto IMF arvioi, että Balkanin jälleenrakentamiseen tarvitaan yksin tänä vuonna 12 miljardia markkaa. Luku koskee Jugoslavian kuutta naapurimaata. Jugoslavia on presidentti Milosevicin yksinvaltaisen hallinnon vuoksi kansainvälisen yhteisön avustusboikotissa.

NATO:n pommitukset tuhosivat siltoja, rautateitä ja muita kuljetusjärjestelmän osia vakavasti. Saksan tilastokeskuksen mukaan tuhot supistavat Tonavan rahtiliikennettä 80.000 tonnilla kuukaudessa.

Kuljetustyöläisten kansainvälisen federaation IMF:n pääsihteeri David Cockroft toivoo, että jälleenrakentaminen ja sen ulkomainen rahoitusapu käynnistyvät ripeästi. Hän toivoo myös Jugoslavian avustamista pidättelevien poliittisten esteiden pikaista raivaamista.

 

Kaksi ay-aktiivia pidätettiin
Chilen satamakamppailussa

(Auto- ja kuljetusala 10-1999) Sotilaat ja poliisit ovat puuttuneet väkivaltaisesti Chilen satamatyöläisten kamppailuun, jolla he koettavat saada korvauksia satamien yksityistämisestä johtuvista tulonmenetyksistään.

Virkavalta hyökkäsi toukokuun lopun kansallisena vapaapäivänä usean ay-aktiivin koteihin. Kaksi pidätettiin. Heistä toinen sai vakavia vammoja ja joutui sairaalahoitoon. Heinäkuun puolivälissä hän oli yhä pidätettynä viruen poliisiputkassa, jossa häntä pidettiin käsiraudoissa.

Satamatyöläisten ammattiliitot Comach ja Congmar eivät kamppaile yksityistämistä vastaan periaatteellista syistä, mutta työläiset eivät hyväksy rakennemuutoksen toteuttamista heidän kustannuksellaan.

Viranomaiset aloittivat satamien yksityistämisen Pinochetin sotilasdiktatuurin alaisuudessa vuonna 1981.

Maailman maanteillä 5.10. kuljettajien kolmas kansainvälinen toimintapäivä

(Auto- ja kuljetusala 10-1999) Lokakuun 5. päivänä raskaan maantieliikenteen ay-aktiivit ovat ympäri maailmaa mukana kansainvälisen toimintapäivän järjestämisessä ja tapahtumissa. Kolmatta kertaa toteutettava moni-ilmeinen kampanja kiinnittää päättäjien ja suuren yleisön huomiota kuljettajien ylipitkiin työpäiviin.

"Uupumus tappaa" oli viime syyskuun toimintapäivän tunnus. Kuljettajat tempaisivat lamauttamalla rajanylityspaikkojen toimintaa, hidastamalla valtaväylien liikennettä, tapaamalla päättäjiä sekä järjestämällä seminaareja ja lehdistötilaisuuksia. Toimintapäivänä ay-aktiivit jakoivat suurelle yleisölle lentolehtisiä, toteuttivat ylityökieltoja ja tarkastivat ajoneuvoja.


Balli rikkoo sopimusoikeutta
Constantan satamassa Romaniassa

(Auto- ja kuljetusala 10-1999) Romanian valtion omaisuusrahasto möi marraskuussa 1997 Constantan sataman hallintaoikeudet Balli-yhtymälle. Uusi työnantaja keskeytti käynnissä olleet työehtosopimusneuvottelut. Ennen uusia neuvotteluja yhtymä ilmoitti teettävänsä tutkimuksen sataman toiminnasta.

Elokuussa 1998 työnantaja sanoi olevansa valmis jatkamaan neuvotteluja marraskuussa. Liitto hyväksyi kymmenen prosentin palkankorotuksen neuvottelujen kolmen kuukauden viipeestä.

Sataman työoloja tutkinut ryhmä päätyi suosittelemaan sataman työpaikkojen määrän rankkaa supistamista. 720 työläisestä 230 menettäisi suosituksen mukaan työpaikkansa. Neuvottelut ay-liikkeen edustajien kanssa rajoittivat työpaikkojen vähennyksen 191:een.

Työntekijät reagoivat sopimukseen spontaanilla lakolla. Kamppailuhenkeä sytytti myös se, että Ballin omistajakaudella palkkojen ostovoima oli laskenut 60 prosenttia.

Tässä vaiheessa alan kansallinen ammattiliitto FNSP puuttui kiistaan. Uudet neuvottelut antoivat työläisille 50 prosentin palkankorotuksen.

Työnantaja kuitenkin rikkoi asetelmaa tarjoamalla "lojaaleille" työntekijöille henkilökohtaisia sopimuksia houkuttelevin lisäeduin, joiden ehtona on siirtyminen yhtymän määräysvallassa olevaan "keltaiseen" ammattiyhdistykseen.

Neuvottelujen päätyttyä työnantaja pakotti työpaikan kaikki FNSP-jäsenet henkilökohtaisiin sopimuksiin. Menettely rikkoo Romanian jo vuonna 1975 ratifioimaa ILO:n työsopimuksia koskevaa sopimusta 137 ja Romanian vuoden 1976 työlainsäädäntöä vastaan.

FNSP on riitauttanut tilanteen ja haastanut työnantajan oikeuteen kollektiivisen työehtosopimuksen sivuuttamisesta.