..MAAILMALTA

KULJETUSALAN UUTISET
...MAAILMALTA

..MAAILMALTA

Hoffan ensimmäinen voitto puheenjohtajana:
Autonkuljetusyrityksiin uusi työehtosopimus

(Auto- ja kuljetusala 8-1999) Yhdysvalloissa 1,4 miljoonan jäsenen ammattiliitto Teamsters on neuvotellut valmiiksi uuden autonkuljetusyrityksiä koskevan työehtosopimuksen. Yhdysvaltalaiset lehdet luonnehtivat tulosta liiton uuden puheenjohtajan James Hoffan ensimmäiseksi voitoksi.

Sopimus koskee 17 yrityksen 12.200 kuljettajaa ja 600 automekaanikkoa. Sopimuskausi on neljä vuotta.

Jos jäsenet hyväksyvät neuvottelutuloksen, heille maksetaan heti lähes 9.000 markan "allekirjoitusbonus". Kunakin seuraavana sopimusvuonna tuntipalkkoihin tulee 2,90 markan korotus. Washington Timesin mukaan kokenut kuljettaja ansaitsee noin 110 markkaa tunnissa.

Kuljettajana 25 vuotta työskennellyt pääsee 55-vuotiaana eläkkeelle, jonka suuruus on vajaat 15.000 markkaa kuukaudessa. Se merkitsee lähes 6.000 markan korotusta! Alle 55-vuotiaat 25 vuotta kuljetustöitä tehneet voivat siirtyä eläkkeelle vähintään 11.700 markan kuukausieläkkeellä.

Yritykset saivat oikeuden teetättää automekaanikoilla yö- ja viikonlopputyötä. Tarkoituksena on korjaamoiden tuottavuuden kohottaminen.

Yhteisymmärrys syntyi kuukausia jatkuneiden neuvottelujen jälkeen. Työnantajat tekivät ratkaisevan tarjouksensa viime hetkellä. Lakko olisi alkanut kesäkuun alussa. Sopimuksen piirissä olevat yritykset hoitavat 90 prosenttia autojen kuljetuksista tehtailta ja satamista autokauppiaille.

Sopimus koskee myös kuljettajien työsuhdeturvaa. Uhkana on Yhdysvaltojen, Kanadan ja Meksikon vuonna 1993 solmima vapaakauppasopimus Nafta. Se laajentaa ensi vuoden alussa meksikolaisten kuljettajien ja kuljetusliikkeiden oikeutta operoida Yhdysvalloissa. Vuoden loppuun asti oikeus on rajoitettu liikennöintiin Yhdysvalloissa Meksikon rajan tuntumassa.

Neuvottelujen tuloksena työnantajat antavat ensisijan yhdysvaltalaiselle työvoimalle.

Teamstersit korostavat, että kotimaisiin palveluihin turvautuminen on tärkeätä paitsi työsuhdeturvalle myös liikenneturvallisuudelle. Yhdysvaltojen liikenneministeriön tuoreen selvityksen mukaan lähes puolet Yhdysvaltojen rajalla vuonna 1997 tarkastetuista meksikolaisrekoista määrättiin saapumiskieltoon turvallisuutta vaarantavien puutteiden vuoksi.

Kampanjassaan Teamstersien johtajan paikalle Hoffa lupasi tehdä liitosta taistelukykyisen järjestön. Neuvottelutuloksen synnyttyä hän julisti: "Teamstersit ovat taas vahvoilla".

James Hoffan isä Jimmy Hoffa toimi 1950- ja 1960-luvuilla Teamstersien puheenjohtajana, tuli tunnetuksi kovista otteistaan ja mafia-yhteyksistään, joutui vankilaan ja lopulta katosi vieläkin selvittämättömällä tavalla jäljettömiin.


Kuljetusyhtiö Overnite
Teamstersien seuraava kohde

(Auto- ja kuljetusala 8-1999) Autonkuljetusyritysten työntekijöitä koskevan sopimuksen synnyttyä Teamsters-ammattiliitto ei aikaillut, vaan julisti suuren yhdysvaltalaisen kuljetusyhtiön Overniten seuraavaksi kamppailukohteekseen. Liitto syyttää Overniteä työntekijöidensä epäreilusta kohtelusta.

Liitto aikoo järjestää 100.000 Teamstersien jäsentä Overniten kuljettajien ja satamatyöläisten tueksi, jos kiista johtaa lakkoon.

Teamstersit aloittivat neljä vuotta sitten Overniten terminaaleissa tehokampanjan ammatillisen järjestäytymisen puolesta. Overnite on tunnustanut Teamstersit neuvottelu- ja sopijapuoleksi 21 terminaalissa koskien 2.000 kuljettajaa ja satamatyöläistä. Liitolla ei ole virallista asemaa Overniten 145 terminaalissa, mikä jättää niiden 6.200 kuljettajaa ja satamatyöläistä sopimustoiminnan ulkopuolelle.

Neljässä terminaalissa yli 400 työläistä on äänestänyt Teamsterseihin organisoitumisen puolesta, mutta Overnite on jarruttanut ay-liikkeen virallistamista valituksellaan viranomaisille.

Yhdysvalloissa Overnite on järjestäytymättömistä rahdin jakeluyhtiöistä suurin. Tammi-maaliskuussa sen liikevaihto oli 1,5 miljardia markkaa.


Viime hetken sopimus
Felixstowen sataman kiistassa

(Auto- ja kuljetusala 8-1999) Britanniassa Felixstowen satamaa uhannut työtaistelu on vältetty osapuolten viime hetken sopimuksella. Luottamusmiehet suosittelevat yksimielisesti neuvottelutuloksen hyväksymistä jäsenäänestyksessä. Työnantajia pehmitti työläisten lähes yksimielinen tuki lakkoaseen käyttämiselle.

Kiista syntyi siitä, että Hongkongissa päämajaansa pitävä Hutchison esitti uutta palkkarakennetta, joka olisi pahimmissa tapauksissa alentanut palkkoja peräti 40 prosenttia.


Saksa suunnittelee
tiemaksuja kuorma-autoille

(Auto- ja kuljetusala 8-1999) Saksan liikenneministeri Franz Müntefering on ilmoittanut suunnitelmista määrätä kuorma-autoille tiemaksuja, jotka parantaisivat rautateiden kilpailukykyä maakuljetuksissa.

Ensimmäisessä vaiheessa Saksan viranomaiset neuvottelevat naapurimaiden kanssa yhteisistä ratkaisuista, mutta elleivät neuvottelut johda tulokseen, Saksa aikoo määrätä yksinään kuorma-autoille tienkäyttömaksuja.


ITF:n maantiekuljetusjaosto
otti kantaa Balkanin kriisiin

(Auto- ja kuljetusala 8-1999) Kuljetustyöläisten kansainvälisen federaation ITF:n maantiekuljetusjaosto otti toukokuun puolivälissä kantaa Balkanin kriisiin. Jaosto muistutti ITF:n pitkäaikaisesta sodanvastaisesta asenteesta ja toiminnasta maailmanrauhan puolesta.

Jaosto ilmaisi huolestuneisuutensa siitä, että NATO pommittaa siltoja ja teitä aiheuttaen siviilien kuolemantapauksia. Pommitukset uhkaavat Serbiassa, Kosovossa ja Montenegrossa myös kuljetusalan ammattilaisen henkeä, jaosto huomauttaa.

Jaosto vetosi NATOon, jotta se tekisi kaikkensa, jotta kuljetusalan työläisten ja muiden tienkäyttäjien kuolemantapauksilta ja haavoittumisilta välyttäisiin.

Jaosto tuomitsi jyrkästi Serbian joukkojen Kosovossa toteuttamat etniset puhdistukset ja vaati konfliktin nopeata ratkaisemista YK:n puitteissa.

ITF:n hallitus hyväksyi samanlaisen kannanoton jo huhtikuun lopulla.


Bukarestin lakkoilevia työläisiä uhataan metron yksityistämisellä ja työpaikkojen menetyksillä

(Auto- ja kuljetusala 8-1999) Romanian pääkaupungin Bukarestin maanalaisen työläiset olivat toukokuun viimeisenä päivänä lakossa. He vaativat kunnollisia palkkoja ja parannuksia metron työntekijöiden työterveydenhuoltoon.

Liikenneministeri Traian Basescu reagoi lakkoon uhkaamalla muodostaa metrosta kaupallisen yrityksen. Sitä edeltäisivät työvoiman uudelleenjärjestely ja työpaikkojen vähentäminen. Hän uhkasi myös peruuttaa voimassaolevan työehtosopimuksen.

Ministeri korosti valmiuttaan korvata lakkoilevia työläisiä työttömänä olevilla entisillä rautatieläisillä. Heitä hän palkkaisi yksilöllisissä sopimuksilla.

Ammattiliitto USLM ei ole kuitenkaan pelästynyt Basescun uhoamisesta. Liitto luottaa siihen, että Romanian hallitus on viime aikoina noudattanut sovittelevaa linjaa osana EU:n jäseneksi pyrkimisen politiikkaa.

Basescun väite lakon laittomuudesta on ristiriidassa oikeusviranomaisten vastaavanlaisia lakkoja koskevien tuoreiden päätösten kanssa.