..MAAILMALTA

KULJETUSALAN UUTISET
...MAAILMALTA

..MAAILMALTA

Felixstoven satamatyöläiset
voivat käyttää lakkoasetta

(Auto- ja kuljetusala 7-1999) Felixstove Docks & Railway Company koettaa muuttaa työntekijöiden palkkarakennetta Britannian suurimmassa konttisatamassa Felixstovessa. Yrityksen emoyhtiö on Hongkongissa päämajaansa pitävä Hutchison Whampoa.

Työntekijöitä muutosesitykset eivät mielytä. Äänestyksessä selvä enemmistö ilmaisi valmiutensa lakkoon ja sitä edeltäviin työtaistelutoimiin, ellei työnantaja peräänny esityksistään. Äänestykseen osallistui yli 1.600 TGWU-ammattiliiton jäsentä.


Kuljettajien kansainvälinen
toimintapäivä lokakuun
5. päivänä

(Auto- ja kuljetusala 7-1999) "Uupumus tappaa" on tunnuksena rekka- ja linja-autonkuljettajien kansainvälisenä toimintapäivänä ensi lokakuun 5. päivänä. Viime syksynä toimintapäivän tapahtumia järjestettiin yli 30 maassa.

Tempaus tähtää kuljettajien enimmäistyöajan rajoittamiseen 48 tuntiin viikossa. Se vastaa Kansainvälisen työjärjestön ILO:n sopimuksen numero 153 normia. Euroopan Unionin alueella toimintapäivän vaatimuksena on yhteisön työaikadirektiivin nopea toimeenpano. Se koskee sekä palkkatyötä tekeviä että itsensä työllistäviä kuljettajia.

Uudesta toimintapäivästä ovat päättäneet Kuljetustyöläisten kansainvälisen federaation ITF:n jäsenliitot, joihin on järjestäytynyt lähes 1.5 miljoonaa kuljettajaa.

Viime syksyn toimintapäivänä kuljettajat osallistuivat mielenosoituksiin, valistivat päättäjiä ja järjestivät liikenneruuhkia rajojen ylityspaikoilla. Eräillä valtaväylillä maanteiden raskaan kuljetuksen ammattilaiset protestoivat ylipitkiä työaikojaan hidastamalla liikennettä.

ITF:n mukaan tuhansia ammattikuljettajia saa vuosittain surmansa liikenteessä. Kuolemantapauksista moni johtuu liian pitkistä työvuoroista ja riittämättömistä lepoajoista. EU-maissa niiden osuudeksi arvioidaan 20 prosenttia, Australiassa peräti 60 prosenttia, ITF toteaa tiedotteessaan.

"Yli 60- ja 70-tuntiset työviikot ovat yhä tavallisia. EU:n asetuksen numero 3820/85 mukaan on täysin laillista työskennellä jopa yli 80 tuntia viikossa", ITF:n apulaispääsihteeri Graham Brothers toteaa.

Federaatio vaatii asetuksen pikaista muuttamista.

 

Työpaikkojen hintana
rikkomuksen myöntäminen

(Auto- ja kuljetusala 7-1999) Newcastlen satamassa Australiassa irtisanotut työläiset ovat saaneet takaisin työpaikkansa erikoisella tavalla. Patrick Stevedores palautti erotettujen työsuhteen siitä hyvästä, että ammattiliitto Maritime Union of Australia (MUA) myönsi rikkoneensa työelämän normeja äskettäisessä työtaistelussa. Kiistassa MUAan organisoituneet työläiset kieltäytyivät työnteosta Toll Holding -yrityksen uusissa toiminnoissa.

Toll Holding puolestaan suhtautuu vihamielisesti MUAn jäseniin ja on uhannut mieluummin sulkea sadan miljoonan markan investointinsa kuin sallia MUAn vaikutusvallan laajenemisen työpaikoilla.

Poikkeuksellinen sopimus palautti työpaikan kuudelle vakituisessa työsuhteessa olleelle, mutta erotetut tilapäistyöläiset eivät saaneet takaisin työpaikkojaan.


Päästöt nollaan

(Auto- ja kuljetusala 7-1999) Miltä kuulostaa auto, joka kuluttaa vain happea ja vetyä ja jonka huippunopeus on 120 km/t ja tankkausväli 500 kilometriä? Utopialta?

Eräässä EU:n rahoittamassa tutkimushankkeessa kuvattuun autoon suhtaudutaan toiveikkaan odottavasti. Tutkijat arvelevat, että saasteettomasti toimiva auto on todellisuutta 20-30 vuoden kuluttua. Tutkijoiden on ratkaistava muun muassa se, kuinka alentaa auton hinta kilpailukykyiseksi ja miten pienentää teknisten laitteiden vaatima tila kohtuulliseksi.

 
Lakko toi 8.5 prosentin
korotuksen Etelä-Afrikassa

(Auto- ja kuljetusala 7-1999) Etelä-Afrikassa 18.000 bussinkuljettajan lakko kesti kaksi viikkoa ja päättyi sopimukseen 8,5 prosentin palkankorotuksesta. Sovittelijan esitys asettui osapuolten näkökantojen puoliväliin. Lakkolaisia edusti neljä kuljettajia organisoivaa liittoa.

Työaikoja koskeva kiista ei ratkennut lakon lopettaneeseen sopimukseen. Ay-järjestöt eivät hyväksy sovittelijaa työaikojen käsittelyyn arvellen, että sovittelija toimisi puolueellisesti työnantajien hyväksi.


Teamsters valmistelee
autonkuljetusalan lakkoa

(Auto- ja kuljetusala 7-1999) Yhdysvalloissa Teamsters-ammattiliitto on ilmoittanut jäsentensä suuren enemmistön hyväksyvän lakon autonkuljetusalan 17 keskeisen yrityksen painostamiseksi työehtoneuvotteluissa. Niiden kuljettajista, asentajista, toimihenkilöistä ja varikkotyöntekijöistä 12.200 on liiton jäseniä.

Neuvottelut ovat jumiutuneet palkkoja, työsuhdeturvaa ja sairausvakuutusta koskeviin erimielisyyksiin. Neljä vuotta sitten alan johtavassa yrityksessä Ryder Systemissä oli neljän viikon lakko, joka heikensi uusien autojen kauppaa.

Tällä hetkellä uusien autojen kauppa on Yhdysvalloissa laajempaa kuin koskaan aiemmin. Uusia autoja vähittäiskauppiaille kuljettavat yritykset sanovat liiketoimintansa olevan kuitenkin vaikeuksissa johtuen rautateiden ja järjestäytymättömiä kuljettajia käyttävien yritysten kilpailusta. Teamstersien mukaan järjestäytyneet työläiset hoitavat 95 prosenttia uusien autojen kuljetuksista.


Chilen satamatyöläiset
vaativat oikeutta yksityistäjiltä

(Auto- ja kuljetusala 7-1999) Chilen satamatyöläiset ovat pitkään kamppailleet tavasta, jolla maan satamia yksityistetään. Ay-liike ei vastusta yksityistämisen periaatetta, mutta vaatii, että työläiset eivät joudu vaikeuksiin yksityistämisen seurauksena. Työpaikkansa menettävien on saatava kohtuullinen korvaus.

Kuljetustyöläisten kansainvälinen federaatio ITF on varoittanut, että Chilessä lastatut alukset saattavat kohdata muiden maiden satamissa vaikeuksia, elleivät Chilen päättäjät lopeta satamatyöläisten epäreilua kohtelua.

Työnantajien ja viranomaisten haluttomuus neuvotella yksityistämisen ehdoista vaarantaa Chilen keskeisten vientituotteiden, kuten kuparin ja hedelmien, viennin jatkuvuuden.


Suomalaiset pronssilla:
Belgialaisten kuljettajien
työn tuottavuus EU:n korkein

(Auto- ja kuljetusala 7-1999) Maantiekuljetukset työllistävät EU-maissa 1,7 miljoonaa ihmistä, ilmenee EU:n tuoreesta tilastokatsauksesta, joka kuvaa vuosien 1993-1996 tilannetta. Eniten työpaikkoja on Italiassa, Saksassa ja Ranskassa, lähes 270.000 kussakin.

Alan yrityksissä työskentelee keskimäärin 3.9 henkeä. Espanjassa luku on vain 1.8, Italiassa 2.4. Suurimpia yritykset ovat Hollannissa, jossa keskiarvo on 13.2 työntekijää yritystä kohti. Yritysten liikevaihto on yhteensä 840 miljardia markkaa.

Itsensä työllistävien kuljettajien osuus on korkein Espanjassa (53%) ja Italiassa (50%).

Tuottavuus on korkeinta Belgiassa. Arvonlisä työntekijää on siellä 294.000 markkaa vuodessa. Täpärästi vähemmän se on Tanskassa. Suomi sijoittuu kilvassa kolmanneksi 270.000 markan arvonlisäyksellä työntekijää kohti. Pohjalla on Irlanti 150.000 markalla. Vertailusta puuttuvat Ruotsin, Britannian, Kreikan, Portugalin ja Saksan luvut.