..MAAILMALTA

KULJETUSALAN UUTISET
...MAAILMALTA

..MAAILMALTA

Montenegron satamatyöläiset vaativat Jugoslavian sotalaivoja poistumaan

(Auto- ja kuljetusala 5-1999) Jugoslavialla on pieni, teknologisesti vanhentunut sotalaivasto. Alukset käyttävät kotisataminaan Jugoslavian liittovaltioon kuuluvan Montenegron satamia. Nato on ilmoittanut tuhoavansa alukset, jos ne lähtevät merelle.

Montenegron suurimmassa kauppasatamassa Barissa on neljä jugoslavialaista sotalaivaa. Huhtikuun 13. päivänä yhden aluksen miehistö ampui ilmatorjuntatykeillään Naton lentokoneita kohti, mikä sai satamatyöläiset raivostumaan, koska tulitus voisi tehdä satama-alueesta Naton iskujen kohteen.

Sadat sataman 1.800 työläisestä osoittivat mieltään it-tykkien käyttöä vastaan. Sataman toimitusjohtaja Petrasin Kasalica lähetti Barissa olevien jugoslavialaisten sotalaivojen päällikölle kirjeen, jossa hän totesi sotalaivaston väärinkäyttäneen barilaisten vieraanvaraisuutta ja vaati laivastoa poistumaan Barista.

Kasalica varoitti sotalaivaston päälliköä siitä, että satamatyöläiset saattavat vallata alukset.

Kosovon sodan aikana Barin sataman toiminta on jatkunut, mutta Barin kautta kuljetettavan tavaran määrä on pienentynyt. Satamassa pystytään käsittelemään vuodessa viisi miljoonaa tonnia rahtia.

Satamatyöläisten ammattiosaston puheenjohtaja Zoran Ostojic korostaa, että työläiset eivät halua olla muiden ihmisten pelinappuloita.

Vuonna 1979 Barin satama tuhoutui maanjäristyksessä.

 
Bussinkuljettajat
lakossa Etelä-Afrikassa

(Auto- ja kuljetusala 5-1999) Ëtelä-Afrikassa 18.000 bussinkuljettajaa aloitti työehtoja koskevan lakon huhtikuun 12. päivänä. Lakossa on kahdeksantoista liikennöitsijän kuljettajat, jotka ovat järjestäytyneet neljään eri ammattiliittoon.

Ay-järjestöt vaativat alunperin 13 prosentin palkankorotusta. Työnantajat tarjosivat 4,5 prosentin nousua. Neuvotteluissa ennen lakon alkua molemmat osapuolet lievensivät kantojaan kaksi prosenttiyksikköä.

Etelä-Afrikassa bussinkuljettajien vähimmäispalkka on runsaat 1.200 markkaa kuukaudessa.

Osapuolet ovat erimielisiä myös irtisanomiskorvausten perusteista. Ay-järjestöt haluavat, että irtisanottaville maksetaan korvauksena kahden viikon palkka nykyisen yhden viikon sijaan, mistä työnantajat pitävät kiinni.

Ay-aktiivit muistuttavat työn raskaudesta ja vastuullisuudesta. Etelä-Afrikassa moni kuljettaja tekee 14-tuntisia työpäiviä ja kyydissä saattaa olla jopa 90 matkustajaa.

Lakon ensimmäisinä päivinä lakosta kärsineet työmatkalaiset suhtautuivat tilanteeseen rauhallisesti ja moni ilmaisi myötätuntoaan lakkolaisia kohtaan.

 

Linja-autolla
Lahoresta Delhiin

(Auto- ja kuljetusala 5-1999) Naapurusten Intian ja Pakistanin heikot välit ovat pitäneet vuosikymmeniä maiden välisen maantieliikenteen vähäisenä. Sen vuoksi Pakistanin matkailuviranomaisten hiljattain järjestämä bussimatka Pakistanin Lahoresta Intian pääkaupunkiin Delhiin sai alueella osakseen runsaasti huomiota.

Delhiin saapuessaan matkustajat olivat huojentuneita ja onnellisia. Reitin varrella vastaanotto oli ollut erinomainen. "Olemme tavallisia ihmisiä, mutta meitä kohdeltiin kuin ministereitä", eräs matkustaja sanoi.

Toinen ylisti bussimatkan mukavuutta junan rynkytykseen verrattuna.

Tarkkailijoiden mukaan Lahoresta Delhiin tehty bussimatka on merkki siitä, että Intian ja Pakistanin päättäjät ovat valmiit sallimaan linja-autoliikenteen yli maiden välisen rajan.

 
Belgian kuljettajat
protestoivat väkivaltaa

(Auto- ja kuljetusala 5-1999) Belgialaiset kuljettajat ovat olleet mielenosoituslakossa lisääntyvää väkivaltaa vastaan. Tuhannet kuljettajat ympäri maata osallistuivat Brysselissä protestiin, joka tukki kaupungin liikenteen moneksi tunniksi.

Kuljettajat vaativat viranomaisilta toimenpiteitä väkivallan rajoittamiseksi.


Ruotsalaiset vetoavat
kuolemaan tuomitun
Mumian puolesta

(Auto- ja kuljetusala 5-1999) Ruotsin satamatyöläisten liitto vetoaa Yhdysvaltojen Pennsylvanian osavaltion kuvernööriin Thomas Ridgeen, jotta hän ei sallisi Mumia Abu-Jamalin kuolemantuomion täytäntöönpanoa. Kuvernöörille on viime kuukausina osoitettu samantapaisia vetoomuksia ympäri maailmaa.

Ruotsalainen ammattiliitto pitää kuolemantuomion perusteita epävarmoina ja rasististen ennakkoluulojen värittäminä.


Varoituslakko
Kyproksen satamissa

(Auto- ja kuljetusala 5-1999) Limasolin ja Larnakan satamissa Kyproksella kiistellään, millä ehdoilla työnteko voidaan pidentää ympärivuorokautiseksi. Satamaviranomaiset sanovat, että Kyproksen satamat ovat menettäneet rahtia sen vuoksi, että kilpailevat satamat ovat jo pitkään toimineet ympärivuorokautisesti.

Huhtikuun puolivälissä kahden sataman työläiset menivät varoituslakkoon, jotta työantaja pehmentäisi suhtautumistaan. Ay-aktiivit sanoivat aloittavansa pidemmän lakon, ellei yhteisymmärrystä muutoin synny. Viranomaiset leimasivat varoituslakon laittomaksi, koska neuvottelut eivät olleet Työministeriön nimeämän sovittelijan mukaan ajautuneet umpikujaan.

 

Hoffa ryhtyi hommiin

(Auto- ja kuljetusala 5-1999) Yhdysvalloissa James Hoffa on vaalivoittonsa jälkeen ryhtynyt johtamaan 1,3 miljoonan jäsenen Teamsters-ammattiliittoa. Kuljettajat ja varastotyöläiset muodostavat järjestön suurimman jäsenryhmän.

Ensimmäisenä näkyvänä toimenpiteenään Hoffa haastoi suuren Overnite-kuljetusyhtiön toimitusjohtajan Leo Suggsin julkiseen väittelyyn Overniten työehdoista, joiden muuttamisesta osapuolet käyvät paraikaa yrityskohtaisia neuvotteluja.


Aasistako apua
sukupuolitauteihin?

(Auto- ja kuljetusala 5-1999) Intiassa moni rekkakuski kärsii sukupuolitaudeista, joita he saavat suojaamattomasta seksistä reittiensä varrella toimivissa ilotaloissa. Myös hi-virus on levinnyt laajalle kuljetusalan ammattilaisten keskuudessa.

Parannuskeinoista vallitsee kummallisia uskomuksia, kertoo rekkakuskeja hiv-tartunnalta suojelevan projektin johtaja E.K.Vinayakan. Hän on tavannut kuljettajan, joka uskoo, että seksiakti aasin kanssa parantaa sukupuolitaudeista. Moni on saanut päähänsä, että yhdyntä neitsyen kanssa vapauttaa sukupuolitaudista. Eräät uskovat saavansa apua sukupuolitauteihin koiranlihan syönnistä tai sukupuolielinten pesusta omalla virtsalla.

Vinayakanin mukaan myös sukupuolitautien leviämistavoista on outoja käsityksiä. Joku on kuvitellut saaneensa tartunnan alkoholista, joku toinen on epäillyt alkuperäksi muun kuin kasvisruoan syöntiä. Jopa auton moottorin kuumuutta on syytetty sukupuolitaudin aiheuttajaksi.

Kuljettajia hi-viruksen vaaralta suojeleva projekti alkoi vajaa vuosi sitten. Alussa sen työtä jarruttivat perusteettomat pelot. Jotkut luulivat, että hi-viruksen kantajiksi todetut tapetaan. Väärät ennakkoluulot ovat vähitellen vähentyneet. Luottamusta on lisännyt se, että projekti hoitaa myös silmäsairauksia ja hampaita. Hanke tehostaa valistustyötään katuteatterilla ja taikurin esityksillä.