..MAAILMALTA

KULJETUSALAN UUTISET
...MAAILMALTA

..MAAILMALTA

ITF tiukensi toimiaan
palkkarästien perinnässä

(Auto- ja kuljetusala 4-99) Chilen San Antionin sataman työläiset ja ITF:n kampanja-aluksen Global Marinerin miehistö ovat panneet koville kreikkalaisomisteisen EPIC-laivan omistajan. Syynä olivat 400.000 markan palkkarästit filippiiniläiselle miehistölle.

Operaatiossa noudatettiin uutta taktiikkaa. ITF:n laivan miehistö veti Epicin ympärille kahden kalastusaluksen avustamana saartovaijerin. Samanaikaisesti satamatyöläiset keskeyttivät Epicin rahdin käsittelyn. Paikalle saapunut poliisi vaati työläisiä jatkamaan työntekoa, jotta Epic pääsisi merelle aikataulunsa mukaisesti.

Operaatio johti palkkarästejä koskeneisiin neuvotteluihin, joissa merimiehiä edusti paikallinen ITF-tarkastaja. ITF sai neuvotteluissa Epicin kapteenilta kirjallisen sitoumuksen, että rästipalkat maksetaan aluksen saapuessa Iquitoksen satamaan. Myös kampanja-alus Global Mariner otti suunnan Iquitokseen varmistaakseen, että kapteeni pitää lupauksensa.

 
Chilen virkavalta äksyili
ITF:n kampanjalaivalle

(Auto- ja kuljetusala 4-99) Chilen viranomaisten oli hiljattain vaikeata sulattaa Valparaison satamassa alusta, jonka kannelle oli kiinnitetty iso banderolli, jossa Chilen presidentti Eduardo Frei haastettiin torjumaan työttömyyttä. "Satamatyöläiset ja heidän perheenjäsenensä kärsivät työttömyydestä. Vastaa herra Frei", banderollissa luki.

Alus oli kuljetustyöläisten kansainvälisen federaation ITF:n kampanja-alus MV Global Mariner, joka on maailmankiertueellaan siirtynyt Etelä-Amerikan satamiin. Viime kesänä se vieraili Kotkassa.

Chilessä sotilaat ja merivartiosto uhkasivat häätää Global Marinerin Chilen aluevesiltä, ellei miehistö poista banderollia. Miehistö torjui 70 chileläisen ay-järjestön tukemana vaatimuksen. Huomatessaan miehistön ja heitä tukeneiden työläisten päättäväisyyden viranomaiset luopuivat vaatimuksestaan.

 
Belgialainen kuljettaja
vapaaksi Valko-Venäjällä

(Auto- ja kuljetusala 4-99) Belgialainen bussinkuljettaja Willy Sollie on vapautettu vankilasta Valko-Venäjällä. Hän ehti istua 15 kuukautta tuomiostaan, jota oli jo aiemmin lyhennetty kahdeksasta vuodesta viiteen.

Sollie pääsi vapaaksi Valko-Venäjän presidentin Aleksander Lukashenkon armahduspäätöksellä. Samanaikaisesti presidentti armahti lukuisia vankeja osana Valko-Venäjän neuvostotasavallan perustamisen 70-vuotispäivän viettoa.

Sollien armahdusta anoivat vankilan työntekijät, joihin Sollien katumus, hyvä käytös ja kielimuurista kärsiminen olivat tehneet vaikutuksen.

Kohtalokas onnettomuus sattui marraskuussa 1997. Sollien ohjaama kaksikerroksinen linja-auto suistui ajotieltä. Hän ajoi yhdeksääkymppiä, vaikka alueella oli seitsemänkympin nopeusrajoitus. Neljä matkustajaa sai surmansa. Matkustajat olivat Tshernobylin ydinvoimalaonnettomuudessa vammautuneita lapsia, joita oltiin viemässä hoitoon ulkomaille.

 

Pommiräjähdyksiä Kiinan
linja-autoliikenteessä

(Auto- ja kuljetusala 4-99) Linja-autoliikenteen matkustajat ovat olleet Kiinassa pommi-iskusarjan kohteena. Changshassa loukkaantui 37 ihmistä, kun kaupunkiliikenteen bussissa räjähti pommi. Syyllisiä ei ole saatu kiinni.

Zhuhain kaupungissa pommi räjähti bussipysäkin roskalaatikossa. Viranomaiset pidättivät teosta epäiltynä 26-vuotiaan työmiehen, joka selitti tekoaan sillä, että hänen tulevaisuutensa näytti toivottomalta. Mies on tunnustanut sijoittaneensä pommin roskalaatikkoon.

Jizhangissa yhdeksän ihmistä kuoli ja 66 loukkaantui pommin räjähdettyä markkinapaikalla.


Ammattiosasto puolustaa
asemaansa Itajain satamassa

(Auto- ja kuljetusala 4-99) Brasiliassa satamatyöläiset eivät luovu helpolla ammattiosastojen keskeisestä roolista työtehtävien jakamisessa. Suurimmassa satamassa Santosissa työnantajien ja viranomaisten vyörytys on kuitenkin jo pakottanut ammattiosastoa perääntymään, ja nyt on vuorossa Itajain satama. Viranomaiset vaativat työtä haluavia satamatyöläisiä ilmoittautumaan omaan työvoimarekisteriinsä, jota ylläpitää julkisen vallan maanlaajuinen elin OGMO.

Satamatyöläiset pelkäävät, että toteutuessaan muutos alistaa tilapäistyövoiman korruptoituneiden viranomaisten mielivallalle. Itajain satamatyöläisten ammattiosasto ei ole antanut periksi, vaan on jättänyt lakkovaroituksen ja valmistautunut mielenosoituksiin.

 
Vallettan sataman
erottamiset peruttiin

(Auto- ja kuljetusala 4-99) Vallettan satamassa Maltalla työläiset ovat kamppailleet menestyksellisesti oikeuksiensa puolesta. Ensin työnantaja erotti seitsemän työläistä, jotka kieltäytyivät hyväksymästä työpaikan uusia työaikajärjestelyjä. Ammattiosaston organisoima vastalauselakko sai työnantajan perumaan irtisanomiset.

Valletta on Välimeren pienen saarivaltion pääkaupunki ja suurin satama. Viime vuonna sen kautta kuljetettiin miljoona konttia.

 
Lakko uhkaa Ottawan
vammaiskuljetuksia

(Auto- ja kuljetusala 4-99) Yritys nimeltään Laidlaw Transit voitti 1996 tarjouskilpailun Ottawan Carletonin alueen vammaiskuljetuksista. Pian sen jälkeen alkoivat vaikeudet yhtiön ja sen 230 kuljettajan välillä. Yrityksessä on vallinnut runsaan vuoden sopimukseton tila.

Pitkien neuvottelujen tuloksettomuus on saanut kuljettajat harkitsemaan lakkoa, vaikka he ovatkin tietoisia siitä, että palvelun keskeytyminen aiheuttaisi asiakkaille suuria hankaluuksia. Vammaiskuljetuksella oli toissa vuonna 12.000 käyttäjää. Päivää kohti asiakkaat tekivät yhteensä yli 2.000 matkaa.

Laillisen lakon ehtona on se, että virallinen välittäjä toteaa neuvottelujen katkenneen tuloksettomina. Sen jälkeen lakkoa aikovien on odotettava seitsemän vuorokautta ennen kuin lakko voi alkaa.

 

Turkissa potkut
liiton jäsenyydestä

(Auto- ja kuljetusala 4-99) Turkissa 55 työntekijää on saanut potkut kuljetustyöläisten liittoon kuulumisen vuoksi. Irtisanotut jatkoivat kamppailua perustamalla työpaikan läheisyyteen leirin, mutta poliisit hajottivat sen heittäen työläisten huovat ja muut varusteet läheiseen jokeen. Lisäksi poliisi pidätti ammattiliiton jäseniä, jotka vierailivat leirissä osoittaakseen solidaarisuuttaan irtisanotuille kollegoilleen.

Turkin lain mukaan työntekijöitä irtisanoneella yrityksellä ei ole oikeutta palkata heidän tilalleen uusia työntekijöitä puoleen vuoteen, mutta Turkissa viranomaiset eivät piittaa työnantajien lainrikkomuksista. Työläisiä erottaneessa yrityksessä rikkurit päinvastoin tekevät töitä poliisin erityisessä suojeluksessa.

 
Taksinkuljettaja palautti
asiakkaalle 90.000 markkaa

(Auto- ja kuljetusala 4-99) Shanghaissa Kiinassa kysytään, onko paikallinen taksinkuljettaja hölmö vai rehellinen. Hän vei esimiehelleen asiakkaan taksiin unohtaman käsilaukun, jossa oli käteistä ja arvopapereita 90.000 markan arvosta. Paikallisella lehdellä oli asiaan selvä kanta. Se otsikoi uutisensa "rehellinen kuljettaja".

Käsilaukussa olleiden papereiden avulla huolimaton asiakas löytyi. Kun taksimies vei laukun arvosisältöineen omistajalleen, nainen oli niin hämmästynyt, että ei osannut edes kiittää rehellistä kuljettajaa. Myöhemmin hän etsi miehen käsiinsä taksikuitin avulla ja palkitsi hänet tuntemattomalla summalla.


 Lakko antoi taukoja ja rahaa
Ruotsin linja-auton kuljettajille

(Auto- ja kuljetusala 3-99) Ruotsissa 15.000 linja-autonkuljettajan lähes kahden viikon lakko päättyi työnantajien perääntymiseen. Tulokseen vaikutti kuljettajien ja ay-järjestöjen päättäväiset asenteet sekä suuren yleisön tuki lakkolaisille.

Kaksivuotinen sopimus on voimassa vuoden 2001 toukokuun loppuun asti. Palkkojen ja lisien korotusten yhteisvaikutus on 6,15 prosenttia, mikä vastaa muiden viime aikoina solmittujen sopimusten tasoa. Ennen lakkoa työnantajapuoli tarjosi koko kaudelle yhteensä kahden prosentin palkankorotusta.

Suurin huomio lakkokamppailussa kohdistui taukoihin. Asetelmaa kuvasti hyvin kuljettajien iskulause, jota he huusivat rytmikkäästi mielenosoituksessaan:

"Välillä meidän täytyy pissata, emme aio asiassa kompromissata."

Uusi sopimus lisää selvästi kuljettajien tauko-oikeuksia. He voittivat oikeuden 6-11 minuutin taukoon joka toinen tunti tai 8-15 minuutin taukoon 3-3,5 tunnin välein. Ospauolet neuvottelevat konkreettisista sovellutuksista paikallisella tasolla, mutta jos asiassa ei synny paikallisesti sopua, valtakunnallisen sopimuksen vähimmäisehtot tulevat voimaan.

Ennen lakkoa työnantajat vaativat sääntelemättömän tilanteen jatkamista ja lakon aattona välittäjä esitti, että 3,5 tunnin työ oikeuttaisi kymmenen minuutin taukoon.

Niinsanotut kehystunnit lyhenivät kamppailun ansiosta 16 tunnista 13,5 tuntiin.

Uusi sopimus koskee sekä lukuisia yksityisiä että kunnallisia liikennöitsijöitä.