..MAAILMALTA

KULJETUSALAN UUTISET
...MAAILMALTA

..MAAILMALTA

Mitä tehdä merirosvoille
ja hylätyille merimiehille?

Helsinki (26.02.1999 - Juhani Artto) Hylättyjen merimiesten määrä kasvaa, hälyttää Kuljetustyöläisten kansainvälinen federaario ITF.

Asia oli esillä toissapäivänä ITF:n ja merenkulun työnantajajärjestön ISF:n keskusteluissa. Osapuolet aloittivat vuosittaisten tapaamisten sarjan maaliskuussa 1998.

Edustajat etsivät myös keinoja kamppailla merirosvoja vastaan, huolehtia työntekijöiden palkkasaatavista ja parantaa alan työolosuhteita.

"Meillä on erimielisyyksiä ITF:n kanssa, mutta monessa merkittävässä asiassa meillä on yhteisiä etuja", työnantajien edustaja saksalainen Dierk Lindemann totesi työistunnon jälkeen.


Ruotsin kuljetustyöläisten liitto: Matalat palkat uhkaavat hyvinvointijärjestelmää

(Auto- ja kuljetusala 1-99) Ruotsin kuljetustyöläisten liitto on hyväksynyt kannanoton, jossa se puolustaa matalapalkkaisten työntekijöiden oikeuksia.

"Matalapalkkaisten työntekijöiden suuri määrä asettaa kovia vaatimuksia ruotsalaisen yhteiskunnan kyvylle tasoittaa tuloeroja. Jokainen säästöpäätös uhkaa kohdistua ankarimmin pienituloisimpiin. Keskustelun pitäisi etsiä aivan liian matalien palkkojen nostamisen keinoja, mutta johtopäätöksenä tarjotaankin päinvastaista. Uhkaksi pitäisi kokea heikot palkat, eikä matalapalkkaisten vaatimuksia tuloerojen supistamiseksi", liitto toteaa.

Järjestö arvostelee työnantajia ja oikeistopuolueita, joiden inflaation hillitsemispolitiikka merkitsee korkeata työttömyyttä sekä ajaa työttömyysturvan ja ay-liikkeen vaikutusvallan heikentämistä.


Hyttiyön korvaus
verolle Ruotsissa?

(Auto- ja kuljetusala 1-99) Ruotsissa viranomaiset ja kuljetustyöläisten ay-liike kiistelevät siitä, mistä päivärahoissa ja yöpymiskorvauksissa on kyse. Veroviranomaiset kautta maan ovat vieneet asian oikeuskäsittelyyn, ja ensimmäisenä kantaa on ottanut Kristianstadin lääninoikeus. Sen mukaan yöpyminen auton hytissä merkitsee työnantajan järjestämää majoitusta. Siitä lääninoikeus päättelee, että ylimääräisten kulujen peittämiseen tarkoitetut päivärahat ja muut korvaukset ovat tavallista työtuloa, josta on maksettava tuloveroa.

Göteborgissa viranomaiselin on päätynyt toisenlaiseen kantaan. Se on erään kuljettajan tapauksessa hyväksynyt yöpymiskorvauksen suuruisen vähennyksen tulonhankintakuluksi, vaikka kuljettaja on yöpynyt ajoneuvossaan.

Mutkikkaaksi muuttunutta asiaa käsitellään web-sivuilla, joita julkaisee Ruotsin kuljetustyöläisten liiton ammattiosasto 18.

 

Jim Hoffa Teamstersien
uusi puheenjohtaja

(Auto- ja kuljetusala 1-99) Yhdysvalloissa 1,4 miljoonan kuljetustyöläisen ja usean muun alan työntekijän ammattiliitto Teamsters on saanut uuden puheenjohtajan. Jäsenäänestyksessä Jim Hoffa sai 196.000 ääntä ja tuli valituksi. Kovin kilpailija Tom Leedham keräsi 141.000 ääntä ja John Metz 22.000 ääntä. Hoffan osuus annetuista äänistä oli 54,5 prosenttia.

Kaksi vuotta sitten puheenjohtajaksi valittu Ron Carey joutui eroamaan hänen kampanjarahoituksensa rikkeiden vuoksi. Uuden puheenjohtajan toimikausi kestää Teamstersien seuraavaan liittokokoukseen asti. Se järjestetään kolmen vuoden kuluttua.

Korruptiopuheilla oli joulukuun alussa päättyneessä vaalikamppailussa merkittävä osa. Hoffan kilpailijat pelottelivat äänestäjiä hänen mafiayhteyksistään tunnetulla isällään Jimmy Hoffalla, joka johti 1960-luvulla Teamstersejä ja katosi luultavasti murhattuna 1975. Hoffalaiset puolestaan koettivat samaistaa Tom Leedhamin eronneen puheenjohtajan Ron Careyn laittomuuksiin.

Tarkkailijoiden mukaan repivä vaalitaistelu asettaa liiton jäsenten yhtenäisen toimintakyvyn kovalle koetukselle.

 
Mielivaltaisia
pidätyksiä Turkissa

(Auto- ja kuljetusala 1-99) Poliisi hyökkäsi joulukuun 15. päivänä Turkin kuljetustyöläisten liiton Tümtisin toimistoon Istanbulissa ja pidätti liiton pääsihteerin Yurdal Senolin sekä useita muita liiton työntekijöitä. Heidät vapautettiin kolme päivää myöhemmin. Viranomaiset eivät ole kertoneet operaationsa syitä. Joulukuussa Tümtis neuvotteli työnantajien kanssa uudesta työehtosopimuksesta.


Ammattiliitto
syytön poissaoloihin

(Auto- ja kuljetusala 1-99) Australian satamissa tuli voimaan lokakuussa sopimus, joka oikeuttaa työnantajat teetättämään töitä vuoden kaikkina päivinä. Uuden vuoden aattona Fremantlen satamassa 42 työntekijää ilmoittautui sairaaksi, eikä saapunut töihin. Joukkomittaista poissaoloa sattui myös Brisbanen, Melbournen ja Sydneyn satamissa.

Poissaoloista kärsinyt yritys Patrick Stevedores syyttää niistä satamatyöläisten MUA-ammattiliittoa. Liitto on torjunut syytökset ja korostaa, että sillä ei ollut minkäänlaista osuutta joukkomittaisessa poissaolossa.

MUA:n tiedottaja Terry Buck muistuttaa, että liitto ehdotti joulukuun puolivälissä työnantajille turvautumista juhlapyhien aikana vapaaehtoisiin työntekijöihin. Western Stevedores toimi sen mukaisesti, eikä kärsinyt poissaoloista.

"Patrick Stevedores tekisi viisaasti, jos se koettaisi tosissaan päästä yhteisymmärrykseen työntekijöidensä kanssa", Buck toteaa.

Viime vuonna Patrick Stevedores yritti äärimmäisin keinoin nujertaa satamatyöläisten ay-liikkeen ja saattaa voimaan surkean työehtosopimuksen. Yritys johti laajaan kansainväliseen solidaarisuustoimintaan, joka osaltaan katkaisi hyökkäyksen kärjen.


Toimintapäivä maailman satamissa tuotti tulosta

(Auto- ja kuljetusala 1-99) Joulukuun 4.päivän toimintapäivänä 100 ITF-tarkastajaa tutki alusten työehtoja 40 maassa. Kierroksen tuloksena varustamot maksoivat työläisilleen palkkarästejä lähes kolmen miljoonan markan edestä. Suomessa jäi kiinni Antilleilla ja Barbudalla rekisteröity Seinehave, jonka miehistölle maksettiin 100.000 markan rästit. Eniten tapauksia paljastui Yhdysvaltojen ja Kanadan satamissa käyneillä aluksilla.

 
Stagecoach nyt tylynä
Uudessa Seelannissa

(Auto- ja kuljetusala 1-99) Skotlantilainen Stagecoach tuli tunnetuksi Suomessa viime talvena, koska se oli kuljettajien lakon yksi osapuoli kilpailutettuja linjoja hankkineen Swebusin omistajana. Joulun edellä Stagecoachin nimi nousi kielteisellä tavalla julkisuuteen Uudessa Seelannissa, jossa Stagecoachin omistama Cityline ryhtyi työsulkuun 60 työntekijäänsä vastaan. Työntekijät olivat menneet päivää aikaisemmin lakkoon.

Citylinen päämääränä on työntekijöiden työehtojen huonontaminen. Yritys solmi aiemmin viime vuonna salaisen sopimuksen eräiden järjestäytymättömien työntekijöiden kanssa ja on soveltanut sitä myös uusiin työntekijöihin.

Kun Cityline vaati järjestäytyneitä työntekijöitä hyväksymään työehtojen heikennyksen, työläiset vastasivat lakolla.

Yrityksen tarjoama 3-vuotinen sopimus merkitsisi huononnuksia työaikoihin, lomiin, ylityökorvauksiin, työsääntöihin ja ay-oikeuksiin. "Cityline tavoittelee tilannetta, jossa kuljettajilla ei ole turvanaan toimivaa ay-organisaatiota", kirjoittaa Uuden Seelannin ammatillisen keskusjärjestön puheenjohtaja Maxine Gay vetoomuksessaan kansainväliselle ay-liikkeelle.


Sovulle sijaa Yhdysvaltojen länsirannikon satamissa

(Auto- ja kuljetusala 1-99) Työnantajia Yhdysvaltojen länsirannikon satamissa edustava Pacific Maritime Association (PMA) on luopunut oikeusjutusta Oaklandin satamatyöläisiä vastaan. Kiista koski Oaklandin sataman työläisten solidaarisuuslakkoja lokakuussa 1997.

Länsirannikon satamatyöläisten liitto ILWU on tyytyväinen PMA:n päätökseen. ILWU on vaatinut sitä pitkään osapuolten neuvotteluissa. Sopuratkaisu parantaa kevätkesällä alkavan tes-kierroksen lähtöasetelmaa. Nykyinen työehtosopimus on voimassa kesäkuun loppuun asti.

Tes-neuvotteluja pohjustetaan myös osapuolten yhteisellä tutkimuksella, jossa kartoitetaan eri maiden satamien teknologista tilaa. Päämääränä on Yhdysvaltojen länsirannikon satamien kilpailukyvyn kohentaminen.